VOLVO XC60: Fornyet på flere punkter, og dermed klar for neste fase i livet.  Foto: Jamieson Pothecary / DINSIDE.NO
VOLVO XC60: Fornyet på flere punkter, og dermed klar for neste fase i livet. Foto: Jamieson Pothecary / DINSIDE.NOVis mer

Volvo har oppgradert storselgeren sin

Test av Volvo XC60 D4.

DinSide.no: En ansiktsløftning er det eldste trikset i boka, men er det nok til å overbevise kjøperne?

Når en bilmodell drar på årene, legges den inn på kosmetisk avdeling for å jevne ut rynker.

Noen ganger drypper det riktignok på med litt ny teknologi i tillegg, som en forsmak på hva som kan forventes i neste generasjon.

I gamle dager bestod slike midtlivsendringer bare av en pyntestripe og navneendring, som eksempelvis VW Golf «Pink Floyd». I dag kreves det tøffere tiltak.

Slik opprettholdes salget, og livsløpet forlenges.

Vellykket operasjon Utvendig er XC60 blitt en litt sintere pojke sammenlignet med originalen fra 2008:

Frontfangeren har fått vertikale LED-kjørelys plassert bredt fra hverandre. Emblemet i grillen er større, og radaren - som styrer Active Safety-systemet og adaptiv cruisekontroll, er blitt mindre framtredende.

VOLVO XC60 Fornyet på flere punkter, og dermed klar for neste fase i livet. Foto: JAMIESON POTHECARY
VOLVO XC60 Fornyet på flere punkter, og dermed klar for neste fase i livet. Foto: JAMIESON POTHECARY
VOLVO XC60 Fornyet på flere punkter, og dermed klar for neste fase i livet. Foto: JAMIESON POTHECARY
VOLVO XC60 Fornyet på flere punkter, og dermed klar for neste fase i livet. Foto: JAMIESON POTHECARY

Volvo har fulgt trendene fra konkurrentene som Audi og BMW, og gitt bilen et mer bestemt og aggressivt utseende.

Co-pilot Volvo kan komfort. Setene er gode for selv lange turer uten å bli nummen i skinka.

Vår testbil er i tillegg nedlesset med like mye snacks som en godtebutikk:

I tillegg til skinnpakke er den utstyrt med Driver-support-pakke (bl.a. kollisjonsvarsler, avstandskontroll, blindsonevarlser etc.). Tradisjonen tro lager Volvo det som av mange anses som markedets sikreste biler, som Volvo XC90, som nylig bestod kollisjonstestene med glans.

Volvo er nemlig blant de ivrigste til i ettertid å analysere ulykker der bilene deres har vært involvert. Jeg innrømmer at jeg ofte skrur av alle elektroniske hjelpemidler. Vi spiller ikke alltid på lag, og de har for eksempel en annen oppfatning enn meg av hva som er farefulle situasjoner.

Men lyset går opp for meg på denne turen.

Tur-retur Svinesund er en døll kjøretur. Det er utrolig fort gjort å la tankene vandre. Da er det godt med utstyr som dette som en forsikring for en sliten familiefar med verdifull last.

Fin balanse På veien innbyr ikke XC60 til dem med store sportslige preferanser, men presser du den litt, blir du overrasket over hvor lite SUV-aktig den er. Understyring og elektroniske hjelpemidler kommer selvsagt til slutt, men seinere og i mindre grad enn forventet.

Volvo har funnet krysningspunktet mellom komfort og gode kjøregenskaper, slik at kona ikke klager, ungene ikke spyr, og pappa ikke kjeder seg bak rattet.

D4-motoren er behagelig, men de 163 hestene er ikke veldig spenstige. 0-100 km/t skjer på 10,9 sekunder. Det er bak konkurrentene.

Litt skyldes selvsagt den treige automatkassen. Vi ser fram til at den blir avløst av ny åttetrinns kasse neste år. Ny firesylindret dieselmotor er også på vei.

Så hva mener vi? Er en aldrende svenske med en ansiktsløftning fortsatt noe å satse på? Med en pris på 727 500 kroner er den ikke det rimeligste tilbudet fra våre prisbevisste naboer. Vår testbil hadde riktignok ekstrautstyr for hele 176 600 kroner.

Likevel: Det må en god del harryturer til for å forsvare et slikt beløp.

Men hvis du først må, har du i det minste sikret deg en solid og trygg familie-SUV. Takket være oppgraderingene trenger du ikke være flau over å ta den med hjem.

Oppdateringen gjør bilen levende i flere år til, helt inntil en ny generasjon XC60 står klar.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

LES OGSÅ:
Toyota og Volvo på topp
Alt om kollisjonstester