Norske «April» skal erobre verden

STJERNE?

Dyr prosess

- Vi får et forhold til henne fordi vi gir henne en personlighet og karakter. Jeg tror hun vil bli godt likt, sier Tørnquist.

I gjennomsnitt tar det to år å lage et så stort dataspill.

- Vi bruker mellom 10 og 15 millioner kroner på dette spillet. Markedsføringen koster minst like mye, hele produksjonen kommer til å koste et sted mellom 20 og 30 millioner kroner, sier direktør i Funcom, André Backen (29).

Men i motsetning til en velbudsjettert norsk spillefilm, kan «The Longest Journey» bli en gullgruve for selskapet.

- Første del av prosessen består selvfølgelig i en god idè. Men ideen må samkjøres med design, grafisk design, tegnerne og programmererne. Historien må fungere. Alt sammen må testes nøye for å se at det virker, sier Backen.

Alle tegningene må håndtegnes på datamaskinen. Funcom har tre musikere ansatt for å legge lyd på spillene.

Viktig musikk- Musikk på dataspill er minst like viktig som i spillefilmer. De største dataselskapene leier inn hele symfoniorkestre, jeg klarer meg med noen synteseizere, sier Morten Sørlie (24).

- Vi brukte en skuespiller i studio for å få fram bevegelsene til 18-år gamle «April». Vi hadde til og med en audition for å finne den rette skuespilleren.

Hun var omtrent på samme alder, og fikk festet på seg elektroder, som overførte bevegelsene til en datamaskin, slik at de blir menneskelige. Den samme metoden kan vi bruke når vi skal tegne dyr, eller monstre, sier Backen.

«April», spillets hovedperson, blir ikke like sexy som den mest kjente datadama til nå: Lara Croft fra Tomb Raider.

- Dette er et spill som krever intelligens, ikke bare raske reflekser. Det er noe av det «April» skal uttrykke. Hun blir tiltrekkende, men ingen sexbombe, sier André Backen.