Vil ikke ha setet ditt i fanget, men kommer til å lene det tilbake selv

Om du er høygravid eller skrøpelig, spiller ingen rolle.

HENSYN: Mange ergrer seg over tilbakelente seter når det serveres mat og drikke. Da er det normalt å spørre sin medreisene om det lar seg gjøre å sette opp stolsetet i en periode. På dette arkivbildet blir ekteparet Margaret og Arne Andersen servert av flyvertinne Esther underveis til Amsterdam. Foto: EIVIND PEDERSEN
HENSYN: Mange ergrer seg over tilbakelente seter når det serveres mat og drikke. Da er det normalt å spørre sin medreisene om det lar seg gjøre å sette opp stolsetet i en periode. På dette arkivbildet blir ekteparet Margaret og Arne Andersen servert av flyvertinne Esther underveis til Amsterdam. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

(Dagbladet): Tenk deg scenarioet: Du sitter i egne tanker eller leser en avis i 30 000 fots høyde. Plutselig kommer setet fra raden foran sigende ned mot fanget ditt.

Syns du det er ok?

Eller du en type som blir eitrende irritert og skulle ønske at flyseter ikke kunne lenes tilbake i det hele tatt?

Krever forbud Det var dette spørsmålet nettstedet Skyscanner stilte til 1 000 reisende og 900 kabinansatte.

Svarene var forbløffende. Ni av ti passasjerer vil forby nedfellbare seter på korte reiser (short haul), enten på hele reisen eller i spesielle faser av flyvningen.

Enda mer overraskende svarte over halvparten at tilbakelening heller ikke skal være mulig på lange flyreiser på opptil 14-15 timer.

Tar ikke hensyn Like fullt, svært få passasjerer etterlever sine egne besvarelser, ifølge Skyscanner-undersøkelsen.

Hele 70 prosent sier at de ikke selv tok hensyn til om passasjeren bak var en høygravid kvinne.

Over 80 prosent ville heller ikke unnlate å lene setet bakover, selv om det satt en eldre eller skrøpelig person der.

Slåsskamp i kabinen Også kabinansatte oppgir at nedfelling av flyseter kan være turbulente saker. Over 60 prosent av flyvertinnene hadde enten vært involvert eller vitne til heftige diskusjoner om temaet.

Et foreløpig høydepunkt inntraff for noen år siden da setekrangel utløste en regelrett slåsskamp på et United-fly fra Washington til Ghana.

Kapteinen valgte å avbryte flyvningen og vendte tilbake til USA. Før landing måtte det dumpes drivstoff for 300 000 kroner, mens to F-16-jagere ble sendt på vingene for å eskortere passasjerflyet til bakken.

- Ego-holdninger Psykolog Becky Spelman er sitert av Skyscanner i forbindelse med undersøkelsen.
Hun fremholder at de reisende stort sett kan deles i to generelle personlighetstyper:

TRANGT: Ni av ti reisende og kabinansatte i nettstedet Skyscanners undersøkelse, sier at de vil ha forbud mot å legge ned seteryggen på fly. Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN / DAGBLADET
TRANGT: Ni av ti reisende og kabinansatte i nettstedet Skyscanners undersøkelse, sier at de vil ha forbud mot å legge ned seteryggen på fly. Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN / DAGBLADET Vis mer

- Det er enten den «altruistiske sjel» som tar hensyn til andre, eller  «ego-typen» som vil å øke sin egen komfort på bekostning av andre, sier hun.

Kvinner i alderen 18-24 år er mest sannsynlig altruistiske sjeler, mens menn over 35 år er mest sannsynlig egoister.

Ryanair-stil Verken Norwegian eller SAS har noen som helst planer om å gjøre som Ryanair, nemlig å innføre fastlåste seter.

Hos det irske lavprisselskapet har passasjerene verken mulighet til tilbakelening eller noen oppbevaringspose på seteryggen.

Alt for å spare plass og utnytte kapasiteten bedre.

Ingen ønsker forbud Kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian synes det er overraskende at så mange passasjerer i Skyscanner-undersøkelsen vil forby flyseter med tilbakelening.

- Vi har aldri mottatt noen slike ønsker fra våre passasjerer, sier han.

- I de aller fleste tilfeller blir uenigheter om tilbakelening løst på en hyggelig og grei måte. Det kan være så enkelt som at passasjeren selv eller via besetningen spør om setet kan bli hevet mens man for eksempel inntar et måltid, sier Sandaker-Nielsen.

- Viktig for komforten Heller ikke hos SAS trenger du å engste deg over å måtte sitte rett-opp-og-ned på flere timers flyreiser.

- Vi synes at muligheten for tilbakelening er liten, men viktig faktor som har stor betydning for passasjerenes reiseopplevelse, sier pressetalsmann Tormod Sandstø i SAS.

- Det er jo meningen at du skal sitte godt i lufta, poengterer han.

Spør før du sovner SAS har aldri opplevd tilbakelening som noe stort problem.

- Det handler om normal høflighet. Hvis passasjeren bak deg sitter med kaffe på bordet eller bruker PC-en, så er det kanskje ikke nødvendig å lene seter mer enn litt bakover.

NULL PROBLEM:  På businessclass er det sjelden noen som klager på at medpassasjerene legger ned stolryggen, slik som i KLMs nye kabinløsning...
NULL PROBLEM: På businessclass er det sjelden noen som klager på at medpassasjerene legger ned stolryggen, slik som i KLMs nye kabinløsning... Vis mer

- Det skal gjerne ikke mer til enn å spørre medpassasjeren om det er greit at du lener deg tilbake for å ta en høneblund over skyene, sier Sandstø.

Hvis du lurer på noe om flyseter, så gir nettstedet Seatgru.com svar på de fleste spørsmål.