STASJONSVOGN-KUPEEN: Praktiske egenskaper som plass er ikke V60 sitt sterkeste kort. Til gjengjeld byr den på gode kjøreegenskaper, herlig komfort og luksusfølelse - selv i DRIVe-versjon med spiselig prislapp. Foto: LENNART PETTERSON
STASJONSVOGN-KUPEEN: Praktiske egenskaper som plass er ikke V60 sitt sterkeste kort. Til gjengjeld byr den på gode kjøreegenskaper, herlig komfort og luksusfølelse - selv i DRIVe-versjon med spiselig prislapp. Foto: LENNART PETTERSONVis mer

Volvo med folkelig pris

Og høyt drivstofforbruk er en saga blott.

GØTEBORG (Dagbladet): Volvo V60 DRIVe er modellen for deg som ønsker deg en luksuriøs bil, men som helst ikke vil betale i dyre dommer for det. I tillegg vil du neppe stoppe for ofte ved bensinpumpa.

Nøkkelen er å utstyre bilen med en liten 1,6-liters diesel.

Lavere utslipp av CO2 gir lavere pris, så enkelt er det.

Men 1,6-liters dieselmotor i en forholdsvis stor Volvo — blir ikke det alt for pinglete?  

Nei, det blir ikke det - mot alle odds.

GJERRIG: Under vår prøvetur viste kjørecomputeren 0,46 liter per mil på landeveiskjøring. Volvo selv oppgir 0,41. Foto: ANDREAS HANDELAND
GJERRIG: Under vår prøvetur viste kjørecomputeren 0,46 liter per mil på landeveiskjøring. Volvo selv oppgir 0,41. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Under vår prøvekjøring av Volvo V60 DRIVe oppleves hele drivlinjen som både harmonisk, og mer enn sterk nok under de fleste kjøreforhold.  

Fokus på forbruk Volvo selv forteller at akselerasjon ikke har vært spesielt viktig under utviklingen av bilen. Forbruk og sikkerhet har vært prioritert vesentlig høyere.

Til tross for dette er V60 DRIVe sprekere enn sin forgjenger.  

Noe rakett snakker vi selvfølgelig ikke om. Du som er vant med større motorer som hele tiden byr på et godt overskudd av kraft, vil nok kjenne savnet etter det lille ekstra.  

Men det er likevel forbausende bra å kjenne at 115 hester og 270 Nm duger bra i en bil på voksne 1645 kilo.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Optimalisert Ifølge Jonas Caspersson, sjefsingeniør for Volvos DRIVe-modeller, er dette et resultat av målrettet arbeid:  

- Vi jobber mer målrettet med miljøoptimalisering enn Ford og PSA, forteller han, og henviser da til andre modeller der den samme 1,6-litersdieselmotoren flittig brukes.  

- Motoren er en videreutviklet versjon av den gamle, som ved hjelp av blant annet to ventiler per sylinder og en ny sekstrinns girkasse, slipper ut mindre CO2, fortsetter han.

V60 DRIVe tilfredsstiller Euro5-kravene, og skal klare seg med 0,45 liter per mil på blanda kjøring.

Det er lett å kjenne at motoren har godt av den nye sekstrinns girkassa. Effekthullene på lave turtall irriterer ikke, og kombinasjonen sørger for at motoren oppleves vesentlig mer fleksibel enn før.  

Storselger? Volvo-importøren har ambisiøse salgsmål for den nye modellen, som heter S60 DRIVe i sedanform:  

- Vi skal selge 3000 Volvo V60 og 500 S60 i år, der DRIVe-modeller vil stå for 70 prosent av salget, sier Tore Løvig, informasjonsdirektør i Volvo Personbiler Norge AS.  

Spesielt romslig innvendig er V60 ikke, og det er kanskje dens største ankepunkt for familiebruk. Til gjengjeld er den komfortabel som få, selv i DRIVe-versjon, og oppleves som eksklusiv og meget god å kjøre.  

FORPLIKTER: DRIVe-emblemet forplikter. Vårt førsteinntrykk av bilen 3000 nordmenn skal kjøpe i år, er godt. Foto: ANDREAS HANDELAND
FORPLIKTER: DRIVe-emblemet forplikter. Vårt førsteinntrykk av bilen 3000 nordmenn skal kjøpe i år, er godt. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Noe av grunnen til det er nok at du kan bestille bilen like stappet med utstyr som en vanlig V60 - dersom lommeboka tillater det.  

V60 DRIVe begynner på 321 900 kroner, og snaut 500 nordmenn har allerede tegnet kontrakt på den.

LEKKERBISKEN: Volvo V60 ser lekker og sportslig ut, og gir et meget godt førsteinntrykk i DRIVe-versjon. Foto: LENNART PETTERSON
LEKKERBISKEN: Volvo V60 ser lekker og sportslig ut, og gir et meget godt førsteinntrykk i DRIVe-versjon. Foto: LENNART PETTERSON Vis mer
Volvo med folkelig pris