ØDELEGGER: Å slippe ut eksos fra dieselmotorer skal koste dyrt for cruiserederiene. Mens landstrømanlegg skal gjøre det billigere å besøke Norge.<br>Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
ØDELEGGER: Å slippe ut eksos fra dieselmotorer skal koste dyrt for cruiserederiene. Mens landstrømanlegg skal gjøre det billigere å besøke Norge.
Foto: Odd Roar Lange / The Travel InspectorVis mer

Cruise:

Vil gjøre Norge til verdens dyreste land for monsterskip

Slik skal Fjord-Norge ha bort cruiseverstingene.

(Dagbladet): Norske havneselskap er lei av kritikken for at de ikke gjør nok for å stanse miljøverstingene som forurenser norske fjorder.

Nå går Bergen Havn foran i kampen mot cruisekjempene som bruker opp ren norsk natur. Det er ikke bare eksosen som går i været fra sommeren av. Det samme gjør prisen de må betale for å forurense norsk natur.

For få dager siden fikk de internasjonale cruisegigantene sjokkbrevet fra Norge.

- Vi innfører et nytt betalingssystem som gjør at rederiene må melde inn hvor mye energi de brukte når de lå ved havn. Deretter beregner vi hva de skal betale for dette, sier miljøleder Even Husby i Bergen Havn.

- For noen av dem vil prisen øke med 150 prosent fra 1. mai neste år, sier han.

Samarbeid langs kysten

- Gjennom et partnerskap med elleve andre norske cruisehavner har Bergen Havn utviklet et nytt system for karakterisering av et cruiseskips miljøavtrykk.

Systemet heter Environmental Port Index (EPI), og en av de viktigste oppgavene er å fange opp hvordan et skip utfører seg i havna, forklarer Husby.

- Fra 1. mai 2019 vil Bergen Havn kombinere EPI med gebyrene cruiseskipene betaler i dag. Dette inkluderer blant annet kaiavgift, passasjergebyr, ISPS-avgift og andre avgifter, sier han.

Grunnavgiften vil bli holdt på samme nivå som i dag, men hele systemet vil bli differensiert i henhold til EPI-poengene på skipet.

- Skipene får en score fra 1 til 30, der laveste score gis til dem som bare oppfyller dagens miljøkrav, fortsetter Husby.

- Det er et viktig verktøy for å fastsette ett rettferdig og transparent system for miljødifferensiering av ulike havnevederlag, sier havnesjef Rita Berstad Maråk i Stranda kommune, som har ansvar for Geiranger.

De innfører ordningen fra 1. januar 2020.

Pisk eller gulrot

For EPI-poeng lavere enn 30 vil prisen de må betale, øke. En EPI-poengsum på 0 gir en maksimumsstraff med en 150 prosents økning i portavgiftene. På den positive siden vil en poengsum på 100 gi en rabatt på 17,5 prosent.

- Rederiene er nå informert om det nye betalingssystemet, som har vakt internasjonal oppsikt. Ingen andre steder i verden har et slikt system, og flere land ser nå til Norge, sier Husby.

Bergen, Stavanger og Trondheim innfører EPI-avgiften fra 2019, mens de andre havnene venter til 2020.

- Vi vet ikke hvor mye de andre havnene vil kreve i avgift, fordi det ikke er lov med prissamarbeid. Derfor må de øvrige EPI-havnene selv bestemme prisnivået, sier Husby.

- Hvordan har responsen fra cruiserederiene vært?

- Dette er så nytt at vi foreløpig ikke har oversikt over reaksjonene. Men vi har i år hatt skip på besøk som er fra 1948, og det er liten tvil om at noen av de skipene som idag anløper i Norge ikke vil komme hit i framtida, sier Husby.

Flåm, som er en av landets mest populære cruisehavner, er også med i ordningen.
Og de tror de vil få de rene skipene inn i verdensarvfjordene i fremtiden:

GIGANTSKIP: De store cruiseskipene skaper utfordringer både når det gjelder overturisme og forurensing. Nå strammer havneselskapene selv grepet. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
GIGANTSKIP: De store cruiseskipene skaper utfordringer både når det gjelder overturisme og forurensing. Nå strammer havneselskapene selv grepet. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

Tror verstingene forsvinner

- VI har vært med siden starten av utviklingen av EPI. Å bruke prisdifferensiering som en «gulrot» for å få ned utslipp er også noe vi har har erfaring med gjennom andre modeller. Det er og viktig at dette handler om lokale utslipp mens skipet ligger til havn, i stedet for når skipet er i fart, sier assisterende havnesjef Jon Olav Stedje.

Også på Svalbard tar de i bruk harde virkemidler for å stoppe miljøverstingene.
Cruiseskip som legger til kai i Longyearbyen i 2019 må betale dobbelt så mye i kaivederlag som skipene i 2018.

Vil tjene mer penger

- En bevisst strategi, sier havnesjef Kjetil Bråten.

Mens cruisedebattene raser langs Kyst-Norge har Svalbard bestemt seg for å skru til kraftig når det gjelder priser.

- Vi må tørre å si at vi må tjene penger, og prisene skal skrus opp enda mer i årene som kommer, sier havnesjefen til Svalbardposten.

- Pris er også et virkemiddel. de som synes det blir for dyrt å legge til kai i Longyearbyen, er det ikke sikkert at vi ønsker som besøkende, fortsetter havnesjefen.

Kaivederlaget for de største skipene til Longyearbyen øker med over 100 prosent neste år.