TIL NORGE: Nye V40 kommer til Norge i slutten av august. Pris fra 250 000 kroner med 115-hesters diesel.
TIL NORGE: Nye V40 kommer til Norge i slutten av august. Pris fra 250 000 kroner med 115-hesters diesel.Vis mer

Volvos viktigste modell

Den nye sikkerhetssjefen i klassen.

Med Volvo V40 skal den svenske bilprodusent konkurrere med premium-modellene Audi A3, BMW 1-serie og nye Mercedes-Benz A-klasse.

Har så V40 noe å fare med når den skal spise kirsebær med de tyske premiumbilene?

Etter noen timer på nord-italienske veier, er vi temmelig sikre på at svaret er "ja". Særlig hvis du er opptatt av design og sikkerhet.

Vi synes i hvert fall at V40 er en pen bil. Sporty; særlig sett forfra, og på skrått forfra. Der er den bredskuldret, med en stigende midtlinje som ender opp i en "krok" hentet fra legendariske P1800 (Helgenen-bilen). Profilen bidrar til det sportslige inntrykket, og til at den virker å være litt "på hugget".

Bakfra tipper vi V40 vil finne flere kritikere. Baklysene er typiske for Volvo, og som vanlig høyt plasserte. Bakluken er mangekantet med en knekk som kanskje ikke er like beundringsverdig som Kongsberg-knekken. Frekt, ja visst. Men en "enten hate eller elske"-designløsning, tipper vi.

Interiøret er typisk Volvo, dominert av den "flytende" midtkonsollen med flere små knapper enn et sikkerhetsorientert merke som Volvo burde være bekjent av. Materialvalget er absolutt premium!

Men det som virkelig imponerer med V40 er sikkerheten. Imponerer, hvis du er glad i en masse sikkerhetsfunksjoner som blander seg inn - visuelt, akustisk eller fysisk - i kjøringen din.

Liker du ikke det, bør du kjøpe en annen bil.

Mest oppsikt vekker nok kollisjonsputen som er myntet på fotgjengere. Registreres et sammenstøt med en fotgjenger, blåses puten opp og legger seg rundt frontruten, mens panseret heves og sørger for distanse til motoren.

Andre uvanlige ting er et radarsystem som holder øye med kryssende trafikk bak (kjekt når du rygger ut fra en p-plass), og varsel for trafikk som nærmer seg hurtig bakfra i en annen fil (motorvei). Kollisjonsvarsel og auto-brems finnes her også, samt en mengde andre radarer/sensorer som detekterer og reagerer.

Det er D2-modellen med 115 dieselhester som kommer til å bli storselgeren i Norge. Den har en startpris på 249 000 kroner.

INNOVATIVT: Slik fortoner fotgjengerputa seg.
INNOVATIVT: Slik fortoner fotgjengerputa seg. Vis mer