Teaterfest i havgapet

STAMSUND (Dagbladet): Mange mener forsikringsselskapet VESTAs pengegave til KrF er det endelige beviset på at Norge er blitt et gjennomkommersialisert samfunn der dugnadsånd og det kollektive frivillighetsarbeidet er en saga blott.

Men det er bare å ta seg en tur til noen av de mange festivalene og spillene som arrangeres Norge rundt denne sommeren, for å se at dugnadsånden lever. Bygder og småsamfunn mobiliserer for kulturlivet som aldri før.

  • Her i Stamsund for eksempel, et fiskevær i Lofoten med 1340 innbyggere, har hele bygda stilt opp til kjøkkentjeneste, innkvartering, hamring og snekring foran sommerens store happening. Frivillige har ryddet kaier og installert el-anlegg så gamle fiskemottak, frysetunneler, rorbuer og nedlagte filetfabrikker skulle stå ferdige som spillelokaler til Stamsund Internasjonale Teaterfestival, fra 3. til 7. juni. Ikke nok med det, oppslutningen om festivalen har vært formidabel. 60 arrangementer og over 4000 solgte billetter - nesten tre ganger innbyggertallet!
  • Åpningen av festivalen på onsdag var som scener fra en nordnorsk roman. Fra hele Vestvågøy strømmet folk til for å se flammeslukere og opptog på kaia. Og idet ordfører Frank Rist i velbrukt blådress steg opp på noen gamle fiskepaller foran en lagerhall i brun bølgeblikk og ønsket velkommen, sto blåsten så friskt inn at både ordførerens tale og tonene til det forfrosne hornorkesteret fra Borge Brass Band forsvant i vinden. Lyden kom først tilbake da formannen i Nordnorsk kulturråd, Jahn-Arill Skogholt, trådte fram med stor patos og i bredbremmet, svart kunstnerhatt hyldet det nordnorske, folket og havet i en mektig prr-o-l-å-å-g.
  • Det er teatersamarbeidet på Nordkalotten, Nordanlandens teaternettverk, som i år valgte Stamsund som lokalisering for sin nordiske teatermønstring. Programmet har virkelig hatt et nordisk spenn med en miks av amatører, proffe frigrupper og institusjonsteatre. Fra islandske Hafnarfjordur Teater (med Nordens peneste skuespillerinner) og zambisk fortellerteater fra Finland, over Teater NORs rytmiske kroppsspråk, samisk Jeppe og Frode Rasmussens gjøglermetoder, og til svenske Lasse Åkerlunds herlige pocket-versjon av Macbeth, framført med kjøkkenredskaper, galskap og et glass tomatpuré.
  • I fire dager ble Stamsund Nordensteaterhovedstad, ikke minst takket være stamsundværingene. At den norske dugnadsånden ikke lever på 90-tallet? Sludder og vås!