DRIKK: Etter en treningsøkt trenger du protein og karbohydrater. Sjokolademelk inneholder like mye protein som vanlig melk, og mer karbohydrater enn melk i form av sukker. Drikk gjerne sjokomelk etter en treningsøkt. Er du eller barnet ditt glad i sjokolademelk, er det bare å unne seg et glass eller to om dagen, vel å merke av testvinnerne. Foto: ERIK HELGENESET
DRIKK: Etter en treningsøkt trenger du protein og karbohydrater. Sjokolademelk inneholder like mye protein som vanlig melk, og mer karbohydrater enn melk i form av sukker. Drikk gjerne sjokomelk etter en treningsøkt. Er du eller barnet ditt glad i sjokolademelk, er det bare å unne seg et glass eller to om dagen, vel å merke av testvinnerne. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Vinnerne har ikke mer sukker enn lettmelk

Glad i sjokomelk? Testvinnerne greit alternativ til melk.

(Bramat.no): Mange oppfatter sjokolademelk som en sukkerbombe som kun skal drikkes en gang i blant.

Det stemmer hvis du velger en av taperne i denne testen. De inneholder nesten like mye som sukker som brus.

Velger du derimot en av vinnerne, får du en sjokolademelk som ikke inneholder så mye mer sukker enn lettmelk.

Sjokolademelk istedenfor melk? Velger du en av testens vinnere, får du altså ikke i deg så mye mer sukker enn hvis du drikker vanlig melk.

Melk er en av våre viktigste kilder til både kalsium og jod, og hvis du eller barnet ditt ikke er spesielt glad i vanlig melk, er det ingenting i veien for å drikke et glass sjokolademelk eller to om dagen.

Vel og merke hvis du velger en av vinnerne av denne testen. Testens vinner inneholder, i motsetning til mange av de andre sjokolademelkene, minimalt med sukker, og 50% mer protein og kalsium enn annen melk.

Denne sjokolademelken kan altså godt drikkes istedenfor vanlig melk. Ulempen er selvfølgelig at den er en del dyrere enn vanlig melk.

Tre næringsstoffer du kan få for lite av

Sjokolademelk etter treningen Etter en treningsøkt trenger du både protein og karbohydrater. Sjokolademelk inneholder like mye protein som vanlig melk, og har dessuten mer karbohydrater enn melk i form av sukker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskning viser at sjokolademelk både kan erstatte væsketap og restituere slitne muskler etter trening, sannsynligvis på grunn av innholdet av natrium og kalium. Sjokolademelk og annen melk inneholder dessuten en fin blanding av karbohydrater og proteiner av svært god kvalitet.

Etter en skikkelig treningsøkt der det er lenge til neste måltid, kan du altså gjerne drikke en sjokolademelk. Det er viktig å være klar over at du i slike tilfeller godt kan velge sjokolademelk som ikke nødvendigvis kommer best ut i denne testen.

Etter en treningsøkt kan sjokolademelken nemlig godt inneholde mer karbohydrater/sukker, enn hva du bør tillate deg ellers.

Les også: Bedre utholdenhet med sjokolademelk

Flytende kalorier Drikker du eller barna dine sjokolademelk ofte, kan det være lurt å velge den typen som inneholder minst sukker, fett og kalorier. Det er også lurt å se litt på størrelsen.

Når du først har en sjokolademelk drikker du gjerne opp hele. Da blir det ofte litt mye sukker og kalorier hvis du velger de største typene.

I denne testen har vi derfor valgt å sammenlikne hvor mye energi og næringsstoffer du får i deg ved å drikke en hel sjokolademelk, og ikke hvor mye det er per desiliter.

Slik har vi gjort testen For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av sjokolademelk, har vi sett på innhold av kalorier, protein, mettet fett, og sukker per 100 g med sjokolademelk.

Mengden protein trekker opp, mens mengden sukker, mettet fett og kalorier trekker ned. Vi har latt sukker telle dobbelt ettersom de fleste får i seg mer enn nok sukker.

I testen er produktene rangert fra terningkast 3 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at den sunneste får terningkast 6 og den minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 3 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer.

Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast. Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Tine Styrk kakao Ikke så mye sukker, greit med kalorier, bra med protein. Karakter: Produsent: Tine SA Tine Litago uten tilsatt sukker Lite sukker, greit med kalorier. Karakter: Produsent: Tine SA Tine Litago lettere sjokolademelk Greit med sukker og kalorier. Karakter: Produsent: Tine SA Q UltiMoo sjokolademelk Ok innhold av sukker og kalorier. Karakter: Produsent: Q-Meieriene AS Tine Sjokomelk En del sukker. Karakter: Produsent: Tine SA Tine Litago original sjokolademelk En del sukker. Karakter: Produsent: Tine SA Q Fersk sjokolademelk Ganske mye sukker og kalorier. Karakter: Produsent: Q-Meieriene AS Cocio Dark chocolate milk Nokså mye sukker og kalorier. Mer mettet fett enn mange av de andre. Karakter: Produsent: Cocio Chokolademælk Cocio Classic chocolate milk Nokså mye sukker og kalorier. Mer mettet fett enn mange av de andre. Karakter: Produsent: Cocio Chokolademælk Les mer på Bramat.no:
Tren bort spiseforstyrrelsen!
La barna få yoghurt og brunost
Spis ferske, norske grønnsaker