- Nei, jeg er ikke den nye James Dean!

«Titanic» må kunne kalles tidens våte drøm på lerretet. Og i den mannlige hovedrollen: Leonardo DiCaprio (23), sesongens heteste navn blant ungjenter verden over. Trenger han en livbøye?

Leonardo DiCaprio spiller hovedrollen i «Titanic», årets fuktigste film.

MAMMAGUTT: Leonardo DiCaprio - mammagutt som gjør det sterkt på ryktebørsen i Hollywood, der han ifølge sine kamerater har draget både på kjente og ukjente kvinner.

Av FREDRIK WANDRUP

- NÅR JEG SER MINE EGNE FILMER,klarer jeg nesten aldri å frigjøre meg fra de erfaringene jeg gjorde under opptakene. Jeg kan egentlig ikke fordra å se meg selv på film. «Titanic» er et unntak. Kanskje fordi det er så innlysende at vi her står overfor en virkelig klassiker.

Leonardo DiCaprio (23) er en spe, kortvokst yngling med et babyface som har bergtatt filminteresserte ungjenter verden over; særlig etter sine sårbar-og-lidenskapelig-elsker-roller (som attpåtil dør til slutt) i filmer som «Romeo og Julie» og «Titanic». Han snakker fritt og scenevant om seg og sitt, og er ikke mer fuktig i blikket enn normalt etter bokstavelig talt å ha dukket opp på lerretet igjen og igjen, særlig mot slutten av mastodont-produksjonen «Titanic». Spesielt værbitt er han heller ikke. Mykere og mer skjeggløs hud må du trolig på fødestua for å finne.

DRØMMEGUTTEN ER OPPKALT etter Leonardo Da Vinci. Foreldrene er livskunstnere fra hippie-generasjonen. De er skilt, men Leonardo har et sterkt og tillitsfullt forhold til dem begge. Han bor hjemme hos mamma i Hollywood og debuterte som 14-åring i en reklamefilm for matchbox-biler. Nå bakser han omkring på lerretet i verdens dyreste leketøy; regissøren James Camerons nesten autentiske modell av luksusdamperen Titanic.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DiCaprio har spilt mot Robert De Niro (i «This Boys Life»), mot Johnny Depp (i «What's Eating Gilbert Grape»), mot Gene Hackman og Sharon Stone (i «The Quick and the Dead») og mot Meryl Streep og Diane Keaton (i «Marvin's Room»). Snart får du se ham i Alexander Dumas' «Mannen med jernmasken» sammen med Jeremy Irons, John Malkovich og Gerard Depardieu. Hva skal gutten med filmskole?

Selvlært og blankøyd har han sjarmert seg fra rolle til rolle. Han ble til og med Oscar-nominert for Gilbert Grape-rollen, og hvem vet hva som venter når årets priser skal deles ut? «Titanic», verdens dyreste film, er spådd et dragsug av nominasjoner når tida er inne.

- ALLE MINE TIDLIGERE FILMER har vært mindre produksjoner lagd av uavhengige selskaper. Såkalte big budget-filmer har alltid fylt meg med skepsis. Oftest består de bare av spesialeffekter og er uten noe virkelig drama. Men «Titanic» er annerledes. For meg har det vært en fantastisk opplevelse å få være med på den.

- Hvordan jobber du med rollene dine?

- Jeg har aldri vært noen såkalt method actor som satser på å leve ut mine egne følelser i rollen. Jeg er ikke den typen som lever meg så dypt inn i rollene at jeg ikke klarer å løsrive meg fra den så lenge innspillingen foregår og så videre. Et slikt syn på skuespiller-yrket opplever jeg som teatralsk. Alle roller er forskjellige.

- Hva har du gjort for å bli Jack i «Titanic»?

- Du må begynne med å studere tidsepoken, få en følelse av vaner og livsstil. På den andre siden ville jeg ikke vite altfor mye om selve forliset. Jeg ville på en måte gå inn i historien uten å vite for mye om hendelsesforløpet.

- Men slutten kjente du til?

- Joda, men jeg forsøkte å få Jack til å reagere spontant på hendelsene.

- Jack er et kunstnertalent?

- Det er noe jeg kunne identifisere meg med. Der kunne jeg bruke mine egne erfaringer.

I FILMEN «TOTAL ECLIPSE» spilte DiCaprio den franske lyrikeren Arthur Rimbaud, som ble en viktig inspirasjonskilde for rockhelter som Jim Morrison og Patti Smith. Seinere har han også spilt New York-poeten, rockeren og heroinmisbrukeren Jim Carroll, i filmen «The Basketball Diaries». Er kunstner-roller noe han trives med?

- Absolutt. Og det fantes opprinnelig noen scener i «Titanic» der Jack referer til møter i Paris med en moderne kunstretning som dadaismen. De scenene ble dessverre kuttet ut. For meg er det nye med Jack at han er en annen kunstnertype enn Rimbaud og Carroll. De er begge hardt plagede og lidende mennesker. Jack er en glad fyr. Jeg er ikke vant til å spille så muntre mennesker. Det blir jo sagt at det er lettere å spille demoniske typer enn folk med et lyst sinn, og det er kanskje sant. Jack er bortimot et normalt menneske. Det var ikke noe problem for meg å identifisere meg med ham, men det er ikke alltid lett å spille en person som ligner en selv. Han minner meg om min far.

- På hvilken måte?

- Faren min har betydd enormt for meg. Han har vært min Buddah-figur i alle år. Han er nettopp en slik Jack Dawson-type. Han har en livsglad, aktiv holdning. Han er glad i å leve. Han står opp hver dag med det som mål å få mest mulig ut av livet.

MED «ROMEO OG JULIE» OG «Titanic» har DiCaprio fått en enorm stjernestatus. Hvordan reagerer han på det?

- Det er ikke noe jeg har gått inn for å få. Disse filmene er rett og slett blitt så mye mer sett av så mange flere mennesker enn jeg er vant til. For meg er alle filmer like viktige. Da jeg sa ja til «Romeo og Julie» og «Titanic», var det fordi de var de beste tilbudene jeg hadde i øyeblikket.

- Hvilket tilbud er det beste du har akkurat nå?

- Jeg har faktisk tenkt å ta en pause. Jeg har et par roller i noen mindre prosjekter, men jeg har tenkt å bruke en del tid på meg selv. Det er mye jeg ønsker å gjøre som jeg ikke har hatt tid til. Jeg like å reise. Jeg er glad i å gå på museer. Jeg liker å drive med dykking?

- Du er ikke kurert for dykkeinteressen, etter «Titanic»?

- På ingen måte.

- Det har vært snakket om at du skal spille James Dean på film?

- Det blir ikke aktuelt. Jeg er ikke noen ny James Dean. Jeg føler for det første ikke at det er interessant for meg å spille en skuespiller. Det er dessuten farlig for ens eget image å bli altfor sterkt identifisert med en type som Dean. Men han er definitiv en av mine favoritter. Både han, Montgomery Clift og Marlon Brando. Og litt seinere; Robert De Niro og Al Pacino.

- Føler du at du selv er i ferd med å bli et såkalt Hollywood-ikon?

- Jeg ønsker å være noe mer enn et ikon. Selv om jeg selvsagt merker at min stjernestatus har økt kraftig, vil jeg ikke strebe etter å holde populariteten ved like. Jeg vil gjøre det jeg liker å gjøre.

- Hvordan ser du på Hollywoods framtid?

- Jeg føler at 1970-tallet var en gullalder. 1980-åra var en stor nedtur. Nå tror jeg tida er inne for en ny generasjon. En ny bølge av nye filmer. Sterke dramaer. Ikke bare eksplosjoner og vold. Jeg tror faktisk at publikum er ganske sultne på noe nytt.

«TITANIC» ER ET GIGANTPROSJEKT. Historiens dyreste film. Likevel har den allerede langt på vei spilt inn de enorme utgiftene. Men den er knapt noen representant for en ny bølge, selv om den inneholder flere bølger enn filmer flest.

- «Titanic» er unik. Det er en av de beste moderne filmene som er lagd. Hvis ikke den beste, sier DiCaprio, og ser faktisk ut som om han mener det og ikke bare leser opp en replikk skrevet av regissøren James Cameron.

- Ryktene har gått livlig om filmen underveis; om matforgiftning, gigantomani, forelskelser og så videre?

- Mange av disse ryktene har hatt en snøballeffekt, historier om maktkamp, kaos, eksplosjoner. Det meste er overdrevet. «Titanic» har vært en langvarig og anstrengende film å lage. Jim (James Cameron) venter at alle oppfører seg som om de var i samme båt.

- Det var de vel nærmest, i denne filmen?

- Poenget er at Cameron tar det som en selvfølge at alle går inn for filmen med like sterk lidenskap som han selv. Dette må du regne med når du jobber med James Cameron. Selv var jeg intenst med på notene hele tida. Jeg tente på manuskriptet med det samme jeg hadde lest det. Jeg tenkte: Wow, dette er fantastisk. Dette vil jeg være med på.

- Nå flokker jentene seg sammen rundt deg og løper etter deg, enten du besøker Louvre-museet i Paris eller deltar på «Titanic»-premiere i London eller Tokyo?

- Det er uten betydning for meg. Jeg opplever ikke disse jentene som individer. Jeg blir bare forvirret. Hva er det de vil? Jeg kjenner jo ikke en eneste en av dem.