LITE SOL: Med høst- og vintermørket får mange for lite D-vitamin, mener eksperter. Nå er tida for å få i seg nok via kosten. Foto: COLOURBOX
LITE SOL: Med høst- og vintermørket får mange for lite D-vitamin, mener eksperter. Nå er tida for å få i seg nok via kosten. Foto: COLOURBOXVis mer

Vitaminet du trenger nå

Slik får du i deg nok av supervitaminet.

(Dagbladet, God torsdag): Vi nordboere må være ekstra påpasselige med å få i oss nok D-vitamin i høst- og vintermånedene. Om sommeren produserer kroppen D-vitamin av seg selv når solstrålene treffer huden vår, men fra nå og utover vinteren er det ikke uvanlig at D-vitaminlagrene går tomme.

- Da må vi få i oss vitaminet via kostholdet, sier forsker Alina Carmen Porojnicu.

Hun er kreftlege ved Drammen Sykehus, har forsket på D-vitamin i sju år og gitt ut 40 publikasjoner om temaet. I 2013 skal de norske anbefalingene for D-vitamin med stor sannsynlighet oppgraderes, men Porojnicu opplever at mange ikke tenker på å få i seg nok.

- D-vitaminet er viktig for oss. Vi vet med sikkerhet at vitaminet er avgjørende for å bygge opp et sterkt skjelett, men det er faktisk slik at nesten alle celler i kroppen kan ta opp D-vitamin. Det må bety at alle cellene i kroppen har behov for vitaminet, sier forskeren.

Mot hjertesykdom Forskningen på D-vitamin er omfattende. Den viser at solskinnsvitaminet kan bidra til å forebygge eller redusere effekten av sykdommer som kreft, MS, beinskjørhet, diabetes 2, høyt blodtrykk, hjerneslag og depresjon.

FET FISK: Fet fisk som laks, ørret, sild og makrell er en god kilde til vitamin D, men mange får i seg for lite. Foto: COLOURBOX
FET FISK: Fet fisk som laks, ørret, sild og makrell er en god kilde til vitamin D, men mange får i seg for lite. Foto: COLOURBOX Vis mer

Nylig publiserte forskere ved Københavns Universitet og København Universitetssykehus en studie om sammenhengen mellom mangel på D-vitamin og risikoen for hjertesykdom og tidlig død.

- Vi fant ut at menneskene som er blant de fem prosentene med lavest D-vitamin-nivå i Danmark, har 64 prosent større risiko for hjerteinfarkt og 81 prosent større risiko for å dø ved hjertesykdom sammenlignet med dem som har optimale verdier, sier professor ved Københavns Universitet Børge Nordestgaard.

Studien, som er publisert i tidsskriftet «Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology», er den største som er gjort på temaet noensinne, ifølge Nordestgaard. Forskerne fant også ut at lave nivåer av vitamin D kan kobles til 57 prosent større risiko for tidlig død.

Spørsmålet som står igjen etter den gjennomførte studien, er om det er D-vitaminet i seg selv eller D-vitaminet i sammenheng med andre faktorer som fører til den økte risikoen for hjertesykdom. Det skal Nordestgaard forske videre på.

GUNSTIG: Egg inneholder vitamin D. Foto: COLOURBOX
GUNSTIG: Egg inneholder vitamin D. Foto: COLOURBOX Vis mer

- Studien har stor statistisk styrke og er nokså spektakulær, mener Porojnicu.

- Det er samlet inn informasjon fra over 10 000 mennesker, og resultatene viser en signifikant, robust assosiasjon mellom D-vitamin-nivået og risiko for hjertesykdommer, sier hun.

Nye anbefalinger Om sommeren har mange nordmenn samme D-vitaminnivå som de med optimale verdier i den danske studien, men fra seinhøsten og fram til våren ligger det norske snittet godt under, ifølge Porojnicu. Mange eldre, ungdommer, innvandrere og kronisk syke står i fare for lave nivåer året rundt.

- Den gamle tradisjonen om å ta tran i alle måneder med «r» i, representerer i aller høyeste grad en god måte å få i seg tilstrekkelig vitamin D, sier professor Magritt Brustad ved Universitetet i Tromsø.

Men myndighetenes anbefalinger om inntak av vitamin D er omdiskutert innad i fagmiljøet. Mange mener anbefalingene om 7,5 mikrogram dagen er for lave.

- Det bør være opplagt at anbefalingene må justeres opp, særlig den delen av året det er lite sol. Min erfaring er at et minst 50 mikrogram skal til for å opprettholde et tilstrekkelig nivå om vinteren, sier lege ved Heggeli Helhetsmedisin Dag Schiøth.

I juni ble det lagt fram forslag til nye nordiske anbefalinger for inntak av D-vitamin. Et av forslagene er å øke anbefalingene for voksne fra 7,5 til 10 mikrogram.

- Disse anbefalingene vil trolig vedtas og erstatte de gjeldende anbefalingene i Norge i løpet av 2013, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Henriette Øien.

Under kan du lese om hvordan du skal få i deg nok D-vitamin, og finne ut om du er i faresonen for mangel på solskinnsvitaminet.

PÅ BRØDSKIVA: Flere typer margarin er beriket med vitamin D. Foto: COLOURBOX
PÅ BRØDSKIVA: Flere typer margarin er beriket med vitamin D. Foto: COLOURBOX Vis mer

Denne artikkelen ble først publisert i Dagbladets magasin God torsdag den 8. november 2012.