TRENINGSFLY: I løpet av noen måneder får Norweagian sine første av totalt åtte fly av typen Boeing 787 Dreamliner med plass til 322 passasjerer. Den første tiden skal brukes på europeiske flyvninger for å trene mannskapet. Foto: BOEING
TRENINGSFLY: I løpet av noen måneder får Norweagian sine første av totalt åtte fly av typen Boeing 787 Dreamliner med plass til 322 passasjerer. Den første tiden skal brukes på europeiske flyvninger for å trene mannskapet. Foto: BOEINGVis mer

Vil teste nye superfly på ruter fra Oslo

Avviser at det innebærer økt risiko for passasjerene.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I løpet av noen måneder får Norwegian sine første av totalt åtte fly av typen Boeing 787 Dreamliner med plass til 291 passasjerer. Den første tiden skal brukes på europeiske flyvninger for å trene mannskapet.

- Ingenting er bestemt. Vi vil senere offentliggjøre eksakt hvilke ruter som i en periode kan bli flydd av Dreamlineren, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Må øve seg Forklaringen på de uvanlige flygingene, skyldes at Norwegians piloter og kabinpersonell rett og slett trenger trening før Dreamlineren i mai blir tatt i bruk på langruter til USA og Asia.

- Vi gjør dette av treningshensyn, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

Norwegian har bestilt åtte Dreamlinere.

Ingen risiko Informasjonssjefen sier at det er vanlig å gjøre slikt når flyselskapene introduserer nye flytyper.

- Disse flyene skal fly langdistanseruter. Da får vi ikke tilstrekkelig antall takeoff-er og landinger som trengs for å bli godt nok kjent med flytypen. Disse flyvningene blir gjort for at mannskapet skal sjekkes ut på flytypen, sier Sandaker-Nielsen.

STORT: I fjor var en Dreamliner på besøk på Gardermoen. Flyet er 57 meter langt, noe som er 17,5 meter lenger enn Norwegians 737-800-maskiner. Foto: NORWEGIAN
STORT: I fjor var en Dreamliner på besøk på Gardermoen. Flyet er 57 meter langt, noe som er 17,5 meter lenger enn Norwegians 737-800-maskiner. Foto: NORWEGIAN Vis mer

Han avviser kategorisk at det innebærer noen som helst økt risiko at passasjerene tas med på slike øvelsesflyginger.

- Nei, selvsagt ikke. Våre medarbeidere er allerede i sving med simulatortrening både i London ved Boeing-fabrikken i Seattle, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt fly i dag Mens SAS sliter med en stadig eldre flyflåte, disker Norwegian opp med en nesten endeløs strøm av nye fly.

Senest i går morges landet Norwegians nyeste 737-800-maskin (LN-NGH) på Gardermoen etter en nesten ni timers nonstop-ferd fra Seattle. Halefinnen skal prydes av den svenske maleren Anders Zorn (1860-1920).

Senere i måneden kommer ytterligere ett tilsvarende fly, mens ytterligere leveranser ankommer i februar.

Totalt skal Norwegian i år ta i alt 14 737-800-maskiner i bruk.

Mangler helter? Norwegian har i øyeblikket 68 fly i flåten. Av disse er 10 eldre 737-300-maskiner som fases ut etter hvert som nye maskiner leveres.

- Nye fly er avgjørende for å holde selskapets kostnader nede, redusere miljøutslippene, gi passasjerene bedre komfort - og levere pålitelighet i verdensklasse, sier Sandaker-Nielsen.

FABRIKKNY: I går morges landet Norwegians aller nyeste 737-800 maskin på Gardermoen. Etter nesten ni timers flyvning fra Seattle, rullet LN-NGH opp foran gaten. Foto: KRISTIN STEINSDOTTIR LILLERUD
FABRIKKNY: I går morges landet Norwegians aller nyeste 737-800 maskin på Gardermoen. Etter nesten ni timers flyvning fra Seattle, rullet LN-NGH opp foran gaten. Foto: KRISTIN STEINSDOTTIR LILLERUD Vis mer

Totalt er hele 280 fly i bestilling. I januar i fjor signerte selskapet den største avtalen i europeisk luftfart.

Da ble det bestilt hele 222 fly hos både Boeing og Airbus. Det skal leveres 100 Boeing 737 MAX8, 22 Boeing 737- 800 og 100 Airbus A320neo. Det første flyet i denne ordren leveres i 2016.

Så spørs det om det finnes så mange skandinaviske helter til alle halefinnene.