OPTIMIST: Andreas Handeland, rådgiver i NAF, ønsker et nasjonalt register for kilometerstand velkommen, men ønsker det bedret til å gjelde enda nyere biler. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NO
OPTIMIST: Andreas Handeland, rådgiver i NAF, ønsker et nasjonalt register for kilometerstand velkommen, men ønsker det bedret til å gjelde enda nyere biler. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NOVis mer

Vil spare milliarder på å overvåke kilometerstanden

Nasjonalt register på plass fra 1. januar 2015.

• Her finner du Dagbladets bilsaker.

Dinside: Triksing med kilometerstanden er et stort problem for mange ledd.

En ting er at de som kjøper brukte biler aldri kan være helt sikre på at de får en bil som har gått så lite som selgeren lover.

En annen ting er forsikringsbransjen, som taper store summer på at kilometerstanden skrus tilbake. Langtidsleie og leasingfirmaene taper også store penger på at leietakerne skrur kilometerstanden tilbake for å unngå ekstra leie

Både NAF og Statens Vegvesen vil triksingen til livs, og nå opprettes et nasjonalt register som skal være aktivt fra årsskiftet. På en nettside kan privatpersoner søke i historikken til bilers kilometerstand.

Hvordan oppdage juks?

Bilder eldre enn fire år Dessverre er det ikke lett å lage et slikt register uten at det har svakheter ved seg. Foreløpig blir registeret dessverre bare for biler som er eldre enn fire år.

Dette fordi bilene må inn til en periodisk kjøretøykontroll først ved en viss alder, og først der lar det seg gjøre å avlese en kilometerstand som kan registreres.

- Vi skulle gjerne sett at ethvert firma som har kontakt med bilen, også har en rapporteringsmulighet, aller helst en plikt, forteller Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Først på denne måten mener Handeland vi kan få et system som blir godt nok, også for biler som er yngre enn fire år. Er bilen innom et skadeverksted, bør kilometerstanden avleses og rapporteres. Aller helst bør skaden også legges til som et punkt. Er bilen inne til oljeskift, så bør den avleses og rapporteres.

Det eneste som blir vanskelig, er bruktimporterte biler, for der kan så godt som ingen gå god for den kilometerstanden bilen ruller inn i landet med.

KONTROLL: Bedre kontroll med kjørelengden sikrer forbrukeren, og sparer ernorme beløp for flere instanser. Foto: COLOURBOX Foto: Colourbox.com
KONTROLL: Bedre kontroll med kjørelengden sikrer forbrukeren, og sparer ernorme beløp for flere instanser. Foto: COLOURBOX Foto: Colourbox.com Vis mer

Hver tredje bil kan være trikset med

Et forbilde I Belgia finnes et slikt system allerede. Der har andelen biler med trikset kilometerstand sunket fra 8,6 prosent til skarve 0,24 prosent. Problemet er nå nær ikke-eksisterende.

I Norge har NAF gjort beregninger som forteller at dersom 5 prosent av bilparken er trikset med, så utgjør dette 2,14 milliarder kroner.

NAF tror likevel at dette er en for lav andel, og har beregnet at dersom andelen er 12 prosent, så utgjør dette 5,33 mrd. kroner. Også dette mener NAF er et lavt estimat.

I Tyskland regner de med at så mange som en av tre biler er tuklet med, og flere av disse ruller over grensen til Norge for å leve resten av sitt liv her.

Er du underforsikret? Det kan bli dyrt

Bred satsing Mye tyder på at denne satsingen kommer til å få bred støtte. Til nå har både NAF, Statens vegvesen og alle bilimportørene gjennom Norges Bilbransjeforbund sagt seg positive. Forbrukerrådet ønsker også løsningen velkommen.

På sikt kan det også bli forbundet med økt verdi at bilen din står oppført i et slikt register, for hvilken bil ville du valgt?

Dersom de resterende parameterne var like, ville du valgt bilen med bekreftet kjørelengde, eller det usikre alternativet?

- Det ligger flere muligheter i en slik løsning, og vi kommer til å jobbe for at den skal bli enda bedre, avslutter rådgiver Andreas Handeland i NAF.