Ikke la deg lure av denne mannen

TRONDHEIM (Dagbladet): Se opp for denne mannen, som flere useriøse firma bruker til å lure deg. Han dukker opp med ulik falsk identitet i mange forskjellige reklamer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

SE OPP: Denne mannen blir framstilt som norsk tippe-direktør i én annonse og tysk kjøpmann i en annen.

Av KJELL-IVAR MYHR

Dagbladet sitter med et reklamebrev fra Norsk Tippeselskap AS, der mannen blir presentert som administrerende direktør Reidar Nordbotn.

Han smiler imot oss fra et personlig brev, som anbefaler et lottosystem med garantert overskudd.

Problemet er at vi også sitter med en annonse for slankemiddelet Fettblocker2000, hvor akkurat det samme bildet er brukt. Men der blir mannen presentert som en tysk kjøpmann ved navn Peter Pfitzer, som har gått ned 8,5 kilo på to uker! - Dette er et grelt eksempel på bruk av fiktive personer som sannhetsvitner i reklame. Det er et meget grovt brudd på markedsføringsloven, sier informasjonssjef Per Øivind Nielsen hos Forbrukerombudet.

Vær kritisk

Han mener saken viser hvor viktig det er at folk er kritiske til hva de leser i reklamer.

- Dette styrker også våre mistanker mot firmaet Norsk Tippeselskap, som vi har vært borti tidligere, sier Nielsen.

8. juli sendte Forbrukerombudet et brev til selskapet, hvor de i fem punkter påpekte at markedsføringen var villedende og i strid med markedsføringsloven.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer