Slår alarm om cruiseproblemer: Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam vil ha rask handling for å unngå enda større cruiseproblemer i årene som kommer. - Dersom vi ikke handler nå så vil det ta generasjoner å reparere skadene. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Slår alarm om cruiseproblemer: Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam vil ha rask handling for å unngå enda større cruiseproblemer i årene som kommer. - Dersom vi ikke handler nå så vil det ta generasjoner å reparere skadene. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpixVis mer

Cruise:

Vil stenge norske fjorder for cruiseverstingene

Vil ha strakstiltak for å redde fjordene fra katastrofe.

Reiselivet setter nye cruiserekorder langs kysten. Samtidig øker cruisemotstanden mange steder. Nå slår Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam alarm:

BLANT VERDENS STØRSTE: Forrige uke ankom verdens femte største cruise, MSC Meraviglia, Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Ekspertene advarer mot farlig luft som følge av de enorme utslippene. Foto/video: Finn Magne Grande Vis mer

- Cruisebransjen har i altfor stor grad har fått regulere seg selv. Nå må Norge ta grep for å begrense skadene og for å sørge for et bærekraftig norsk reiseliv.

I tydelige ordelag ber han norske myndigheter og reiselivsbransjen om å sørge for langt strengere krav til cruiserederiene spesielt og skipstrafikken generelt. Nå presenterer han en liste med åtte konkrete forslag for å få fart på arbeid med et bærekraftig reiseliv.

Ett av dem er totalforbud mot bruk av tungolje langs hele kysten, ikke bare sør for Stad slik reglene er i dag.

- Det er utrolig at skip som seiler langs kysten får bruke sterkt forurensende tungolje som drivstoff i 2018. Det gir større utslipp til luft, og det øker risikoen for katastrofale utslipp til sjøen hvis det skjer ulykker. Og når cruiserederiene sender sine megaskip med tusenvis av turister til Norge blir de møtt med jubel samtidig som vi ser at det bidrar til slitasje, utslipp og overturisme, sier Daniel Skjeldam til Dagbladet.

Får støtte

- Vi er opptatte av at tiltak skal være realistiske, ikke påføre staten kostnader, og at de største – som forbud mot tungolje - i så stor som mulig grad skal gjelde hele kysten og alle typer skip. Da vil de få langt større effekt. Skip som seiler på billig, forurensende tungolje bør nektes adgang til norske farvann, mener Skjeldam.

Nå vil hurtigrutedirektøren ha strakstiltak for å redde norskekysten og lokalsamfunnene fra ytterligere skader.

Og Skjeldam får støtte for sine utspill. Blant annet fra Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge:
- Jeg er enig med Daniel Skjeldam. Vi må bruke de virkemidlene vi har for å bidra til en større spredning av turisttrafikken samt et større fokus på de betalingsvillige segmentene.

Mangler vilje

Rekorder i kø: Oslo ønsker å doble antall cruisegjester. Nå slår hurtigrutedirektøren alarm.Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Rekorder i kø: Oslo ønsker å doble antall cruisegjester. Nå slår hurtigrutedirektøren alarm.
Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

- Det må stilles strengere krav til cruisebransjen og det må skje nå, ikke om mange år. Ellers kan det ta mange generasjoner å reparere de skadene som påføres lokalmiljøene langs norskekysten, sier Skjeldam og fortsetter: - Det er ikke for mange turister i Norge. Vi har plass til enda flere. Men det er ingen tvil om at turismen må spres både geografisk og når det gjelder over flere sesonger. Det holder ikke at man bare prater om det, men det må komme en økt vilje til å løse problemene før de vokser seg for store. Megaskipene bidrar i dag til en overkonsentrasjon av turister mange steder, og det er en manglende vilje til å gjøre noe med det.

Rekordjakten

-Norsk reiseliv er blitt altfor opptatt av volum og rekorder. Det er jo ingen kunst å selge ut alle hotellrommene dersom prisen er lav nok. Men dersom man ikke tjener penger på det så har ikke rekorden noen verdi, mener Skjeldam.

Hurtigruten er mest kjent for Kystruten Bergen–Kirkenes. Men også verdens største ekspedisjonscruiserederi med en stadig voksende flåte av skip som seiler utenfor norsk farvann, og dermed selv en stor aktør i cruisebransjen.

- Mange vil mene at Hurtigruten ikke har noen grunn til å slå seg på brystet når det gjelder bærekraft og forurensing?

- Vi har tatt noen knallharde valg. Det betyr blant annet at vi ikke bruker tungolje selv på de strekningene det er tillatt. Jeg vi anslå at det koster oss godt over 100 millioner kroner i året. Men det er likevel et riktig og viktig valg. Jeg tror at bærekraft er lønnsomt over tid.

Ingen konkurrent

- Hurtigruten vil kunne få noen konkurransefortrinn dersom norske myndigheter nekter andre rederi å seile med gamle cruiseskip i Norge samtidig som dere setter inn nye hybridskip i trafikk?

- De store cruiseskipene, med flere tusen passasjerer, skøytebaner, kasino og broadwayshow om bord, er ingen konkurrent for Hurtigrutens ekspedisjonsskip. Det handler om en valg av merkevarestrategi for Norge. Skal vi være en råvare som andre kan forsyne seg av og bruke som de vil? Eller skal vi sørge for å ha en bærekraftig merkevare, der andre land ser til Norge og ser hvordan vi løste problemet? Problemer med megaskipene, forurensing og overturisme er ikke noe spesielt for Norge. Men Norge kan gå foran og vise vei når det gjelder vilje og evne til løsninger. I dag er kravene rett og slett alt for slappe. De må bli mye strengere. Og forslagene vi kommer med, kan innføres raskt og gi umiddelbar effekt, sier Daniel Skjeldam.

- Hva med krav om landstrøm i cruisehavnene?

- Ett enkelt landstrømanlegg til ett enkelt cruiseskip kan koste over 100 millioner kroner. Selv de mest populære cruisekaiene står ubrukt de fleste av døgnets timer. Ifølge Enova gjør dette landstrøm for cruise til en meget kostbar og ulønnsom investering for havnene og samfunnet. For å sikre best mulig miljøeffekt og god bruk av offentlige midler, må Norge utarbeide en nasjonal landstrømstrategi med plan for helhetlig landstrømutbygging–langs hele kysten, til alle typer skip.

Vil ha ny cruisepolitikk

- Jeg mener Norge trenger en ny og tydelig cruisepolitikk, sier stortingspolitiker og medlem av energi- og miljøkomiteen, Else-May Botten (Ap)
- Jeg har utfordret cruisenæringen selv til å komme med innspill på hva de mener må til. Og skal sammen med flere kollegaer møte mange som jobber med cruise allerede denne uka. De trenger å være offensive for å vise seg tilliten verdig til å få bruke fjordene og havet vårt også i framtida, mener Botten.

- Hva skal til for at de skal skape denne tilliten?

- Da må tungoljen bort og utslippene må ned samtidig som bærekraftsmål settes og krav stilles. Slik sett er punktene fra Skjeldam svært interessante for oss å gå gjennom. Og jeg håper vi får inn flere forslag til tiltak, som kan bidra til en god samfunnskontrakt med næringen og det norske folk for framtida! Næringen selv må være offensive og skissere løsninger vi kan enes om. Vi skal stille strengere krav, og se hvordan vi kan løse infrastrukturen sier Else-May Botten.