Den eneste kontakten bilen din har med veien, er fire flater på størrelse med en hånd. Da sier det seg selv at gode dekk er svært viktig for å kunne kjøre sikkert gjennom vinteren. Konklusjonen vår etter å ha testet 21 av årets vinterdekk er klar:
De beste dekkene er de dyreste og mest kjente merkene. Continentals piggfrie dekk og Michelins piggdekk stikker av med seieren i årets test.
Det finnes imidlertid også litt rimeligere dekk som gir deg en god grad av sikkerhet og komfort. Hankook Winter I*Pike og Yokohama IceGurad er blant disse.
Styr unna de aller billigste. I kritiske situasjoner gir de lange bremsestrekninger og dårlig kontroll over bilen. De hundrelappene du sparer, kan koste deg eller andre du møter langs veien dyrt.
Sikkerhet viktigst
Det meste handler om sikkerhet når vi tester dekk: Hvor godt bremser de på snø og is? Hvor god kontroll gir de deg over bilen når du må kaste den unna et barn som løper ut i veien? Eller hvor godt tar de seg fram den siste kneika opp til hytta?
Vi tester også hvor bra dekkene er på våt asfalt. Norge er et land med flere klimasoner og det finnes bilister som stort sett kjører på våt asfalt vinteren igjennom. I tillegg gjør vi tester på komfort og økonomi. Når vi kårer de beste, legger vi aller mest vekt på prestasjonene på is og snø.
250 pigger er lovlig
På is er det fortsatt piggdekk som er best, med god margin. Antall pigger øker stadig - de er mindre og lettere, men gir likevel suverent grep på is. Flere produsenter har nå satt 190 eller 250 pigger i hvert dekk. Ingen av de piggfrie kommer i nærheten av bremselengden til piggdekkene.
For eksempel stopper det beste piggdekket - Michelin X-Ice North 4 med 250 pigger - på 36,5 meter fra 50 km/t på is. Det beste piggfrie dekket i testen - Michelin CrossClimate - bruker 78,1 meter.
Piggfritt bra på snø
På snø er en historien imidlertid en helt annen. Dette er et underlag der piggene spiller mindre rolle enn dekkmønster og gummiblanding. Her er flere av de piggfrie dekkene på høyde med piggdekkene.
Dekket som kommer dårligst ut av alle i denne testen er Michelins CrossClimate. Dette er et dekk som Michelin har markedsført som et helårsdekk - og som er merket for også å kunne brukes vinterstid - noe vi absolutt fraråder.
At det er best av alle på våt og tørr asfalt, retter ikke opp inntrykket av at dette er et dekk du ikke bør ha på bilen vinterstid.
Sjekk prisen - spar penger
Dagbladets dekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet i Sverige og Tekniikan Mailma i Finland. Testene kjøres av profesjonelle dekktestere hos Test World i Ivalo i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg. Vi kjøper så langt som mulig inn alle dekkene fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan produsere spesialdekk til testen.
Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris sjelden eller aldri er den du finner i butikken. Ved å sjekke prisen hos tre-fire forhandlere, kan du fort spare 2000 - 3000 kroner, viser undersøkelser vi har gjort tidligere.
I denne tabellen er testresultatene gjort om til karakterer. Vi har vektlagt enkelt-testene forskjellig, med mest vekt på dekkenes prestasjoner på kritisk underlag som is og snø. Du kan selv gå inn i tabellen og vektlegge de egenskapene som best passer dine kjøreforhold og få andre vinnere enn de vi har kåret. De beste dekkene får karakteren 10, de dårligste karakteren 4. Et vinterdekk som er kjørt tre-fire sesonger, ville normalt fått en karakter fra 5 og nedover.
Karakterkort:
Michelin X-Ice North 4 - 8,6 poeng
Michelins piggdekk får toppkarakteren 10 i alle disipliner på is. Grepet er svært godt, det oppfører seg stabilt uten brå slipp under krevende forhold og er derfor svært sikkert. På snø bremser det litt dårligere, men kjører forutsigbart og gir deg ingen overraskelser. På våt asfalt er grepet midt på treet, men med lengre bremsestrekningen enn de beste. Støynivået er gjennomsnittlig for et piggdekk, men retningsstabiliteten er svært god.
Continental IceContact 3 – 8,5 poeng
Continental er et sikkert og godt dekk på is, med kort bremsestrekning og god framkommelighet. Stabiliteten og styrefølelsen er god. På snø er grepet bra i alle situasjoner og dekket gir deg derfor ingen overraskelser i form av brått tap av veigrep. På asfalt er ikke bremsestrekningen den korteste, men kjøreegenskapene er stabile og gode. Dekket støyer relativt mye, rullemotstanden er gjennomsnittlig, men stabiliteten på sporet vei er god.
Hankook Winter I*Pike RS2 – 8,4 poeng
Is-grepet til Hankook er bedre enn de fleste konkurrentenes. Dekket oppfører seg logisk og uten overraskelser i de fleste situasjoner. På snø er grepet det beste av alle testdekkene. Det kan gi litt overstyring i kritiske situasjoner, men godt sidegrep gjør det enkelt å opprettholde kontrollen over bilen. På våt asfalt er dette bare et middels dekk, men grepet er godt nok til at du slipper brå overraskelser. Dekket støyer en del, men rullemotstanden er lav til et piggdekk å være.
Nokian Hakkapeliitta 9 – 8,4 poeng
Nokian har svært godt grep på is, noe som gir problemfri kjøring i stort sett alle situasjoner. Selv når grepet er i ferd med å slippe, er bilen enkel å kontrollere. Dekket er bra også på snø, selv om en del konkurrenter ligger et hakk foran. Også her er stabiliteten god, slik at du unngår at grepet slipper brått. På våt asfalt er egenskapene middels, og dekket gir litt for treg styrerespons på tørr asfalt. Rullemotstanden og retningsstabiliteten er ganske god, men støyen relativt høy.
Goodyear Ultragrip Ice Arctic – 8,1 poeng
Bremsegrepet til Goodyear er bra på is, men sidegrepet er litt for dårlig. Forhjulene har en tendens til å miste grepet når styreutslagene blir store. På snø oppfører dekket seg logisk og stabilt, men også her merkes litt det manglende sidegrepet. På våt asfalt er dekket bra og beholder veigrepet selv i kritiske manøvrer. Dekket er stabilt på sporet vei, men rullemotstanden er relativt høy og støyen fra piggene godt hørbar.
Yokohama Ice Guard iG65 – 7,8 poeng
Is-grepet til Yokohama er blant de aller beste. Det gjelder både bremsegrep og sidegrep. Styringen er presis og det betyr at bilen er enkel å kontrollere i kritiske manøvrer. På snø er grepet mer gjennomsnittlig, men til tross for det oppfører dekket seg logisk. På våt asfalt er bremsegrepet middels, men også her oppfører dekket seg bra, uten å gi deg brå overraskelser. Støyen er gjennomsnittlig for et piggdekk, men stabiliteten på sporet vei relativt dårlig.
Bridgestone Noranza 001 - 7,7 poeng
Is-grepet til Bridgestone er bra, både når det gjelder bremsing og framkommelighet. Styrefølelsen er presis, men sidegrepet er litt for dårlig og medfører at bakhjulene kan miste grepet relativt brått. På snø tar dekket seg bra fram, men bremser litt for dårlig. På våt asfalt er bremsgrepet relativt dårlig og dekket reagerer ganske sakte på styringen. Rullemotstanden er lav til et piggdekk å være, men støyen er høy og stabiliteten på sporet vei ikke den beste.
Gislaved Nord Frost 200 – 7,7 poeng
Gislaveds is-grep er dårligere enn de beste, noe som blant annet skyldes betydelig færre pigger enn mange av konkurrentene. Sidegrepet forsvinner ganske brått. På snø har imidlertid dekket utmerket grep og er lett å kontrollere i alle situasjoner. På våt asfalt oppfører dekket seg også bra, men på tørr asfalt har det de lengste bremsestrekningene av alle. Rullemotstanden er middels, støyen OK, men stabiliteten på sporet vei er relativt dårlig.
Nokian Nordman 7 – 7,6 poeng
Nordman er Nokians billig-dekk produsert i Russland. Det har bra bremsegrep på is, men sidegrepet er dårlig. Det betyr at dekket kan være vanskelig å kontrollere i kritiske manøvrer. På snø er bremsegrepet og framkommeligheten under middels, men dekket gir i deg et tydelig varsel før sidegrepet slipper. På våt og tørr asfalt er egenskapene gjennomsnittlige. Støyen fra dekkene er ganske lav. Det samme er rullemotstanden. Dekket er ustabilt på sporet vei.
Vredestein Wintrac Ice – 7,6 poeng
Vredestein har relativt dårlig grep på is til et piggdekk å være. Spesielt sidegrep mangler, noe som gjør det utfordrende å takle kritiske situasjoner. På snø bremser dekket veldig bra, men også her er sidegrepet for dårlig, noe som gjør kjøringen på svingete veier utfordrende. På våt og tørr asfalt er dette et av de beste piggdekkene, med presis og kjapp styrekontroll og god stabilitet i kritiske situasjoner. Stabiliteten på sporet vei er god og støynivået gjennomsnittlig.
Cordiant Snow Cross – 7,4 poeng
Cordiants bremsestrekning og evne til å ta seg fram på iset underlag er middels. Sidegrepet godt og styringen presis. På snø er sidegrepet dårlig, noe som gjør kjøringen utfordrende på svingete veier og i kritiske situasjoner. På våt og tørr asfalt er bremsestrekningene lange. I kritiske situasjoner understyrer dekket en del, men på grunn av presis styrefølelse er bilen enkel å kontrollere. Dekket er stabilt på sporet vei, men rullemotstanden er den høyeste av alle dekkene.
Goodride IceMaster Spike Z-506 – 7,3 poeng
Goodride er et billig kinesisk dekk. Det bremser og akselererer greit på is og sidegrepet er heller ikke dårlig. Når grepet slipper, skjer det imidlertid brått og overraskende. På snø er bremsestrekningene lange og sidegrepet moderat. Grepet på bakhjulene holder imidlertid godt, noe som hjelper på kjørefølelsen. På våt og tørr asfalt er dette et bra dekk, som ikke gir deg noen form for overraskelser. Både støybildet og rullemotstanden er middels.
Continental ContiVikingContact 7 - 7,8 poeng
Continentals grep på is er meget bra til et piggfritt dekk å være og gir deg god kontroll på bilen. Også på snø oppfører dekket seg stabilt og logisk, samtidig som styreresponsen er god. Det er en glede å kjøre. På våt asfalt er ikke bremselengden den korteste, men godt sidegrep gjør det likevel enkelt å beholde kontrollen i kritiske situasjoner. På sporet vei er stabiliteten gjennomsnittlig, men rullemotstanden er en av de høyeste.
Nokian Hakkapeliitta R3 – 7,5 poeng
Nokian er et godt piggfritt vinterdekk, selv om noen konkurrenter har litt bedre is-grep. Det beste med dekket er presis reaksjon på styreutslag og logisk oppførsel uten brå overraskelser. På snø er situasjonen noe av den samme. Bremsegrepet er litt dårligere enn de beste, men ellers er grepet bra og stabiliteten god. Det gir deg ingen overraskelser i kritiske situasjoner. Dekket støyer lite og har lav rullemotstand. Litt ustabilt på sporet vei.
Goodyear Ultra Grip Ice 2 – 7,3 poeng
Goodyear har et moderat bremsegrep på is og litt under middels sidegrep. Det betyr at det er lett å miste grepet på forhjulene ved brå rattutslag. På snø er grepet bedre, dekket styrer presist, men også her kan sidegrepet forsvinne ved store rattutslag. På våt og tørr asfalt er dekket svært god med korte bremsestrekninger og god stabilitet i kritiske situasjoner. Stabiliteten på sporet vei er god, støyen lav og rullemotstanden lavere enn gjennomsnittet.
Michelin X-Ice XI3 – 7,3 poeng
Bremsegrepet og framkommeligheten til Michelin er blant de beste av de piggfrie dekkene. Dekket er logisk å kjøre og sidegrepet til bakdekkene er utmerket. På snø er styrefølelsen litt unøyaktig, men det gode grepet gjør det enkelt å opprettholde kontrollen. På våt asfalt er dekket stabilt og trygt å kjøre. Dekket er stillegående, har gjennomsnittlig rullemotstand, men er ustabilt på sporet vei.
Pirelli Ice Zero FR – 7,3 poeng
Pirelli er bra på is. Grepet er godt, selv om framkommeligheten er litt dårligere enn de beste piggfrie dekkene. Styrefølelsen er presis og bakhjulene holder godt på sidegrepet. På snø presterer også dekket jevnt bra, uten å overraske med brått tap av veigrep. På våt asfalt er grepet bare gjennomsnittlig og bakhjulene kan slippe ganske brått i kritiske manøvrer. Dekket er stillegående, med lav rullemotstand og OK retningsstabilitet.
Hankook Winter I*Cept IZ2 – 7,2 poeng
Hankook har nesten like bra grep på isen som det beste piggfrie dekket. Styringen er presis og bakdekkene holder veigrepet godt på svinget vei. Grepet foran kan imidlertid slippe lett ved store styreutslag. På snø oppfører dekket seg logisk og stabil og vil ikke gi deg noen brå overraskelser i noen situasjoner. På våt vei er bremsegrepet dårlig og styringen ganske treg og upresis. Dekket har testens laveste rullemotstand, mens stabiliteten på sporet vei er gjennomsnittlig.
Yokohama iceGuard iG53 – 7,1 poeng
På is er Yokohama et bra dekk å kjøre. Grepet er OK og det reagerer presist på styreutslagene, noe som gir en forutsigbar oppførsel. På snø er egenskapene dårligere. Bremsestrekningene er lange og sidegrepet bare middels. Noe av det samme er tilfelle på våt asfalt. Bremsegrepet og sidegrepet er dårlig. Det gjør dekket vanskelig å kontrollere i kritiske situasjoner. Yokohama har lav rullemotstand og er ett av de mest stillegående dekkene i testen.
Cooper Weather-Master Ice 100 – 6,8 poeng
Coopers grep på is er ikke godt nok til å konkurrere med de beste. Grepet framover er dårlig og det samme er sidegrepet. Det resulterer i at dekket blir vanskelig å kontrollere i kritiske situasjonen. På snø er dekket bedre, selv om evnen til å ta seg fram også er svak på dette underlaget. På våt asfalt er bremsegrepet ganske bra, men sidegrepet er fortsatt for dårlig. Retningsstabiliteten til dekket er god - støyen og rullemotstanden gjennomsnittlig.
Premiorri Via Maggiore Z Plus – 6,5 poeng
Is-grepet til dette billigdekket er dårlig. Bremsestrekningene er lange og dekket slipper lett sideveis. Det betyr at sladdene starter brått og blir lange. På snø har Premiorri betydelig bedre sidegrep og kortere bremsestrekninger. På våt vei er bremsegrepet gjennomsnittlig, mens oppførselen på tørr asfalt er ganske stødig. Sidegrepet kan imidlertid slippe ganske brått. Dekket har lav rullemotstand, men retningsstabiliteten er relativt dårlig.
Michelin CrossClimate+ - 6,4 poeng
Michelin har markedsført dette som et helårsdekk, men passer best som sommerdekk. De dårlige egenskapene på is gjør at det ikke egner seg for en norsk vinter. Bremsesterkningene er svært lange og evnen til å ta seg fram er dårlig. På svinget vei slipper dekket grepet hele tiden. På snø er det litt bedre, men også her vanskelig å kjøre. På våt og tørr asfalt derimot, slår dekket alle de andre ned i støvlene. med svært god bremsegrep og meget god stabilitet i kritiske manøvrer.
Aksellerasjon på is i sekunder:
| DEKK | AKSELERASJON PÅ IS (5-20 km/t) (sek) |
| Piggdekk (markert i halvfet): | |
| Michelin | 3,3 |
| Continental | 3,5 |
| Hankook | 3,5 |
| Nokian | 3,5 |
| Bridgestone | 3,6 |
| Yokohama | 3,6 |
| Goodride | 3,8 |
| Goodyear | 3,8 |
| Nordman | 3,8 |
| Cordiant | 4,0 |
| Vredestein | 4,0 |
| Gislaved | 4,9 |
| Uten pigger: | |
| Michelin | 5,7 |
| Continental | 6,1 |
| Hankook | 6,1 |
| Yokohama | 6,1 |
| Pirelli | 6,2 |
| Goodyear | 6,4 |
| Nokian | 6,4 |
| Cooper | 7,0 |
| Premiorri | 7,4 |
| Michelin CC | 8,5 |
Bremselengde på is (meter):
| DEKK | BREMSELENGDE PÅ IS (m) |
| Med pigger: (Piggdekk markert i halvfet) | |
| Michelin | 36,5 |
| Nokian | 37,2 |
| Continental | 37,8 |
| Hankook | 38,1 |
| Bridgestone | 39,1 |
| Goodyear | 39,5 |
| Yokohama | 39,6 |
| Nordman | 40,2 |
| Goodride | 41,3 |
| Cordiant | 42,2 |
| Vredestein | 42,6 |
| Michelin | 48,4 |
| Gislaved | 49,2 |
| Yokohama | 49,8 |
| Pirelli | 51,0 |
| Hankook | 52,0 |
| Continental | 52,5 |
| Goodyear | 54,4 |
| Nokian | 54,9 |
| Cooper | 57,6 |
| Premiorri | 65,5 |
| Michelin CC | 78,1 |
Bremselengde på snø:
| DEKK | BREMSELENGDE PÅ SNØ (m) |
| Piggdekk: (markert i halvfet) | |
| Hankook | 50,8 |
| Continental | 51,0 |
| Gislaved | 51,0 |
| Vredestein | 51,0 |
| Goodyear | 52,1 |
| Continental | 52,2 |
| Nokian | 52,3 |
| Goodyear | 52,6 |
| Michelin | 52,8 |
| Cooper | 53,7 |
| Cordiant | 53,9 |
| Nokian | 54,0 |
| Nordman | 54,1 |
| Bridgestone | 54,2 |
| Pirelli | 54,4 |
| Michelin | 54,5 |
| Hankook | 54,7 |
| Yokohama | 55,1 |
| Yokohama | 55,2 |
| Goodride | 55,8 |
| Premiorri | 55,9 |
| Michelin CC | 57,0 |
Rundetider på bane med is:
| DEKK | RUNDETIDER PÅ IS (s) |
| Piggdekk: (markert med halvfet) | |
| Michelin | 61,0 |
| Continental | 62,7 |
| Hankook | 62,9 |
| Nokian | 63,2 |
| Yokohama | 63,5 |
| Gislaved | 64,0 |
| Bridgestone | 64,5 |
| Cordiant | 65,3 |
| Goodyear | 65,5 |
| Nordman | 65,9 |
| Goodride | 69,0 |
| Vredestein | 70,7 |
| Piggfritt: | |
| Continental | 72,6 |
| Nokian | 73,5 |
| Yokohama | 74,9 |
| Michelin | 75,5 |
| Pirelli | 77,0 |
| Hankook | 77,2 |
| Goodyear | 77,5 |
| Cooper | 81,8 |
| Premiorri | 82,8 |
| Michelin CC | 84,6 |
Rundetider på bane med snø:
| DEKK | RUNDETIDER PÅ SNØ (s) |
| Piggdekk og uten pigg: (Pigg markert med halvfet) | |
| Continental | 55,0 |
| Nokian | 55,3 |
| Pirelli | 55,8 |
| Hankook | 55,9 |
| Michelin | 56,0 |
| Gislaved | 56,4 |
| Cooper | 56,5 |
| Continental | 56,6 |
| Hankook | 56,8 |
| Yokohama | 57,0 |
| Goodyear | 57,2 |
| Premiorri | 57,3 |
| Goodyear | 57,4 |
| Nokian | 57,4 |
| Michelin | 57,5 |
| Yokohama | 57,5 |
| Vredestein | 57,9 |
| Bridgestone | 58,2 |
| Cordiant | 58,4 |
| Goodride | 58,5 |
| Nordman | 58,5 |
| Michelin CC | 58,9 |
Akselerasjon på snø:
| DEKK | AKSELERASJON PÅ SNØ (5-35 km/t) (sek) |
| Piggdekk: | |
| Continental | 5,8 |
| Continental | 5,9 |
| Gislaved | 5,9 |
| Hankook | 5,9 |
| Bridgestone | 6,0 |
| Goodyear | 6,0 |
| Goodyear | 6,0 |
| Michelin | 6,0 |
| Nokian | 6,0 |
| Cooper | 6,1 |
| Cordiant | 6,1 |
| Michelin | 6,1 |
| Nokian | 6,1 |
| Nordman | 6,1 |
| Pirelli | 6,1 |
| Vredestein | 6,1 |
| Yokohama | 6,1 |
| Yokohama | 6,1 |
| Hankook | 6,2 |
| Premiorri | 6,2 |
| Goodride | 6,3 |
| Michelin CC | 6,6 |