JOMFRUTUR: Widerøes konsernsjef Stein Nilsen (t.h), Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som henholdsvis pilot og passasjer da det mandag var første flygningene med elektrisk fly i Norge. Flyet, et toseters Alpha Electro G2 som blir levert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
JOMFRUTUR: Widerøes konsernsjef Stein Nilsen (t.h), Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som henholdsvis pilot og passasjer da det mandag var første flygningene med elektrisk fly i Norge. Flyet, et toseters Alpha Electro G2 som blir levert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Luftfart

Widerøe åpner for elfly med opptil 50 seter.

- Ideelt for det norske kortbanenettet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var passasjer da den første flygningen i Norge med elektrisk fly fant sted på Gardermoen.

Flyet, et toseters Alpha Electro G2 som er produsert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia, ble fløyet av Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen mens Solvik-Olsen satt i passasjersetet.

– Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det var en stor opplevelse å få bli med på denne flygningen og se at vi er i gang med utviklingen av framtidens luftfart, sier Solvik-Olsen.

EN SPED START: Et helelktrisk toseters Alpha Electro G2 som blir levert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia, var mandag på vingene over Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix
EN SPED START: Et helelktrisk toseters Alpha Electro G2 som blir levert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia, var mandag på vingene over Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix Vis mer

Avinor ønsker at Norge tar en ledende rolle i utviklingen av elfly, og har som mål at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en stor markedsandel. Målet er elektrifisering av innenriksluftfarten innen 2040.

– Ideelt

– Det norske kortbanenettet er ideelt for å teste ut de første kommersielle elektriske flyene, som ventes å ha begrenset rekkevidde og kapasitet, sier konsernsjef Falk-Petersen i en pressemelding.

– Dagens elektriske flygning viser at det ikke lenger er noen grenser for hva som kan elektrifiseres. Neste skritt blir rutetrafikk med små elektriske passasjerfly, sier daglig leder i Miljøstiftelsen ZERO, Marius Holm, som var til stede under prøveflygningen og tror at det innen ti år vil være kommersielle flygninger i Norge med elektriske fly.

Hans synspunkt deles av flyselskapet Widerøe, som ikke ser noen store teknologiske barrierer for en realisering av slike flygninger i løpet av de neste ti årene.

Opptil 50 seter

– Vi leter etter et konsept som gir nullutslipp og lavere driftskostnader. Hvis vi finner det vi leter etter, kan vi videreutvikle dette verdifulle kollektivtrafikksystemet vi har bygd opp i Norge over flere tiår. Teknologien gir også mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av Distrikts-Norge, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe AS

Ifølge Nilsen er det mest sannsynlige elfly-alternativet et 19-seters fly, men han er åpen for fly som tar opp mot 50 passasjerer. Flyet skal ha en rekkevidde på mellom 250 og 300 kilometer for å fungere effektivt med Widerøes driftsmodell.