UTSATT: Siden du er mye nærmere ozon-laget når du flyr, bør du være oppmerksom om sola skinner inn vinduet. Ikke alle UV-strålene blir blokkert. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
UTSATT: Siden du er mye nærmere ozon-laget når du flyr, bør du være oppmerksom om sola skinner inn vinduet. Ikke alle UV-strålene blir blokkert. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Luftfart

Visste du at du alltid bør bruke solkrem når du flyr?

Vinduene stopper ikke alle UV-strålene.

Liker du best vindusplass når du reiser med fly?

De fleste gjør det, men de færreste har neppe tenkt på at vindussetene er de som er mest eksponert for stråling utenfra.

Og de strålene kan faktisk være farlige, skriver The Telegraph.

Faktum, skriver den engelske avisa, er at passasjerene i vindussetene i et fly utsetter seg for større fare for hudkreft enn mennesker som befinner seg på bakken.

UVA og UVB

- Det er to typer UV-stråling som kan forårsake hudkreft, UVA og UVB, sier Matt Gass, talsmann for den britiske foreningen for hudleger.

- Når du er inne i et fly vil UVB-strålene, som gjør at vi blir solbrente, blokkert av flyvinduene, men det skjer ikke med UVA-strålene, sier Gass.

- Og siden du i et fly befinner deg mye nærmere ozonlaget, er strålene dessuten kraftigere og potensielt mer skadelige, sier han.

- UVA-stråler kan trenge gjennom flyets vinduer og trenger dessuten dypere inn i huden enn UVB gjør, sier talsmannen, som har et åpenbart råd:

- Solkrem vil hjelpe til med å beskytte huden både mot aldring på grunn av ultrafiolette stråler, rynker og potensielt også hudkreft, sier han.

Pilotene utsatt

En undersøkelse som undersøkte risikoen for føflekk-kreft hos piloter og ble publisert i The Journal of the American Medical Association (JAMA) i 2015, viste at piloter som fløy i 56 minutter på 30 000 fots høyde ble utsatt for samme mengde UVA-stråling som de ville få ved å ligge 20 minutter i ei solseng.

- Disse verdiene kan være signifikant høyere når man fly over tykke skylag eller snødekte områder. Da kan opptil 85 prosent av UV-strålingen reflekteres. Flyvinduer klarer ikke å blokkere all UVA-stråling og er derfor ikke tilstrekkelig som beskyttelse. UVA-stråling kan spille en rolle for piloters økede risiko for føflekk-kreft, konkluderer rapporten.