KAN GI DÅRLIGERE SIKT: Slitt frontrute kan gi feil i bedømmingen av avstanden til andre trafikanter. En årsak til slitasjen kan være dårlige vindusviskere. (Foto: COLOURBOX)
KAN GI DÅRLIGERE SIKT: Slitt frontrute kan gi feil i bedømmingen av avstanden til andre trafikanter. En årsak til slitasjen kan være dårlige vindusviskere. (Foto: COLOURBOX)Vis mer

Visste du at den skal sjekkes etter 80 000 km?

Frontruta har noen hemmeligheter du bør kjenne til.

Les alt om Årets Bil 2014 her!

Kjører du rundt med slitt frontrute, kan det gjøre at du bedømmer avstanden til andre biler feil, og da er det ikke sikkert det hjelper at bilen din har gjort det bra i kollisjonstester.

- Det er påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag, målt opptil ti meter avvik i avstandsbedømming. Altså vil du tro at objekter er ti meter lenger unna enn de faktisk er, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, til DinSide.

Ved kjøring i mørket vil en slitt frontrute dessuten føre til at du oppdager fotgjengere seinere.

- En slitt frontrute kan redusere førerens oppdagelsesavstand med 15 til 20 prosent ved mørkekjøring. Dette gir enda større risiko for å kjøre på en fotgjenger i veibanen som ikke har refleks, sier Engebretsen.

DinSide har tidligere påpekt at hele 36 prosent av fotgjengerpåkjørslene skjer i mørket, noe som gjør at at blant Volvo har utviklet en kollisjonspute beregnet på fotgjengerne, ikke føreren av bilen.

Sjekk ruta på EU-kontrollen NAF påpeker at det slett ikke er all slitasje bileieren selv kan se med det blotte øye.
En frontrute blir nemlig slitt både av dårlige vinduspussere, isskraping, stein- og sandsprut og av partikler som følger med vinduspusserne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten kan steinen som blir brukt til å strø med vinterstid, gi dypere sår i frontruta enn vanlig sand ved steinsprut, fordi dette er knust stein som har skarpe kanter for å gi bedre feste på glatt vei.

Er du usikker på om frontruta på bilen er slitt, kan dette kontrolleres på et verksted. NAF anbefaler generelt en sjekk etter 80 000 kilometer.

- Den periodiske kjøretøykontrollen skal påvise de rutene som bør skiftes, sier Engebretsen.

Slik varer frontruta lengst mulig Vil du selv sørge for at frontruta blir minst mulig slitt, bør du følge disse rådene:

• Vask vinduspusserne hver gang du fyller drivstoff
• Påse at du har gode vinduspussere
• Bruk spylervæske hyppig
• Kjør en runde med spyler og visker før du parkerer bilen
• Bruk riktig og ren isskrape
• Tørk av isskrapen for hvert «skrapedrag»
• Skrap bare i feltet som er rengjort av vinduspusserne
• Bruk frontrutetrekk for å unngå å skrape is
• Skift vinduspussere før de blir for slitte

Les også:
DAB i bil? Dette er løsningen
PRISTEST: Spar flere tusener på bilforsikringen
- Dette er framtidens henger (og den er norsk)