Norske «April» skal erobre verden

STJERNE?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Dyr prosess

- Vi får et forhold til henne fordi vi gir henne en personlighet og karakter. Jeg tror hun vil bli godt likt, sier Tørnquist.

I gjennomsnitt tar det to år å lage et så stort dataspill.

- Vi bruker mellom 10 og 15 millioner kroner på dette spillet. Markedsføringen koster minst like mye, hele produksjonen kommer til å koste et sted mellom 20 og 30 millioner kroner, sier direktør i Funcom, André Backen (29).

Men i motsetning til en velbudsjettert norsk spillefilm, kan «The Longest Journey» bli en gullgruve for selskapet.

- Første del av prosessen består selvfølgelig i en god idè. Men ideen må samkjøres med design, grafisk design, tegnerne og programmererne. Historien må fungere. Alt sammen må testes nøye for å se at det virker, sier Backen.

Alle tegningene må håndtegnes på datamaskinen. Funcom har tre musikere ansatt for å legge lyd på spillene.

Viktig musikk- Musikk på dataspill er minst like viktig som i spillefilmer. De største dataselskapene leier inn hele symfoniorkestre, jeg klarer meg med noen synteseizere, sier Morten Sørlie (24).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer