AIRBUS VIL HA FELLES SETE-STANDARD: En tomme gjør hele forskjellen, ifølge Kevin Kingston, leder for passasjerkomfort hos Airbus. Setene bør minst være 18 tommer brede. Foto: AIRBUS
AIRBUS VIL HA FELLES SETE-STANDARD: En tomme gjør hele forskjellen, ifølge Kevin Kingston, leder for passasjerkomfort hos Airbus. Setene bør minst være 18 tommer brede. Foto: AIRBUSVis mer

Vil ha bredere flyseter

Vi blir større, mens flysetene er blitt smalere.

DinSide.no: Det er flyprodusenten Airbus som nå tar til orde for å innføre en felles standard for setebredde på langdistansefly.

- 18-tommers setebredde (45,72cm) bør bli den nye normen for all flyging på økonomiklasse over lange avstander, sier selskapet.

Dette gjør de med bakgrunn i søvnstudier de har fått utført sammen med et søvnlaboratorium i London. Som Dagbladet skrev i forrige uke viser den at én tommes forskjell i setebredden har stor påvirkning på kvaliteten på passasjerenes søvn og hvile i lufta.

- Om luftfartsindustrien ikke umiddelbart tar et standpunkt, risikerer vi å sette passasjerenes velvære på spill helt til 2045 og deretter. Da vil en hel generasjon passasjerer bli henvist til seter som er basert på utdaterte standarder, uttaler Kevin Kingston, leder for passasjerkomfort hos Airbus.

Søvnstudie Hvis du ikke kan triksene som gir deg bedre plass på flyet, kan du sikkert skrive under på det som Airbus og The London Sleep Centre har funnet.

Her er fakta om undersøkelsen og hva de har kommet fram til:
• Studiene er gjort ved hjelp av såkalt polysomnografi, og viste at en setebredde på 18 tommer bedret passasjerenes søvnkvalitet med 53 prosent, sammenlignet med en bredde på 17 tommer. Et utvalg av passasjerer fikk målt sin fysiologiske søvn, inkludert hjernebølger, øye-, mage-, bryst- og hoftebevegelser.  

• Forskjellen var signifikant. Alle passasjerene opplevde en dypere, mindre forstyrret og lengre natts søvn i et 18 tommers sete. De gikk fra et søvnstadium til det neste slik du forventer at de ville gjort under normale omstendigheter. I et smalere 17-tommers sete ble passasjerene påvirket av en rekke forstyrrelser, noe som medførte at de sjelden opplevde en dyp, restorativ søvn.

- En tomme innebærer en stor forskjell i passasjerenes komfort, sier doktor Irshaad Ebrahim ved The London Sleep Centre, som utførte forsøkene.

Og Airbus er ikke alene, også SAS stiller seg positive til forslaget.

- Dette er et positivt forslag til glede for millioner av reisende som flyr over lange avstander, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DinSide.

Slik er det i dag For virkeligheten i lufta er ofte en helt annen enn 18-tommers seter.

Det er nemlig opp til flyselskapene selv å velge setebredde når de kjøper fly, og her er det flere aspekter som kommer inn:
• Bredden på flyet
• Hvor bred midtgangen er
• Hvor nær veggen du kan plassere stolen
• Og ikke minst: Hvor mange seter flyselskapet velger å ha i bredden.

For mens Boeings stolebreddestandard på 17 tommer ble etablert med Boeing 707 fra midten på 1950-tallet, etablerte Airbus sin standard med 18 tommer på A300 på slutten på 70-tallet.

Norwegian har for øvrig 17-tommers seter om bord på sine nye Boeing 787-Dreamlinere, mens SAS har 17-tommers seter om bord på 787, og 18-tommers seter om bord på sine nye Airbus A350.

Fornøyd med setebredden - Setebredden på Economy er 17,2 tommer, mens setebredden på Premium Economy er 19 tommer. Vi er svært fornøyd med setekomforten og vi får også god tilbakemelding fra passasjerene, sier Astrid Mannion, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til DinSide.

- Konfigurasjonen har vi selv bestemt, vi har en 3-3-3-konfigurasjon i Economy og en 2-3-2-konfigurasjon i Premium Economy, sier hun videre.

EN TOMME ER NOK: Her skisserer Airbus hva den ene tommen i forskjell gjør. Foto: AIRBUS
EN TOMME ER NOK: Her skisserer Airbus hva den ene tommen i forskjell gjør. Foto: AIRBUS Vis mer

SAS har også ni i bredden på økonomiklasse, men her skiller det litt i setebredden mellom Boeing- og Airbus-maskinene.

- I vår GO-klasse har både A350 og 787 ni bredden i setekonfigurasjonen, men på grunn av at A350 har en bredere kropp enn 787, er stolbredden i A350 18 tommer mens den i 787 er 17 tommer, forklarer Knut Morten Johansen i SAS til DinSide.

DinSide var nylig om bord Qatars nye Dreamliner, og også der er det valgt en 3-3-3-konfigurasjon på økonomiklasse. På businessklasse er forøvrig ikke mangel på plass et tema, som du kan se av bildene i den aktuelle saken.

Setebredden krymper For mens befolkningen vokser i bredden, og setestandarden på andre offentlige seter som kino og idrettsstadioner øker, har det vært en dreining mot at setebredden på fly minsker.

Ifølge Wall Street Journal er det nemlig stadig flere flyselskaper som skviser inn et ekstra sete, slik at man får ti seter per rad i stedet for ni, som var standarden tidligere.

I fjor ble da også hele 70 prosent av Boeings 777 levert med ti seter i bredden, mot bare 15 prosent 10-setere i 2010.

SAS forteller til DinSide at de har mulighet til å øke til ti seter i nye A350. Dette er imidlertid ikke noe de vil implementere.

- Vi har 18 tommer i dag i A330/A340 og kommer å fortsette med dette i A350. Vi har i A350 muligheter å gå opp til ti i bredden, men kommer ikke å utnytte denne muligheten, da vi anser stolene å bli for smale, uttaler Johansen.

Av selskapene som har bestilt Boeings nye Dreamliner, har 90 prosent valgt en ni-seters konfigurasjon, over en romsligere 8-seters konfigurasjon.

16,7 tommers sete Som om ikke det var nok, er det i tillegg ti flyselskaper i verden som flyr med en smalere Airbus A330.

Den har dermed ni-seters konfigurasjon i stedet for åtte-seters, som den var designet for.

For disse selskapene betyr dette seter med en bredde på 16,7 tommer, som er blant de smaleste flysetene du kan trenge baken din ned i.

Vi reiser lenger At stadig flere av oss reiser lenger og oftere er ingen myte. Ifølge Ticket feriereiser er for eksempel Thailand og USA på 2. og 3. plass på listen over vinterens mest bestilte land.

Ifølge Airbus har også reisemønsteret vårt endret seg betraktelig de siste 50 årene.

De siste fem årene alene har antall flyginger over 11 000 kilometer økt med 70 prosent. Dette er reiser på mer enn 13 timers varighet.  

SETEBREDDE: Slik er utviklingen av setebredde ulike steder. Foto: AIRBUS
SETEBREDDE: Slik er utviklingen av setebredde ulike steder. Foto: AIRBUS Vis mer

For bare 15 år siden var det heller ikke mulig å fly over 13 000 kilometer i ett jafs.

De nye langdistanseflyene som lages i dag, kan fly mye lenger enn dette - eksempelvis har Boeings 787 Dreamliner en rekkevidde på over 15 000 kilometer.

Dobbelt så stor trafikk Airbus spår i tillegg at passasjertrafikken vil doble seg i løpet av de neste 15 årene, og frem til 2032 vil verdens flyselskaper anskaffe flere enn 29 220 nye passasjer- og fraktfly.

Det gjør også at det begynner å haste.

- Dersom flyindustrien ikke setter en standard nå, risikerer vi å sette passasjerenes komfort på spill helt til 2040 og enda lenger. Det vil si at neste generasjon vil være henvist til setekomfort etter 1960-standard. Vi oppfordrer derfor alle flyselskaper til å se på forskningen vår, for som forskningen viser: Én tomme gjør hele forskjellen, uttaler Kevin Kingston i Airbus.

• Her kan du lese Dagbladets artikkel om søvnstudien, med video fra undersøkelsen.

LES OGSÅ:
Slik får du et ekstra flysete - og bedre plass
Her er de dårligste flysetene
Hvem eier egentlig armlenet?