TREDELING: Flere flybransjeorganisasjoner utarbeider i dag løsninger for sikkerhetskontrollen, der de reisende først identifiserer seg selv for deretter å bli loset inn i en av tre tunneler for skanning. Illustrasjon: IATA.
TREDELING: Flere flybransjeorganisasjoner utarbeider i dag løsninger for sikkerhetskontrollen, der de reisende først identifiserer seg selv for deretter å bli loset inn i en av tre tunneler for skanning. Illustrasjon: IATA.Vis mer

Vil innføre terrorist-kø på flyplasser

Bakgrunnssjekk avgjør hvor du havner.

Flybransjen mener sikkerhetsprosessen på dagens flyplasser ikke er tilpasset den økte passasjermengden.

Mange frustrerte reisende føler at alle behandles som potensielle terrorister når de går igjennom flyplassenes sikkerhetskontroller, skriver The New York Times.
 
Etter furoren rundt kroppsskannere og kroppsvisitering, såkalte «pat downs», sist høst, presser nå en rekke bransjeorganisasjoner for det de kaller «framtidas sikkerhetssjekk».

Der vil de reisende bli loset inn i en av tre tunneler for skanning, etter at de først har identifisert seg selv.

- Det er snakk om å kombinere teknologi med etterretning. Allerede i dag utveksles passasjeropplysninger mellom flyselskapene og myndighetene. Men i sikkerhetssjekken har de ikke tilgang på disse opplysningene når du står der, sier kommunikasjonssjef for den internasjonale luftfartsorganisasjonen (IATA), Steve Lott, til Dagbladet.
  Risikopassasjerer Ved å knytte dine opplysninger og historikk til selve sikkerhetssjekken, kan køen deles i tre.

- Dette åpner for at passasjerer som frivillig oppgir flere opplysninger om seg selv til myndighetene, blir såkalt kjente passasjerer som får en enklere og raskere sikkerhetssjekk, sier Lott.

Den andre gruppa blir omtrent som i dag, vanlige passasjerer med normal og grundig sikkerhetssjekk. Den siste gruppa, såkalte risikopassasjerer, må gjennom den grundigste sjekken.

Skal ta skurkene I en presentasjon av forslaget skisserer IATA visjonen om at framtidas sikkerhetskontroller skal se etter «bad people» (skurkene) og ikke bare «bad things».

Artikkelen fortsetter under annonsen

RISIKOPASSASJERER: Ved å knytte dine opplysninger og historikk til selve sikkerhetssjekken, kan køen deles i tre basert på din risikoprofil. Illustrasjon: IATA
RISIKOPASSASJERER: Ved å knytte dine opplysninger og historikk til selve sikkerhetssjekken, kan køen deles i tre basert på din risikoprofil. Illustrasjon: IATA Vis mer

- Dette er passasjerer som på en eller annen måte er flagget som en risiko, sier Lott.

Dette kan være personer som står på ei liste over folk man vil holde øye med, eller at man for eksempel har kjøpt enveisbillett kontant på flyplassen bare en time før avgang:

- Eller du har besøkt Jemen ti ganger den siste måneden, fortsetter Lott.

- Når du kommer til sikkerhetssjekken, er det enten fingeravtrykket ditt eller passet som avgjør hvilken av køene du skal gå i. Dette på bakgrunn av dataene som er registrert på deg.

Innen halvannet år  - Hva om man havner i risikogruppa ved en feil?

- Det har allerede skjedd i USA at folk med samme navn som kjente terrorister eller med andre feilregistreringer har fått problemer. Det finnes det et kontor man kan gå til for å få rettet opp feilaktige opplysninger, svarer han.

IATA understreker at det er myndighetene i ulike land som må gå inn for et slikt system.

Lott sier tilbakemeldingene på forslaget så langt er positive, og at man håper å kunne gå i gang med tester innen 12-18 måneder.

- Dette må prøves ut på en eller flere flyplasser først, for eksempel i New York, Amsterdam, London eller Dubai. Jeg vil kanskje tippe en flyplass utenfor USA, sier han.

Må betale for rask kontroll De forhåndskontrollerte passasjerer vil måtte betale en avgift på 100 dollar, omkring 550 kroner, til et såkalt Global Entry program. Dette eksisterer allerede den dag i dag, og administreres av USAs toll- og grensekontrollmyndighet (CBP).

Geoff Freeman, administrerende direktør i US Travel Association som representer reisenæringa i USA, mener de allerede har kunnskap nok til å lage en tredeling av køene i sikkerhetskontrollen.
 
Foreningen planlegger å om ikke lenge lansere sitt eget forslag med måter å forbedre sikkerhetsinnsjekkinga på flyplasser som på mange områder overlapper med IATAs planer.

Flere forslag Også ei arbeidsgruppe i Den internasjonale sivile luftfartsorganisasjonen (ICAO), en FN-organisasjon der Norge er medlem, har sett på forslaget.

- Det er et av forslagene som ligger på bordet, sier Jim Marriot, leder av organisasjonens sikkerhetsavdeling til The New York Times.

Transportsikkerhetsmyndighetene i USA (TSA) vurderer nå flere forslag for å dele de reisende i tre køer i sikkerhetskontrollen.

- TSA ser på mulighetene for å innføre et mer risikoprofilbasert system som potensielt kan føre til at det blir mindre av «alle-skjæres-under en kam»-tilnærmingen i sikkerhetskontrollen, skriver TSAs talskvinne, Kawika Riley, i en e-post til Dagbladet.

- Vil bli voldsom debatt Informasjonssjef Ove Skåra i Datatilsynet sier de vil stille en rekke spørsmål før et slikt tredelingssystem eventuelt kan bli innført i Norge.

- For det første vil vi helt åpenbart spørre etter dokumentasjon på om dette faktisk virker, sier han.

Skåra vil også vite mer om hvilke kriterier de tre ulike køene bygger på:

- Og hvordan kan man komme seg fra en kategori til en annen dersom man er plasser feil?

Det vil være en krenkelse å bli satt i ei gruppe man ikke tilhører. Vil man ha innsynsrett i om noe er oppført galt for eksempel? spør Skåra, og mener en slik sikkerhetsløsning ikke vil komme seilende uten at det blir en voldsom diskusjon.

Erfaring fra tidligere terrorhandlinger viser at det gjerne er de man minst forventer det som utfører slike handlinger, sier Skåra, og mener en terrorist vil teste ut om det mulig å overprøve et slikt system flere ganger før han eller hun slår til.

- Hvis det blir det sånn at: «Her står jeg og de andre potensielle terroristene». Da ville jo en potensiell terrorist forholde seg til det, sier han.

Er bedre registrert - En avgjørende forskjell på Norden og verden for øvrig, er at vi har bedre folkeregistre, sier Magnus Svenningson til Dagbladet.

Han er administrerende direktør i det svenske selskapet Speed Identity, som har spesialisert seg på sikkerhets- og biometriske avlesingssystemer.

Mens nyfødte barn i Norden umiddelbart får utdelt et personnummer, er forholdene langt mindre oversiktlige andre steder.

Magnus Svenningson mener derfor det vil ta lang tid før det kan bli aktuelt med en tredeling i sikkerhetskontrollene på de nordiske flyplassene.

EU avgjør Dersom ordningen blir innført i USA, vil nordiske borgere bli tatt godt imot, tror han:

- Vi har allerede gjennomført innføringen av biometriske pass på en god måte, sier Svenningson.

- Norske flyplasser gjennomfører sikkerhetskontroll i tråd med det felleseuropeiske sikkerhetsregelverket, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, Bjørn Erlandsen.

Regelverket forandres ikke før en ny forskrift vedtas av EU-kommisjonen, for deretter å bli gjennomført i rådende norsk rett, forklarer han.