SATSER TUNGT: Nordmenn elsker Middelhavet, som her i Kroatia. Det tar SAS konsekvensen av, og øker antall flyvninger betraktelig kommende sommer. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
SATSER TUNGT: Nordmenn elsker Middelhavet, som her i Kroatia. Det tar SAS konsekvensen av, og øker antall flyvninger betraktelig kommende sommer. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

SAS

Vil fly 110 000 flere til Middelhavet og åpner ny rute til Beirut

SAS er på offensiven, og satser tungt på neste sommerferie.

- Til sammen øker vi kapasiteten med omtrent 110 000 seteplasser, sier nettverksjef Eirik Wæraas SAS når han presenterer seskapets store satsing på å fly skandinaver til Middelhavet kommende sommer.

NYE FLY: De nye Airbus A320neo-flyene SAS har kjøpt, går på biobrensen og bruker 15 prosent mindre drivstoff enn forgjengerne. Foto: SAS
NYE FLY: De nye Airbus A320neo-flyene SAS har kjøpt, går på biobrensen og bruker 15 prosent mindre drivstoff enn forgjengerne. Foto: SAS Vis mer

Mange av disse setene sitter i fly som tar av fra norske flyplasser. Det blir blant annet nye direkteruter fra Norge til Alicante i Spania og til de kroatiske byene Split og Pula. Også Bergen, Stavanger, Trondheim og Bodø får nye direkteruter til Middelhavs-destinasjoner på høysommeren.

- Vi ser at fritidsreisene øker sterkt. Det samme gjør weekendreiser, og vi forsøker å innrette oss deretter, sier Wæraas, og byr blant annet på nye direkteruter mellom Oslo og Praha, Geneve og Warzawa. SAS skal dessuten øke frekvensen både til Athen, Düsseldorf og Manchester fra Oslo.

Åpner i Beirut

Også for de som har sans for mer eksotiske reisemål, har SAS noe å by på. Beirut i Libanon er en del av Middelhavet ikke så mange nordmenn kjenner til, men etter at denne delen av Midt-Østen har vært fredelig i lang tid, har SAS bestemt seg for å tilby ukentlige flyvninger hit igjen. Denne ruta går via København.

BEIRUT: SAS har flydd til Beirut tidligere, som her i 1959. Nå åpnes det ny rute mellom København og Libanons hovedstad. Foto: SAS
BEIRUT: SAS har flydd til Beirut tidligere, som her i 1959. Nå åpnes det ny rute mellom København og Libanons hovedstad. Foto: SAS Vis mer

- Vi er spent på responsen, innrømmer Wæraas.

På langdistanse-flyvningene kommer det ingen utvidelser neste sommer. Snarere omvendt. Direkteruta mellom Oslo og Miami som ble lansert i fjor, trappes ned fra tre til to flyvninger i uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyskatten bremser

Innenriks blir det også utvidelser i rutetilbudet, blant annet med direkteruter mellom Bergen og Tromsø og mellom Trondheim og Kristiansand. Dessuten vil Trondheim-København trappes opp fra to til tre avganger i uka.

- Vi ser at det er et marked for dette, volummessig er det forsvarlig å gjøre dette, sier Wæraas, som hevder han gjerne skulle satt inn enda flere nye ruter.

- Den særnorske flyskatten hindrer oss dessverre i å få den lønnsomheten vi trenger. Vi gjør mye, men vi skulle gjerne gjort mye mer. Det hindres vi dessverre i, sier nettverksjefen med klar adresse til landets politiske ledelse.

Likevel tjener SAS penger for tiden. Selskapet leverte i september et svært positivt regnskap for 3. kvartal med et resultat på over 1,5 milliarder svenske kroner, nesten dobbelt så mye som samme periode i fjor.

Det gjør at selskapet ser lyst på neste sommer.

- Det gjør vi definitivt. Da skal vi i tillegg unngå de problemene vi hadde denne sommeren med nettsider som ikke fungerte optimalt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.