Innhold Innhold
  1. Start
  2. Strøm

Strømbrudd

Selv i vår verden hender det at strømmen går. Noen ganger er det et lokalt brudd, og andre ganger har strømbruddet større omfang. Det aller første du bør gjøre når strømbruddet er et faktum er å sjekke om noen av naboene også har mistet strømmen. Dersom det kun er hos deg det er mørkt, tyder alt på at strømbruddet er veldig lokalt. Hvis ikke, kan du og nabolaget være rammet av et større strømbrudd.

  • checkSammenlign 400+ strømavtaler
  • checkGratis og uforpliktende
  • checkBytt nå og spar penger!

Årlige strømforbruk?16800kwh/år

Leilighet 40kvm

Leilighet 80kvm

Enebolig 120kvm

Enebolig 160kvm

loader

Innholdsfortegnelse

  • 01
    Nettselskapet må rette feilen så fort som mulig
  • 02
    Kompensasjon fra nettselskapet
  • 03
    Ulike typer strømbrudd
  • 04
    Årsaker til strømbrudd
  • 05
    Slik forbereder du deg på strømbrudd
  • 06
    Oppsummering

Nettselskapet må rette feilen så fort som mulig

Det er nettselskapet som er ansvarlige for å rette opp feil på strømnettet. Dette skal skje så snart som mulig, og det er ikke mulig å bruke økonomi som unnskyldning for å vente med feilrettingen. De eneste unnskyldningene selskapet kan bruke for å utsette arbeidet er der hvor vær og forhold er av en slik art at montørene ikke kan gjøre jobben uten fare for eget liv og helse.


Kompensasjon fra nettselskapet

Dersom et strømbrudd varer i mer enn 12 timer, vil husholdninger og fritidsboliger ha krav på kompensasjon. Starten på strømavbruddet er det tidspunktet da nettselskapet først fikk beskjed om strømbruddet, men i enkelte tilfeller er startpunktet det øyeblikket da selskapet visste eller burde ha visst om strømbruddet.

Dette er kompensasjonen du kan få ved strømbrudd:

  • Husholdning – 500 kroner ved strømavbrudd på 12 timer. Deretter får du utbetalt 40 kroner per time for hvert målepunkt i husholdningen.
  • Fritidsbolig – 125 kroner ved strømavbrudd på 12 timer. Deretter får du utbetalt 10 kroner per time for hvert målepunkt i fritidsboligen.

Du trenger ikke å sende inn et krav til nettleverandøren din. Utbetalingen skjer automatisk, og senest innen 12 uker etter det aktuelle strømavbruddet. 

Det er viktig å være klar over at denne kompensasjonsordningen ikke fungerer som en erstatning for eventuelle kostnader strømavbruddet har medført. 

Ved gjentatte strømavbrudd bør du kontakte nettselskapet ditt, og prøve å komme til en enighet. Dersom dere ikke blir enige, kan du sende inn en klage til NVE eller ta kontakt med Elklagenemda.


Ulike typer strømbrudd

Slik vi allerede har vært inne på, kan strømbruddet være veldig lokalt. Det vil si at feilen antagelig ligger i boligen din. Det kan være sikringer som har gått, eller jordfeilbryteren kan ha blitt utløst. Det kan også være feil i det elektriske anlegget ditt eller i et elektrisk apparat. Som boligens eier er det du som er ansvarlig for det elektriske anlegget ditt, og det betyr at det er du som må stå for kostnadene når det er nødvendig med en reparasjon.

Feil på strømnettet

Skulle det være mørkt i hele nabolaget, bør du sjekke telefonen for å se om nettleverandøren har sendt ut et SMS-varsel om arbeid som skal utføres på linjene. Du kan også sjekke nettleverandørens hjemmeside for å se om det står noe der. Mangel på slik informasjon tyder på at det er feil på strømnettet. I slike tilfeller vil det være nettleverandøren som står ansvarlig for de reparasjonene som må til. Nettleverandøren må i tillegg opplyse om hva feilen skyldes, og når de beregner at strømmen er tilbake igjen.


Årsaker til strømbrudd

Årsaken til strømbruddet kan altså være en feil i strømnettet. Dette repareres heldigvis i løpet av kort tid. Du kan også være uten strøm i perioder fordi leverandøren driver med vedlikehold eller oppdatering av anlegget.

Været kan også forårsake strømbrudd. Det kan, for eksempel, skyldes veldig mye nedbør i form av snø som legger seg på linjene eller sterk vind.



Slik forbereder du deg på strømbrudd

Slik forbereder du deg på strømbrudd

I likhet med mye annet i livet, blir det også lettere å takle et strømbrudd om du er forberedt. De fleste nettselskaper i Norge er godt forberedt på slike hendelser, og jobber alltid hardt for å få strømmen tilbake så fort som mulig. Noen ganger kan det imidlertid av ulike årsaker ta litt lenger tid enn ønsket å få strømmen tilbake. Da kan det være godt å være forberedt.

  • Oppvarming – Mange varmer opp boligen ved hjelp av strøm, og det kan være et smart å ha et alternativ dersom et strømbrudd gjør dette umulig. Gassovn eller vedfyring er to mulige løsninger. Det kan også være lurt å ha gode og varme pledd liggende.
  • Mobillader – Mobilen er livsnødvendig for de fleste av oss, og ved et strømbrudd kan du lade den opp ved hjelp av en mobillader for bil.
  • Matlaging – Vannforsyningen kan bli borte med strømmen, og derfor er det lurt å alltid ha noen liter vann på lur. Kjøp en dunk eller fyll noen halvannenliters flasker. Du kan bruke et propanapparat eller et stormkjøkken for å koke eller steke mat under strømbruddet. Det kan også være lurt å ha et lite lager med mat som ikke trenger tilberedning.
  • Lys – Oppbevar lommelykter og batterier et sted der du enkelt kan få tak i dem. Det er også smart å ha et lite lager med stearinlys og fyrstikker.
  • Radio – En god radio som går på batteri kan bidra til at du holder deg oppdatert på hva som skjer.
  • Nødaggregat – Dette er løsningen for deg som er kritisk avhengig av strøm. 

Oppsummering

Det er mange grunner til at strømmen kan gå. Noen ganger er det noe som kun skjer hjemme hos deg, andre ganger er det hele nabolaget eller byen som er uten strøm. En dårlig sikring, et elektrisk apparat, en jordingsfeil, værforhold og ulykker er blant de tingene som kan forårsake et strømbrudd.

Nettselskapene i Norge er pliktig til å reparere feilen så snart de kan, så lenge dette ikke utsetter montørene for livsfare. Det finnes også en kompensasjonsordning, men du slipper å søke. Disse pengene utbetales automatisk. 

Det kan være lurt å være forberedt på et langvarig strømbrudd. Du bør sørge for å ha vann, fyrstikker, stearinlys, lommelykter, batterier, pledd, en gassovn eller nok ved til peisen samt en mobillader som gjør at du kan lade mobilen i bilen. Det er også mulig å gå til innkjøp av et nødaggregat om du er kritisk avhengig av strøm.