Ikke la deg lure av denne mannen

TRONDHEIM (Dagbladet): Se opp for denne mannen, som flere useriøse firma bruker til å lure deg. Han dukker opp med ulik falsk identitet i mange forskjellige reklamer.

SE OPP: Denne mannen blir framstilt som norsk tippe-direktør i én annonse og tysk kjøpmann i en annen.

Av KJELL-IVAR MYHR

Dagbladet sitter med et reklamebrev fra Norsk Tippeselskap AS, der mannen blir presentert som administrerende direktør Reidar Nordbotn.

Han smiler imot oss fra et personlig brev, som anbefaler et lottosystem med garantert overskudd.

Problemet er at vi også sitter med en annonse for slankemiddelet Fettblocker2000, hvor akkurat det samme bildet er brukt. Men der blir mannen presentert som en tysk kjøpmann ved navn Peter Pfitzer, som har gått ned 8,5 kilo på to uker!
- Dette er et grelt eksempel på bruk av fiktive personer som sannhetsvitner i reklame. Det er et meget grovt brudd på markedsføringsloven, sier informasjonssjef Per Øivind Nielsen hos Forbrukerombudet.

Vær kritisk

Han mener saken viser hvor viktig det er at folk er kritiske til hva de leser i reklamer.

- Dette styrker også våre mistanker mot firmaet Norsk Tippeselskap, som vi har vært borti tidligere, sier Nielsen.

8. juli sendte Forbrukerombudet et brev til selskapet, hvor de i fem punkter påpekte at markedsføringen var villedende og i strid med markedsføringsloven.

Politianmeldt

Firmaet er politianmeldt av Norsk Tipping for å ha brukt en logo som er veldig lik deres egen. Til og med det oppgitte direktørnavnet, Reidar Nordbotn, er til forveksling likt navnet til Norsk Tippings direktør, Reidar Nordby.
- Vi har gått til politiet og Forbrukerombudet, samtidig som vi har vurdert å gå til retten for å få stoppet virksomheten. Problemet er at vi ikke har funnet ut hvem det er som står bak firmaet, sier Norsk Tippings administrasjonsdirektør Jon Olrud.

Han sier de er blitt forsøkt svindlet av flere firma, men betegner tilfellet med Norsk Tippeselskap som et av de absolutt groveste.

Olrud kjenner til at bildet av mannen vi advarer mot ovenfor, også er brukt i forbindelse med reklame for et tredje produkt.

- Dette viser med tydelighet at folk bør være våkne og ikke tro på alt de leser, sier Olrud.