Innhold Innhold
  1. Start
  2. Strøm
  3. Elbil

Hjemmelader elbil

Elbil blir mer og mer vanlig, og med det kommer også spørsmålet om hva som skal til for å få ladet bilen hjemme. Her finnes det to muligheter. Den ene er velegnet som permanent løsning, og den andre er å regne som en nødløsning for hjemmelader elbil.

  • checkSammenlign 400+ strømavtaler
  • checkGratis og uforpliktende
  • checkBytt nå og spar penger!

Tesla model 3 bruker 0.149 KWh/km. Ved 1000 km forbruker du 1000*0.149 =149 KWh/måned

loader

Innholdsfortegnelse

  • 01
    Ladeboks
  • 02
    Ladetid
  • 03
    Slik installerer du ladeboksen
  • 04
    Hva koster det å lade elbil hjemme?
  • 05
    Å lade elbilen på ladestasjoner
  • 06
    Miljøvennlig og økonomisk
  • 07
    Oppsummering

Ladeboks

Den første løsningen for hjemmelader elbil er en spesiallaget ladeboks. Denne har egen strømkurs, noe som blant annet betyr at det ikke skal være flere strømuttak mellom selve ladeboksen og sikringsskapet ditt. Denne løsningen kalles ofte for en Mode 3-løsning. 

Selve ladeboksen skrus enten fast i veggen eller i en stolpe. Mellom boksen og bilens ladekontakt befinner det seg enten en fastmontert eller løs kabel.

Nødladning

Mode 2-løsning, eller nødladning som det gjerne heter, betyr at du lader bilen via en vanlig stikkontakt. Dette er en mye brukt, men lite anbefalt metode. Vanlige stikkontakter er nemlig ikke laget for denne typen belastning, og dermed risikerer du at det begynner å brenne.

Ladeboksen, nødladeren, er tung, og det er viktig at den ikke henger direkte på stikkontakten. For å unngå skader og brannfare skal ladeboksen enten henge på en krok eller hvilke på et underlag. Det er også viktig at du ikke bruker skjøteledning. Slik bruk øker faren for slike ting som overbelastning og brann. Nødladeren bliver også kaldt gæste- eller mormorlader.





Ladetid

Lading fra stikkontakt, Mode 2-løsning, er begrenset til en strømstyrke på 10A. Dette er for å redusere belastningen og faren for at enhetene skal gå varme. Det betyr at ladehastigheten i et vanlig 1-fas 230V-anlegg er på inntil 2,3 kW. Du må imidlertid også ta et visst effekttap med i beregningen. Dersom bilens batteri har en kapasitet på 60 kWh, vil det ta omtrent 26 timer å lade opp bilen fra 0 til 100 %.

Velger du derimot å gå for Mode 3-løsningen og installerer en ladeboks, kan du øke strømstyrken. Øker du den til 16A, vil det ta rundt 16 timer å lade elbilen opp til 100 %. Dersom du øker den til 32A, vil ladetiden gå ned til rundt 8 timer.

Nye boliger er gjerne utstyrt med et 3-fas 400V-anlegg. Da blir ladehastigheten så høy at du ikke trenger å vente mer enn i litt under 3 timer før elbilen er fulladet. Det er imidlertid viktig at du sjekker at elbilen støtter denne ladehastigheten.


Slik installerer du ladeboksen

Det er nødvendig med en installatør for å installere ladeboksen hjemme hos deg. Veldig mange av de som selger ladebokser tilbyr også installasjon av boksen.

Det du må bestemme deg for er om du vil ha en løsning som gjør at du kan lade en bil om gangen eller en som tillater deg å lade 2. De ladeboksene som tilbyr den raskeste ladetiden er også de dyreste. Det betyr at du må bestemme deg for hvor raskt du ønsker å få elbilen ladet opp. Det er også mulig å velge en løsning der du kan styre det hele fra mobilen. Dette kan være praktisk for mange.

Det er fullt mulig å kjøpe ladeboksen separat og så bestille noen til å installere den. Du trenger altså ikke å velge en totalpakke om du ikke ønsker det. Noen ganger får du også et godt tilbud fra bilforhandleren når du kjøper elbilen.


Hva koster det å lade elbil hjemme?

Spotprisen på strøm varierer fra time til time. Hvilken pris du betaler avhenger av hvilken strømleverandør og -avtale du har valgt. Hvilken elbil du har vil også spille inn. Det er derfor vanskelig å si nøyaktig hva det vil koste med hjemmelader elbil, men generelt sier man at det koster 1 krone per kWh du lader opp. Det vil si at det koster 22 kroner å lade opp en elbil med et batteri på 22 kWh.

I gjennomsnitt vil du bruke rundt 2 kWh per kjørte mil. Det betyr at hver mil du kjører med elbilen din vil koste et sted mellom 2 og 3 kroner. Du må også huske på at bilens batteri varer lengre om sommeren enn om vinteren. Elbilen gir deg også andre økonomiske fordeler, som lavere kostnader i bomringene, mindre vedlikehold og lavere årsavgift.

I kalkulatoren vår kan du se hvor mye det koster avhengig av hvor mye du kjører og hvilken elbil du eier.

Å lade elbilen på ladestasjoner

Det er også mulig å lade elbilen på ladestasjoner. Disse finnes i flere parkeringshus, på større parkeringsplasser og ved ulike bensinstasjoner. Tesla, for eksempel, har egne ladestasjoner rundt omkring i landet.

Mange av disse mulighetene er gratis, men det er også mange du må betale for. Systemet er dessverre lagt opp slik at det ikke er lett å sammenligne priser. I tillegg er det så mye som spiller inn når det kommer til hvor mye effekt du får når du lader. Dette er slike ting som hvor varmt batteriet er, om det er helt tomt og hvilken temperatur det er ute. Det er også viktig at du vet hvor mye strøm bilen din kan ta imot. Det blir, for eksempel, dyrt å lade opp på en lynlader om elbilen din ikke klarer å ta imot.


Miljøvennlig og økonomisk

Det er også viktig å ha kjennskap til batteriets kapasitet, slik at du vet hvor mye du kan lade. Kostnadene vil variere avhengig av strømprisen, og spotprisen på strøm avhenger som kjent av mange ulike faktorer. Det er derfor viktig å ha den billigste og beste avtalen for deg. Ikke glem at når du lader et annet sted enn hjemme, kan dette blir dyrt om du skulle velge feil type hurtiglader.

Å ha elbil er både miljøvennlig og økonomisk. Du må imidlertid sette deg inn i bilen din, sørge for at hjemmeladeren har riktig kapasitet og passe på hvor du hurtiglader bilen.


Oppsummering

Det selges rekordmange elbiler her til lands, og det medfører også at vi har behov for å lade opp bilens batteri. Dette gjøres normalt med en ladeboks, som må monteres av en el-installatør. Dette er altså ikke en jobb du kan gjøre selv. Du kan velge mellom å kjøpe ladeboksen og finne en installatør et annet sted, eller kjøpe en totalpakke. Husk også å tenke over om du trenger en ladeboks for en eller to elbiler.


Britt Pedersen
Content Manager