«Titanic» gir cruisefeber

Storfilmen «Titanic» er blitt cruisefartens beste reklame. Til tross for at skipet støtte på et isfjell i 1912 og gikk ned på selveste jomfruturen, er filmens kjærlighetshistorie så sterk at interessen for å oppleve et romantisk cruise går rett til værs.

Utsolgt

Interessen dreier seg først og fremst om varmere farvann enn «Titanic»s reiserute, men selv de tre første turene til «Queen Elizabeth 2» over det nordlige Atlanterhavet i år er utsolgt. Bestillingene til de 16 neste turene strømmer også på.

I Norge kan man ikke vise til noen «Titanic-effekt» ennå. Verken Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean eller Startour tør knytte den økte interessen for cruise til filmen. Men interessen for cruise er økende.

- Vi trodde faktisk filmen ville bygge opp under myten om at cruise bare var for rike og elegante mennesker. Dessuten går jo skipet ned, sier Norwegian Cruise Lines salgs- og markedsdirektør for Skandinavia, Helle Bakkeland.

Cruiselyst

- Siden 1995 har interessen for å reise på cruise økt med 40 til 60 prosent hvert år. I fjor var 14000 nordmenn på cruise totalt. I Sverige var tallet 12500 og i Danmark 8000. Gjennomsnittsalderen på verdensbasis er nå 40 år, mens den for få år siden var på over 50 år, sier produktsjef for cruise i Startour, Heidi Jondalen.

Fly, hotell og cruise i til sammen ni dager i Det karibiske havet koster rundt 10000 kr.
Royal Caribbeans markedssjef for Norden, Lars Erik Berg, avviser at «Titanic»-filmen har noen virkning på cruise-interessen.

- I mai går jomfruturen til vårt 13. skip, «Vision of The Seas», fra Southampton til Barcelona. Ytterligere tre skip er under bygging, sier han.