LEVER STERKERE: Etter at Vivi
&nbsp;<span style="background-color: initial;">ble transplantert, har hun&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">begynte å leve på en annen&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">måte. - Jeg tar ikke lenger ting&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">for gitt og henger meg ikke&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">lenger opp i bagateller. Foto: Ellen Jarli</span>
LEVER STERKERE: Etter at Vivi  ble transplantert, har hun begynte å leve på en annen måte. - Jeg tar ikke lenger ting for gitt og henger meg ikke lenger opp i bagateller. Foto: Ellen JarliVis mer

Vivi (60) fikk livet tilbake med ny nyre: - Godt å kjenne at kroppen fungerer

450 står i kø for nytt organ i Norge.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Vivi fryktet et liv med belastende behandling hver dag. Så kom telefonen som ga henne operasjonen hun trengte: En ny nyre.

Det var under studietiden på BI i Oslo at Vivi Raslum (60) i desember 1981 merket at allmenntilstanden ble dårligere og dårligere. Da hun var hjemme på juleferie i Bergen, fikk hun komme til foreldrenes bedriftslege. Han mente at hun hadde virus, men at det ville gå over.

Men Vivi ble bare dårligere ettersom dagene gikk. Etter nye undersøkelser, viste det seg at Vivi hadde en dobbeltsidig nyrebekkenbetennelse.

- Da ble jeg lagt inn på Haukeland med én gang og lå der en uke, minnes hun.

Hun vokste opp i Bergen, men har bodd på Nesodden siden 1997.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn