Vinterferiens drømmebil

Bruktbilkuppet som kan deg en gedigen familie- og vinterbil.

HØY: Ekstra bakkeklaring og røffe plastdetaljer er kjennemerker for Volvo XC70 fra 2001-2007. FOTO: Terje Bjørnsen
HØY: Ekstra bakkeklaring og røffe plastdetaljer er kjennemerker for Volvo XC70 fra 2001-2007. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

Da andre generasjon av Volvo XC70 kom i 2001 het den fortsatt V70 Cross Country, men fikk XC70-navnet ganske raskt.

I forhold til forgjengeren skiller den seg mer fra opphavet, familiestasjonsvognen V70. Visuelt sett gjorde Volvo nemlig denne generasjonen litt tøffere:

Bakkeklaringen på 20 centimeter er på SUV-nivå, og selv om ikke Volvo XC70 ikke gjør forsøk på å være terrenggående, har det sine fordeler over brøytekanter eller på dårlig vei.

Utviklet 4WD-systemet 4WD-systemet er relativt enkelt, og er av samme type som i Volvo XC90.

Det har vært gjennom en gradvis utvikling til det bedre. Her er det en løsning der bakhjulene kobles inn når forhjulene spinner. I startfasen foregikk det gjennom en viskokobling.

Fra 2003 til mai 2006 overtok en raskere Haldexkobling jobben med kraftoverføring til bakhjulene. Fra juni 2006 kom XC70 med Haldex Instant Traction, der en elektrisk pumpe sørger for at kraft umiddelbart overføres til bakhjulene når det er behov.

Firehjulsdriften i Volvo XC70 sørger dermed først og fremst for god fremkommelighet. Veiegenskapene er «Volvo-bedagelige» både sommer som vinter.

Det betyr en sikker, forutsigbar og markert understyrt oppførsel på veien.

Verken størrelsen eller egenskapene for øvrig frister til Petter Solberg-takter over kjørestilen.

Super-seter I stedet kan du lene deg tilbake og nyte noen av bransjens beste forseter. Ikke bare er setene av glimrende kvalitet, også sittestillingen påkaller superlativene.

Betjeningsergonomien er også god, men i forhold til de beste konkurrentene lider Volvo XC70 av billige plastdetaljer; det kan forekomme en del ulyder i interiøret. I tillegg er det noe mer hjulstøy i Volvo XC70 enn de beste premiumkonkurrentene.

Den innvendige plassen er god, da spesielt foran og i det rommelige og fleksible bagasjerommet. I baksetet er ikke plassen av de aller største, men fortsatt god nok til at Volvo XC70 fungerer bra som barnefamiliebil. Er plass det viktigste, er en brukt familiestasjonsvogn et rimeligere alternativ.

Gøyale motorer På motorfronten er det Volvos femsylindrede bensin- og dieselmotorer som gjelder. Volvo XC70 startet opp med 2,4-liters bensinturbo på 200 hk, men fra årsmodell 2003 ble den levert med 2,4-liters common rail turbodiesel med 163 hk og 340 Nm. Da ble også 2,4-liters bensinturbo erstattet av en 2,5-liter med 210 hk, mens dreiemomentet gikk opp fra 285 til 320 Nm.

For årsmodell 2006 kom det som er den optimale XC70-maskinen; 2,4-liters turbodiesel med 185 hk og 400 Nm. De aller fleste Volvo XC70 ble levert med automatgir, men det finnes også noen bruktbiler med manuell girkasse.

Det mest karakteristiske med motorene i Volvo XC70 er lydbildet, enten det er fem-sylindret bensin eller diesel. Begge bensinturboene går godt, men er relativt drikkfeldige av seg. Diesel med 163 hk klarer seg som basismotor takket være bra trekkraft, men overskuddsfølelsen kommer først med 185 hk-versjonen.

Den fem-trinns automatkassen er moderne i forhold til epoken, og bedre enn i konkurrenten Subaru Outback.

Vær tålmodig og sjekk grundig Det er først og fremst hjulopphenget foran som betegnes som problemområde for Volvo XC70. I tillegg er slitasje i drivverket ikke uvanlig, da spesielt på aksler og ledd. Biler som har trukket henger er spesielt utsatt.

I tillegg rapporteres det feil på elektrisk anlegg og elektronikk. Det er også meldt om feil på innsprøytningsdyser på dieselmodeller. Volvo har også hatt sine tibakekallingsaksjoner, sjekk at bilen har vært gjennom disse.

Tyske Dekra rapporterer at Volvo V70/XC70 med 100-150 000 kilometer har noe mer feil enn andre store biler. 64,5 % av Volvo-modellene går gjennom kontrollen uten feil, mot 72,6 % for snittet i klassen.

11,5 % av Volvo V70/XC70 har betydelige feil og mangler, mot 9 % for gjennomsnitt i klassen. De største feilkildene er lys, elektrisk/elektronikk (20,6 %) og understell/styring (15,7 %).

På det norske markedet er diesel det vanligste motoralternativet, med ca. 80 % av bilene fra 2001-2007 og det er en solid bredde i utvalget.

Per februar 2011 kan du få biler fra ca. 150 000 opp til ca. 450 000 kroner og fra ca. 50 000 til 350 000 kilometer kjørelengde. For nyere årsmodeller er det stort sett diesel som gjelder. Biler mellom 2004-2007 er de vanligste årsmodellene på bruktmarkedet.

Er du ikke av de store bruktbilekspertene, anbefaler vi deg å bruke tid på å finne en bil med godt dokumenter eier-, bruks- og servicehistorikk. Det er heller ikke dumt å betale noe ekstra for å kjøpe bil av forhandler eller merkeforhandler, fortrinnsvis med bruktbilgaranti. Hvis ikke det er mulig, er uavhengig verkstedsjekk eller NAF-test obligatorisk.

Har du erfaringer med brukt Volvo XC70? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst!

Les mer Slik er den nye Volvo XC70

Ny Volvo V70 med 4WD

Bruktbilguide: Volvo XC90

Langtest: Skoda Octavia 4x4

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

KNIRK: Som bruktbil holder dashbordet til Volvo XC70 høy standard, men det kan forekomme plastknirking i interiøret. FOTO: Terje Bjørnsen
KNIRK: Som bruktbil holder dashbordet til Volvo XC70 høy standard, men det kan forekomme plastknirking i interiøret. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer
VEIGREP: På glatte vinterveier får en brukt Volvo XC70 vist seg fra sin beste side. FOTO: Terje Bjørnsen
VEIGREP: På glatte vinterveier får en brukt Volvo XC70 vist seg fra sin beste side. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer
KOMFORT: Forseter og førerposisjon er av kongelig standard, selv i en brukt Volvo XC70 fra 2001-2007. FOTO: Terje Bjørnsen
KOMFORT: Forseter og førerposisjon er av kongelig standard, selv i en brukt Volvo XC70 fra 2001-2007. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer
ROMSLIG: Et stort, fleksibelt bagasjerom er noe av det som gjør brukt Volvo XC70 så populær. FOTO: Terje Bjørnsen
ROMSLIG: Et stort, fleksibelt bagasjerom er noe av det som gjør brukt Volvo XC70 så populær. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer