Festival for fantaster

Ibsen-spesialister fra fjern og nær inntar Oslo når den sjette Ibsenfestivalen åpner neste uke. Årets budsjett er på hele 6,5 millioner kroner, men noen folkefest blir det ikke i år heller.

Tidligere år har publikummet vært dominert av teaterfolk, og ingenting tyder på at årets festival blir annerledes når den åpner neste torsdag.

- Hvem er Ibsenfestivalen egentlig for, Ellen Horn?

- Vi håper selvsagt på et bredt tilfang av publikum. Med så mange oppsetninger vil selv de største Ibsen-fantastene kunne få dosen sin. Dessuten markerer vi oss internasjonalt, samtidig som en sånn festival kunstnerisk sett er stimulerende for Nationaltheatrets ansatte.

77% av de 13000 billettene er allerede solgt. Men med fulle hus på alle de 35 forestillingene klarer ikke teatret å finansiere mer enn maksimum halvparten av budsjettet på 6,5 millioner kroner. Tunge private sponsorer som SAS og Telenor sørger for at festivalen kan gjennomføres.

- Ibsen er en magnet på det internasjonale teatermiljøet. På grunn av hans diktning har Nationaltheatret fått et internasjonalt nettverk som slett ikke er selvsagt for en utkantnasjon som Norge. Ibsen setter Norge på kulturkartet, fastslår Ellen Horn.

- Vi er ingen kulturnasjon