Møtte veggen

Etter ni år, en halv million solgte plater og 400 000 solgte billetter til Kaptein Sabeltanns forestillinger, møtte Terje Formoe veggen. Piratens alter ego vurderte å gi seg.

PR-kåt

- I løpet av Kaptein Sabeltanns tiende år skal jeg kunne presentere konkrete internasjonale planer, lover Terje Formoe. Han har forsøkt uten hell tidligere, men gir ikke opp planene om å selge konseptet utenfor Norge.

- Sabeltann er både stormannsgal og PR-kåt. Han kan ta opp konkurransen med Walt Disneys figurer. Men dersom vi setter opp forestillingen andre steder enn i Kjuttavika, må jeg nok overlate rollen til noen andre.

Her hjemme har jeg bestemt meg for å fortsette til jeg ikke lenger kan gå planken, smiler den tidligere læreren fra Fredrikstad.

Kaptein Sabeltann er etter hvert blitt en temmelig velstående pirat, og som en av 90-tallets mestselgende norske artister kan ikke opphavsmann Formoe klage over inntektene han heller.

Kjepphest

- Hvis pengene var drivkraften, ville jeg ha solgt rettighetene og trukket meg ut i vinter. Min kjepphest er å samle generasjonene slik at også de voksne kan ha det gøy, sier Terje Formoe. Han stiller seg uforstående til kritikken som er kommet mot ham tidligere. Formoe ble blant annet beskyldt for at kommersialiseringen rundt Sabeltann-figuren gjorde barna til passive konsumenter, og skapte kjøpepress for foreldrene.

- Det å ville underholde er et edelt motiv, svarer Terje Formoe.