GÅR SOM EI KULE: Med 215 dieselhester i kombinasjon med 70 elektriske hestekrefter, går Volvoen som et uvær. Dessuten har den firehjulsdrift som sørger for optimalt grep. Foto: ANDREAS HANDELAND
GÅR SOM EI KULE: Med 215 dieselhester i kombinasjon med 70 elektriske hestekrefter, går Volvoen som et uvær. Dessuten har den firehjulsdrift som sørger for optimalt grep. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Volvos råsterke hybrid kan lades hjemme i stikkontakten

Bruker 0,19 på mila, men er likevel rask som en sportsbil.

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

GÖTEBORG (Dagbladet): - Vi fokuserer på et så lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp som overhodet mulig.
Ordene kommer fra Per-Arne Reinholdsson, teknisk prosjektleder for Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Volvo har nemlig valgt en litt utradisjonell vei med sin hybrid for å nå sine miljømål.

Der andre produsenter stort sett velger å plassere en liten bensinmotor, har Volvo satt på plass en femsylindret dieselmotor med massive 215 hester.

Regjeringen her hjemme har etter fire år med favorisering av dieselbiler, kommet med kontrabeskjeden om at diesel likevel er farlig - og dermed skrudd opp prisene på dieselbiler til neste år.

Lommeboka veier tyngst En hybridbil, eller en elbil for den saks skyld, har stort sett noe for seg i byen, eller i områder rett utafor.

Så på spørsmål fra Dagbladet om hvorfor de da velger å lage en ladbar hybrid (plug-in) med dieselmotor, svarer Volvo at det er drivstofforbruket som har vært den viktigste motivasjonsfaktoren bak V60 Plug-in Hybrid-prosjektet.

LUKSUS: V60 Plug-in Hybrid skiller seg ikke fra en vanlig V60 på innsiden. Den er komfortabel som en Volvo skal være, og enkel i bruk. Foto: ANDREAS HANDELAND
LUKSUS: V60 Plug-in Hybrid skiller seg ikke fra en vanlig V60 på innsiden. Den er komfortabel som en Volvo skal være, og enkel i bruk. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Men hvorfor har ikke Volvo i det minste utstyrt den med et slags adblue-system, som renser bort mesteparten av de farlige dieselpartiklene i eksosen?

- I disse prototypene har ikke det vært noe tema ennå. Men produksjonsmodellen vil innfri Euro 6-kravene, og da vil utslippene av NOx-gasser være veldig lavt, sier Reinholdsson, og forteller at de også vil vurdere adblue.

Avansert Batteripakka er utviklet i samarbeid med LG - en av verdens ledende produsenter av elektronikk.

Volvo har jobbet hardt for at denne ikke skal stjele for mye plass der den er lokalisert i bagasjerommet.

Samtidig skal sikkerheten være like god som i en vanlig V60, så batteripakka er omgitt av deformasjonssoner som skal hindre brann i en eventuell kollisjon.

Litt av plassen stjeler den likevel, og V60 Plug-in Hybrid er rundt 300 kilo tyngre enn standardmodellen.

BAGASJEPLASS: Per-Arne Reinholdsson, prosjektleder for V60 Plug-in Hybrid, viser hvor batteripakka er plassert. Den er omkranset av en deformasjonssone i tilfelle en kollisjon, og stjeler litt av bagasjeplassen i høyden. Foto: ANDREAS HANDELAND
BAGASJEPLASS: Per-Arne Reinholdsson, prosjektleder for V60 Plug-in Hybrid, viser hvor batteripakka er plassert. Den er omkranset av en deformasjonssone i tilfelle en kollisjon, og stjeler litt av bagasjeplassen i høyden. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Men ifølge Volvos sikkerhetsekspert Stephan Ryberg spiller ikke dette negativt inn på kjøreegenskapene:

- V60 Plug-in Hybrid har på grunn av batteripakka, eller cellene som vi liker å kalle det, nærmest optimal vektfordeling med 48 % foran og 52 % bak.

Ryberg forteller at Volvos mål om at ingen skal bli drept eller skadet i en Volvo innen 2020, også står sentralt i utviklingen av nye miljøbiler og konsepter.

Valgfrihet En bryter i midtkonsollen gir føreren frihet til å velge mellom tre ulike kjøreprogrammer:

• I «Pure» kan man kjøre inntil 50 km på strøm alene, dersom batteriet tillater det og gassfoten ikke blir for tung. Et display viser en flytende grense for hvor dieselmotoren vil slå inn, og man må holde en målepinne under dette nivået. Den justeres med gassen.

• I «Hybrid», som er standardprogrammet når bilen startes opp, leverer motorene krefter etter hva som er mest optimalt. Det er i hybridmodus bilen har oppnådd sitt blandete forbrukstall på 0,19 l/mil.

• I «Power»-modus, som navnet avslører, har man fullt av krefter tilgjengelig. Brukes for eksempel i forbikjøringer. Responsen fra motoren blir merkbart bedre, og draget i bilen minner mer om en sportsbil enn en miljøbil.

Hvorfor Volvo ikke har valgt å gi V60 Plug-in Hybrid et utelukkende elektrisk program, vet vi ikke.

Men siden undersøkelser sier at 75 % av europeiske bilister kjører mindre enn 50 km per dag, mener Volvos ingeniører at deres løsning er skreddersydd for folk i og rundt store byer.

Lyd er sikkerhet - Når det gjelder lyd i bil, har vi de tre I-ene: Informerende, imponerende og irriterende lyd. Siden Volvo er et premiummerke, ønsker vi totalt å eliminere den siste, sier Per Alenius, leder for lydavdelingen hos Volvo.

Han forteller at det å tilpasse lyden på en premiumbil er en krevende jobb. Bare hvordan dørhåndtakene låter når døra åpnes, er ikke tilfeldig. Litt motorlyd skal høres, men ikke nok til at det blir irriterende.

På en elektrisk eller hybriddrevet bil er det langt verre. Siden motorlyden blir fraværende, blir andre lyder i bilen mer framtredende.

For eksempel kan man i en hybridbil høre drivstoffet i tanken skvalpe rundt når man kjører på strøm. Dette løses ved hjelp av skillevegger i tanken.

LADBAR: En plug-in-hybrid er ladbar. Tilkoblet en kurs på 16A fullades batteriet på 3,5 time. Foto: ANDREAS HANDELAND
LADBAR: En plug-in-hybrid er ladbar. Tilkoblet en kurs på 16A fullades batteriet på 3,5 time. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det er bare et eksempel av mange på hva slags utfordringer som kommer med «lydløse» biler.

Men det viktigste er sikkerheten, fordi en bil som ruller på strøm ikke bråker i byen - mest av alt fordi dekkstøy ikke gjør seg gjeldende i lave hastigheter.

- Vi jobber med å finne et passende lydbilde for våre elektriske biler og våre plug-in-modeller. Vi vil ikke at de skal låte som vanlige biler med forbrenningsmotor, likevel skal folk høre når de kommer kjørende. Det er en kjempeutfordring, sier Alenius.

Noe pris på V60 Plug-in Hybrid blir ikke oppgitt, siden dette foreløpig er prototyper. Men bilen vil komme på markedet til neste år.

Volvo V60 ble kåret til Årets Bil av Dagbladet og Vi Menn Bil i fjor, og snart braker kåringa i gang igjen.

STERK: I «Power»-modus går bilen som et uvær. Elektromotoren eliminerer effekthullet som ofte oppstår før en dieselmotor får turbotrykk. Foto: ANDREAS HANDELAND
STERK: I «Power»-modus går bilen som et uvær. Elektromotoren eliminerer effekthullet som ofte oppstår før en dieselmotor får turbotrykk. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer