Vill og vakker

Om kul design er viktigere enn rå kraft, er denne Mercedesen fort bilen for deg. Om ungene er ute av redet vel å merke.

DESIGNPERLE: Ansiktsløftingen kombinert med AMGs sportspakke har gjort Mercedes E200 Coupe til en lekker sak. Foto: Tormod Brenna
DESIGNPERLE: Ansiktsløftingen kombinert med AMGs sportspakke har gjort Mercedes E200 Coupe til en lekker sak. Foto: Tormod BrennaVis mer

(Dagbladet): Med en prislapp som starter på 507 000 kroner for billigste utgave, er den faceliftede E200 coupeen også innen rekkevidde for mange som vil ha noe litt spesielt, og som fint klarer seg med en todørs bil som både ser bra ut og ikke minst kjører utrolig godt.

Forbløffende stille Vi kjørte bilen over fjellet fra øst til vest og tilbake nå i sommer, og ble - om ikke frelst - så i alle fall overbevist om at sportscoupeen fortsatt har noe for seg og kan være noe mer enn et leketøy forbeholdt noen få.
 
Her har du all den Mercedes-komforten du kan tenke deg. Og kjøreegenskapene er kort oppsummert akkurat så bra som forventet.

Det som imponerte mest var imidlertid støydempinga. Selv med takluka på full glugge, er det forbløffende lite vindsus å høre. Et klart plusspoeng og en sterkt medvirkende faktor til en trivelig langtur.

Aggressive linjer Vår testbil var utstyrt med AMGs sportspakke, og det er først med det utstyret på plass at bilen begynner å se skikkelig rå og aggressiv  ut.

Det er den strengt tatt ikke. Den firesylindrede bensinmotoren byr på 184 hester (5500 o/min), og det er strengt tatt et minimum for en slik bil.

Men se det gjerne på en annen måte: Det er mer enn nok for norske forhold, og bidrar til å holde prisen nede og gjøre bilen aktuell for flere kjøpere.

ELEGANT: På utsiden ser Mercedes E200 Coupe rå og aggressiv ut. Innvendig er den langt mer avdempet og elegant. Foto: Tormod Brenna
ELEGANT: På utsiden ser Mercedes E200 Coupe rå og aggressiv ut. Innvendig er den langt mer avdempet og elegant. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Og vil du ha mer power, og har rå til det, får du E-coupeen i mange hissigere varianter. For snaue 900 000 kroner får du for eksempel en E400 med 333 hestekrefter. Det bør være nok.

Elegant og lekker Utseendet - særlig med AMG-pakka påmontert - er E-coupeens største pluss. Bilen er rett og slett vakker - og den vekker oppsikt.

Der bilen ser sint og utemmet ut utvendig, blir den mildere og langt mer klassisk elegant på innsiden.

Materialvalget er fra øverste hylle, hardplast er knapt å se. Instrumentene er holdt i svart-hvitt og så lite glorete som det går an å få det.   

Og - selv om akselavstanden er krympet noe fra den vanlige E-klassen for å gi sportsligere kjøreegenskaper, er det fortsatt plass nok til to voksne i baksetet.

Ingen familiebil Men det sier seg selv at denne bilen ikke er laget med hovedvekt på familiefrakt.

RØFF: Den ser ikke mer enn halvtam ut, men med den minste bensinmotoren har du få problemer med å kontrollere en E200 Coupe. Foto: Tormod Brenna
RØFF: Den ser ikke mer enn halvtam ut, men med den minste bensinmotoren har du få problemer med å kontrollere en E200 Coupe. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Selv om adkomsten til baksetene faktisk er overraskende enkel på grunn av «Easy Entry»-systemet, er dette først og fremst en bil for den kvalitetsbevisste designentusiasten som gjerne kjører alene eller drar på tur med partneren.

Sannsynligvis blir den største kundegruppen kjøpesterke voksne menn - og par - der barna har flyttet hjemmefra.

For dem kan Mercedes E200 Coupe være midt i blinken.