Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Visste du at nyper kan lindre smerte?

Og tyttebær stabiliserer blodsukkeret.

NY FORSKNING: I Finland har de funnet at bær som jordbær kan redusere blodtrykket.Alle foto: COLOURBOX
NY FORSKNING: I Finland har de funnet at bær som jordbær kan redusere blodtrykket.Alle foto: COLOURBOX Vis mer

(Dagbladet God torsdag): - Jeg anbefaler alle å inkludere bær i kosten. De er bra for hjertet, blodårer og hjerne, og kan også være med på å forhindre infeksjoner. Særlig personer med overvekt og andre risikofaktorer for hjerte-karsykdommer eller diabetes 2 bør derfor spise bær, sier Riitta Törrönen, seniorforsker ved Universitetet i Kuopio, Finland.

SMERTELINDRING: Nyper kan både lindre leddsmerter og lindre symptomer på forkjølelse, viser dansk forskning. En oversikt over det ferskeste innen forskning på bær og helse, finner du nederst i saken.
SMERTELINDRING: Nyper kan både lindre leddsmerter og lindre symptomer på forkjølelse, viser dansk forskning. En oversikt over det ferskeste innen forskning på bær og helse, finner du nederst i saken. Vis mer

Hun var førsteforfatter av en studie publisert i august, som viser en klar sammenheng mellom bær og blodsukkernivå. Personer som spiste solbær og tyttebær blandet med sukker, hadde et mer stabilt blodsukkernivå etter måltidet enn de som kun drakk sukkerlake.

- Et stabilt blodsukker er bedre for kroppen enn de store variasjonene. En kraftig blodsukkerøkning etter måltider, fulgt av et raskt blodsukkerfall, fører til en rekke uheldige prosesser i kroppen. I tillegg til at du blir sulten, fører det til oksidativt stress, betennelser og så videre. Hvis dette skjer hver dag, flere ganger om dagen i mange år, vil det gradvis øke risikoen for overvekt, hjertesykdom, type 2 diabetes og andre kroniske sykdommer, sier Törrönen.

Nyper mot smerte I Danmark forsker Kaj Winther og kolleger på nypens mange gunstige effekter. Studiene ved Københavns Universitet har påvist både smertelindring ved gikt og færre plager ved forkjølelse. En forskergruppe fra Sveits viste i 2008 at nyper både beskytter og gjenoppbygger leddbrusk.

- Jeg vil derfor si at alle som er aktive og særlig middelaldrende og eldre vil ha nytte av å spise nype, sier Winther.

Velg naturlig At frukt og grønt beskytter mot risiko for kroniske sykdommer som hjerte-karsykdom, Alzheimer og kreft, er kjent. Men nøyaktig hva det er i frukt og bær som gir de mange gunstige helseeffektene, er fortsatt usikkert.

SOLBÆR

Kolesterol

Antocyanider, en undergruppe av fytokjemikalier, kan redusere kolesterolet. Kinesiske forskere har funnet at antocyanider fra blåbær og solbær reduserer det dårlige LDL-kolesterolet samtidig som det gode HDL-kolesterolet øker. Tilskudd av 320 mg antocyanider daglig reduserte forsøkspersonenes LDL-nivå i blodet med 13,6 prosent. For forsøkspersonene betydde det et snittfall i LDL fra 4.1 mmol/L til 3,6 mmol/L.

- Dette er en viktig reduksjon. Personene i denne studien har i utgangspunktet gode verdier, så her betyr det ikke så mye. Men for en person med høye kolesterolverdier, vil en nedgang som denne være betydelig. Vi har en regel som sier at du ved å redusere LDL-kolesterolet med 1 mmol, reduserer egen hjerterisiko med 20 prosent, sier Leiv Ose, seksjonsoverlege ved Lipidklinikken, Oslo Universitetssykehus.

Solbær er også testet for effekt på blodsukkeret (se tyttebær) og blodtrykket (se jordbær og bringebær).
SOLBÆR Kolesterol Antocyanider, en undergruppe av fytokjemikalier, kan redusere kolesterolet. Kinesiske forskere har funnet at antocyanider fra blåbær og solbær reduserer det dårlige LDL-kolesterolet samtidig som det gode HDL-kolesterolet øker. Tilskudd av 320 mg antocyanider daglig reduserte forsøkspersonenes LDL-nivå i blodet med 13,6 prosent. For forsøkspersonene betydde det et snittfall i LDL fra 4.1 mmol/L til 3,6 mmol/L. - Dette er en viktig reduksjon. Personene i denne studien har i utgangspunktet gode verdier, så her betyr det ikke så mye. Men for en person med høye kolesterolverdier, vil en nedgang som denne være betydelig. Vi har en regel som sier at du ved å redusere LDL-kolesterolet med 1 mmol, reduserer egen hjerterisiko med 20 prosent, sier Leiv Ose, seksjonsoverlege ved Lipidklinikken, Oslo Universitetssykehus. Solbær er også testet for effekt på blodsukkeret (se tyttebær) og blodtrykket (se jordbær og bringebær). Vis mer

Frukt, bær og grønnsaker er stappfulle av såkalte fytokjemikalier. Disse har mange ulike egenskaper. Blant annet fungrer de som antioksidanter, forklarer forsker Siv Kjølsrud Bøhn fra det medisinske fakultetet ved Universitetet i Oslo.

NYPER

Leddsmerter og forkjølelse

Nyper kan blant annet virke lindrende ved slitasjegikt og leddgikt, forklarer Kaj Winther fra København Universitet. Han har gjort forsøk på nyper fra Langeland i Danmark.

- Kliniske forsøk viser at Langelandsnypen virker lindrende ved slitasjegikt og leddgikt. Det er også tegn på at denne nypen reduserer symptomene på forkjølelse i vinterhalvåret.

Winther med kolleger fant i 2009 at pulver av Langelandsnypen reduserte betennelsen som forårsakes av gikt, og at medisinering med dette pulveret ga en smertelindring tre ganger så effektiv som paracetamol.

- Vi har forsket videre på nypens helseeffekt og funnet at måten den behandles på er viktig.

Han forklarer at nypepulver framstilt av både skall og frø gir best helseeffekt. Men at hjemmeplukkede nyper her i Norge også vil ha god effekt.

- Du kan plukke nyper i naturen, du kan bare ikke være helt sikker på at det gir så god effekt som et standardisert nypepulverprodukt fra Langeland. Men å spise det naturlig er fint. Husk da at de ikke tåler mer enn 40 grader. Koker du dem, mister du mye av effekten. Og frøene må helst være med. Dersom du kaldsylter nypene og beholder frøene, vil helseeffekten være veldig høy, både når det gjelder gikt og forkjølelse, sier Winther.

- Jeg vil anslå at 10 nyper per dag vil gi ønsket effekt. Etter 2-3 måneder kan det sikkert reduseres til 5-6 nyper, sier Winther.
NYPER Leddsmerter og forkjølelse Nyper kan blant annet virke lindrende ved slitasjegikt og leddgikt, forklarer Kaj Winther fra København Universitet. Han har gjort forsøk på nyper fra Langeland i Danmark. - Kliniske forsøk viser at Langelandsnypen virker lindrende ved slitasjegikt og leddgikt. Det er også tegn på at denne nypen reduserer symptomene på forkjølelse i vinterhalvåret. Winther med kolleger fant i 2009 at pulver av Langelandsnypen reduserte betennelsen som forårsakes av gikt, og at medisinering med dette pulveret ga en smertelindring tre ganger så effektiv som paracetamol. - Vi har forsket videre på nypens helseeffekt og funnet at måten den behandles på er viktig. Han forklarer at nypepulver framstilt av både skall og frø gir best helseeffekt. Men at hjemmeplukkede nyper her i Norge også vil ha god effekt. - Du kan plukke nyper i naturen, du kan bare ikke være helt sikker på at det gir så god effekt som et standardisert nypepulverprodukt fra Langeland. Men å spise det naturlig er fint. Husk da at de ikke tåler mer enn 40 grader. Koker du dem, mister du mye av effekten. Og frøene må helst være med. Dersom du kaldsylter nypene og beholder frøene, vil helseeffekten være veldig høy, både når det gjelder gikt og forkjølelse, sier Winther. - Jeg vil anslå at 10 nyper per dag vil gi ønsket effekt. Etter 2-3 måneder kan det sikkert reduseres til 5-6 nyper, sier Winther. Vis mer

- Siden frukt og grønnsaker er rike på antioksidanter, har det vært foreslått at det er disse som gir ekstra beskyttelse mot sykdomsutvikling. Men vi vet ikke om det er antioksidantegenskapene eller andre egenskaper ved disse stoffene som har æren for at frukt og grønt er sunt, sier Bøhn.

TYTTEBÆR

Blodsukker

Dette skogsbæret kan gi et mer stabilt blodsukker. Finske forskere har funnet at å spise solbær og tyttebær påvirker matens effekt på blodsukkeret. De publiserte funnene i august. Forsøkspersoner fikk enten sukker og vann alene, eller sukker og bær. Så ble blodsukkeret målt sju ganger, først ved oppstart og sist etter to timer. Den første halvtimen ga bærene lavere blodsukker og mindre insulin. Og etter time to var blodsukkerfallet lavere enn hos de som kun fikk sukker og vann.

I studien var 150 gram bær eller 3 dl bærsaft nok for å gi en stabiliserende effekt etter 35 gram sukrose.
TYTTEBÆR Blodsukker Dette skogsbæret kan gi et mer stabilt blodsukker. Finske forskere har funnet at å spise solbær og tyttebær påvirker matens effekt på blodsukkeret. De publiserte funnene i august. Forsøkspersoner fikk enten sukker og vann alene, eller sukker og bær. Så ble blodsukkeret målt sju ganger, først ved oppstart og sist etter to timer. Den første halvtimen ga bærene lavere blodsukker og mindre insulin. Og etter time to var blodsukkerfallet lavere enn hos de som kun fikk sukker og vann. I studien var 150 gram bær eller 3 dl bærsaft nok for å gi en stabiliserende effekt etter 35 gram sukrose. Vis mer

Tilskudd av antioksidanter har heller ikke påvist virkning.

BLÅBÆR

Hukommelse og forebygging

Forsker Siv Kjølsrud Bøhn leverte i fjor en doktorgradavhandling på effekter av antioksidantrike matvarer, blant annet blåbær- og druejuice. Hukommelsessvikt sto i sentrum.

- Dyrestudier har vist lovende resultater når det gjelder blåbær og positiv effekt på hukommelse og læring. Derfor ønsket vi å se om vi kunne påvise helseeffekter også hos mennesker, sier Bøhn.

Eldre menn med selvrapportert hukommelsessvikt fikk blåbær- og druejuice eller placebojuice i ni uker. Studien er ennå ikke publisert, så Bøhn ønsker ikke å gjengi de nøyaktige resultatene. Men hun kan fortelle at nivået av betennelses- og vevsskademarkører ble lavere hos de som drakk blåbær- og druejuice, sammenlignet med de som drakk placebojuice.

- En teori er at inflammasjon er invovert i utviklingen av Alzheimer. Våre funn kan tyde på at inflammasjonen gikk ned, sier Bøhn.

Hun fikk også resultater som tyder på at drue- og blåbærjuice styrker forsvars- og reparasjonsprosesser i blodceller.

- Vi fant liknende resultater i en annen klinisk studie, publisert i BMC Medicine i 2010, hvor deltakerene fikk en mer omfattende diett med høyt innhold av antioksidantrike matvarer, deriblant bær. Dette kan bety at fytokjemikalier i bær, frukt og grønt stimulerer kroppens eget forsvar, hvilket igjen vil kunne beskytte mot utvikling av en rekke sykdomer, sier Bøhn.

Blåbær er også testet på kolesterolet (se solbær) og blodtrykk (se jordbær og bringebær).
BLÅBÆR Hukommelse og forebygging Forsker Siv Kjølsrud Bøhn leverte i fjor en doktorgradavhandling på effekter av antioksidantrike matvarer, blant annet blåbær- og druejuice. Hukommelsessvikt sto i sentrum. - Dyrestudier har vist lovende resultater når det gjelder blåbær og positiv effekt på hukommelse og læring. Derfor ønsket vi å se om vi kunne påvise helseeffekter også hos mennesker, sier Bøhn. Eldre menn med selvrapportert hukommelsessvikt fikk blåbær- og druejuice eller placebojuice i ni uker. Studien er ennå ikke publisert, så Bøhn ønsker ikke å gjengi de nøyaktige resultatene. Men hun kan fortelle at nivået av betennelses- og vevsskademarkører ble lavere hos de som drakk blåbær- og druejuice, sammenlignet med de som drakk placebojuice. - En teori er at inflammasjon er invovert i utviklingen av Alzheimer. Våre funn kan tyde på at inflammasjonen gikk ned, sier Bøhn. Hun fikk også resultater som tyder på at drue- og blåbærjuice styrker forsvars- og reparasjonsprosesser i blodceller. - Vi fant liknende resultater i en annen klinisk studie, publisert i BMC Medicine i 2010, hvor deltakerene fikk en mer omfattende diett med høyt innhold av antioksidantrike matvarer, deriblant bær. Dette kan bety at fytokjemikalier i bær, frukt og grønt stimulerer kroppens eget forsvar, hvilket igjen vil kunne beskytte mot utvikling av en rekke sykdomer, sier Bøhn. Blåbær er også testet på kolesterolet (se solbær) og blodtrykk (se jordbær og bringebær). Vis mer

- Store kliniske utprøvninger med antioksidanter i pilleform har vist seg å ikke ha positive effekter i forhold til sykdomsutvikling. I noen tilfeller har det til og med hatt negative effekter og resultert i økt dødelighet. Tilskudd av antioksidanter i pilleform er derfor ikke å anbefale, sier Bøhn.

JORDBÆR OG BRINGEBÆR
Blodtrykk og kolesterol

Bær som jordbær kan redusere blodtrykket og gi et høyere nivå av det gode HDL-kolesterol i blodet. En finsk studie testet effekten av å spise et utvalg av jordbær, blåbær, tyttebær, solbær, aronia og bringebær.

Etter to måneder med 100 gram bær og omtrent 0,7 dl bærjuice daglig, hadde forsøkspersonenes HDL-nivå økt med 5 prosent i snitt. Blodtrykket hadde også gårr ned

- Det anslås at antall tilfeller av hjertesykdom går ned med 1 prosent for hvert HDL-nivå som øker 1 prosent. Derfor er en økning på 5 prosent viktig, skriver forskerne i studien.

Også blodtrykksendringen er vesentlig. En gjennomsnittlig nedgang på linje med den de oppnådde, ville føre til at 5-6 prosent færre døde av hjertesykdom, hevder forskerne.
JORDBÆR OG BRINGEBÆR Blodtrykk og kolesterol Bær som jordbær kan redusere blodtrykket og gi et høyere nivå av det gode HDL-kolesterol i blodet. En finsk studie testet effekten av å spise et utvalg av jordbær, blåbær, tyttebær, solbær, aronia og bringebær. Etter to måneder med 100 gram bær og omtrent 0,7 dl bærjuice daglig, hadde forsøkspersonenes HDL-nivå økt med 5 prosent i snitt. Blodtrykket hadde også gårr ned - Det anslås at antall tilfeller av hjertesykdom går ned med 1 prosent for hvert HDL-nivå som øker 1 prosent. Derfor er en økning på 5 prosent viktig, skriver forskerne i studien. Også blodtrykksendringen er vesentlig. En gjennomsnittlig nedgang på linje med den de oppnådde, ville føre til at 5-6 prosent færre døde av hjertesykdom, hevder forskerne. Vis mer

Derfor velger hun gjerne sine «5 om dagen» fra frukt, bær og grønnsaker som har et høyt innhold av antioksidanter, fordi det er sannsynlig at disse matvarene også er rike på stoffer med mange gunstige bioaktive egenskaper.

Godt for hjertet I tillegg til kliniske studier hvor forskerne måler den direkte effekten av ulike bær og stoffer hos forsøkspersoner, er det også en rekke observasjonsstudier som peker på at bær har helsebringende effekt.

TRANEBÆR

Stive årer og urinveisinfeksjon

Reduserer hjerterisiko fordi de gir bedre åreelastisitet. Stive årer er en risikofaktor for hjertesykdom. Forskere fra Boston, USA, fant at fire uker med tranebærjuice økte åreelastisiteten hos hjertesyke.

Er også forebyggende mot urinveisinfeksjon. En britisk studiegjennomgang konkluderer med at særlig kvinner med gjentatte urinveisinfeksjoner vil ha færre tilfeller i løpet av et år om de drikker tranebærjuice.
TRANEBÆR Stive årer og urinveisinfeksjon Reduserer hjerterisiko fordi de gir bedre åreelastisitet. Stive årer er en risikofaktor for hjertesykdom. Forskere fra Boston, USA, fant at fire uker med tranebærjuice økte åreelastisiteten hos hjertesyke. Er også forebyggende mot urinveisinfeksjon. En britisk studiegjennomgang konkluderer med at særlig kvinner med gjentatte urinveisinfeksjoner vil ha færre tilfeller i løpet av et år om de drikker tranebærjuice. Vis mer

En britisk studie publisert i august viser at kvinner med et høyt inntak av fytokjemikalier har mindre risiko for trange og stive blodårer - en risikofaktor for hjerte-karsykdom. 1898 kvinner i alderen 18-75 år og deres kostvaner ble undersøkt. I studien, publisert i American Journal of Clinical Nutrition, anbefaler forskerne derfor bær som forebygging av hjerte-karsykdom. 1-2 daglige porsjoner med bær skal gi den mengden fytokjemikalier som er nødvendig for å få positiv effekt.

Britiske forskere fant i 2011 at å spise bær jevnlig over flere år også kan forebygge høyt blodtrykk. De kartla helsen og kostvanene hos over 150 000 kvinner og menn i en periode på 14 år. Blant de som spiste mest bær, var risikoen for høyt blodtrykk 8 prosent lavere enn hos de som spiste minst. De spiste i hovedsak jordbær og blåbær. I aldersgruppen 60 år og oppover var gevinsten enda høyere. Her er risikoen 12 prosent lavere blant de som spiser mest bær.

Under ser du en samling av den nyeste forskningen på helseeffekten av de små røde og blå:

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media