NYANSER: Tradisjonen tro får ikke designen til nye M-Klasse forgjengeren til å virke gammel. Her snakker vi om evolusjon snarere enn om revolusjon. Foto: DAIMLER AG - PRESS DEPARTMENT
NYANSER: Tradisjonen tro får ikke designen til nye M-Klasse forgjengeren til å virke gammel. Her snakker vi om evolusjon snarere enn om revolusjon. Foto: DAIMLER AG - PRESS DEPARTMENTVis mer

Vil inn i varmen igjen

Er litt lengre, litt lavere og litt bredere.

- Endelig finnes det en SUV ingen behøver å skamme seg over å kjøre.

Det er direktør for Mercedes-Benz Norge, Johnny Kristian Danielsen, som sier dette, og han snakker om neste generasjon M-Klasse.

Uttalelsen demonstrerer til fulle at SUV-er - særlig de røsslige premium-SUV-ene - er blitt et slags symbol på alt som er fy med bilen.

De tar plass, bruker mye fossilt brennstoff, bidrar til klimaproblematikken og forpester det lokale miljøet for allergikere.

Mer energieffektiv Nå er ikke nye M-Klasse den første SUV-en som tar grep for å bli tatt inn i varmen igjen.

Men det er uansett viktig at denne modellen nå kommer med nye og mer energieffektive motorer med diverse ECO-funksjoner, og et atskillig lavere forbruk av drivstoff enn forgjengerne, og tilsvarende mindre utslipp av skadelige avgasser.

Innstegsmodellen ML 250 BlueTec bruker for eksempel bare 0,6 liter pr. mil i snitt, hevder Mercedes-Benz, og har et utslipp av CO2 på 158 g/km.

Fortsatt et stykke unna «lavutslippsgrensen» på 115 g/km, men likevel rundt 25 prosent bedre enn dagens generasjon M-Klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny teknologi skal også redusere utslippet av NOX til et minimum.

Tre motorer Størrelsesmessig blir nye M-Klasse litt lengre, litt lavere og litt bredere enn forgjengeren.

For første gang kommer M-Klasse med en firesylindret motor, og selvsagt er det innstegsmodellen ML 250 BlueTec 4matic som får denne.

Utslippet av CO2 er oppgitt til 158 g/km, noe som er bra for en bil av denne størrelsen - faktisk på nivå med hva mang en moderne stasjonsvogn normalt slipper ut.

Lang utstyrsliste I tillegg til denne dieselmotoren kommer M-Klasse i første omgang som ML 350 Blue Tec 4matic (diesel) og ML 350 4matic (bensin).

Slik vi ser trenden er i dag, får nye M-Klasse en haug med førerassistansesystemer, som både skal hjelpe til og varsle.

Ekstrautstyrslisten er lang. Her finner du blant annet en On & Offroad-pakke, med seks forskjellige kjøreprogrammer for optimal kjøring under forskjellige forhold.

Tre modeller

ML 250 BlueTEC 4MATIC

ML 350 BlueTEC 4MATIC

ML 350 4MATIC

Motor

Diesel/2143 ccm/4 sylindere

Diesel/2987 ccm/6 sylindere

Bensin/3498 ccm/6 sylindere

Effekt

204 hk

258 hk

306 hk

Dreiemoment

500 Nm

620 Nm

370 Nm

Forbruk, blandet

0,60-0,65

0,68-0,74

0,85-0,88

CO2-utslipp g/km

158

179

199

0-100 km/t

9,0 sek.

7,4 sek.

7,6 sek.

Toppfart km/t

210

224

235


M-Klasse blir ikke noen dominerende bil på norske veier.

Importøren har et mål om å selge 150 biler fra introduksjonen i november og ut året, og 300 biler i 2012.

Prisene i Norge vil ikke være klare før over sommeren.

Les også: Storfamiliens folke-SUV
De beste SUV'ene og crossoverne
Tester av Mercedes-Benz
De mest økonomiske familiebilene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

INTERIØR: Nye M-Klasse kommer med et interiør som er betydelig endret, og mindre sirkel-orientert enn forgjengeren. Foto: DAIMLER AG - PRESS DEPARTMENT
INTERIØR: Nye M-Klasse kommer med et interiør som er betydelig endret, og mindre sirkel-orientert enn forgjengeren. Foto: DAIMLER AG - PRESS DEPARTMENT Vis mer
FRONT: Ingen skal være i tvil om at det er en M-Klasse som kommer, selv om alt - ikke minst panseret - er annerledes enn i dag. FOTO: Daimler AG - press department
FRONT: Ingen skal være i tvil om at det er en M-Klasse som kommer, selv om alt - ikke minst panseret - er annerledes enn i dag. FOTO: Daimler AG - press department Vis mer
STORSELGER: 250 BlueTEC blir storselgeren i Norge. FOTO: Daimler AG - press department
STORSELGER: 250 BlueTEC blir storselgeren i Norge. FOTO: Daimler AG - press department Vis mer