Luksusvogn til 5 mill.: Skal du campe, eller skal du bo? Jo da, selv om de ikke var like framtredende som før, så var også de store doningene representert. Her i form av en Morelo, som på tradisjonelt vis har garasje bak og alle andre fasiliteter tilgjengelig. Denne prototypen heter Morelo Empire Liner og koster rundt 4,5 millioner kroner, men skal man ha litt ekstrautstyr, bikker prisen fort 5 millioner. Da kan du få solcelleanlegg, generator og egen safe om bord i den 10,3 meter lange og 9 tonn tunge doningen. Importøren regner med å selge to-tre biler i Norge i år. Alle foto: Fred Magne Skillebaek
<div><br></div>
Luksusvogn til 5 mill.: Skal du campe, eller skal du bo? Jo da, selv om de ikke var like framtredende som før, så var også de store doningene representert. Her i form av en Morelo, som på tradisjonelt vis har garasje bak og alle andre fasiliteter tilgjengelig. Denne prototypen heter Morelo Empire Liner og koster rundt 4,5 millioner kroner, men skal man ha litt ekstrautstyr, bikker prisen fort 5 millioner. Da kan du få solcelleanlegg, generator og egen safe om bord i den 10,3 meter lange og 9 tonn tunge doningen. Importøren regner med å selge to-tre biler i Norge i år. Alle foto: Fred Magne Skillebaek

Vis mer

Nå koster bobilene like mye som svindyre hytter

Om drømmen er et eget hus på fire hjul, var caravan-messa stedet for inspirasjon i helga. Glem teltet, nå er trenden bobil framfor campingvogn.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det er registrert rundt 40 000 bobiler i Norge, og trenden er stadig økende. Mange av camping-entusiastene er nye og yngre enn før, mens andre har tatt steget opp fra den tradisjonelle campingvognen.

I helga var det det caravanmesse på Norges Varemesse. Aldri før har det blitt solgt dyrere enheter enn nå. Dette skyldes i stor grad at trenden går mer mot bobiler – enn campingvogner.

TNS Gallup har nylig gjort en undersøkelse om kundene i denne bransjen, og det er interessante observasjoner som er gjort. Bare 13 prosent vil ha større bil neste gang. Nær en fjerdedel av bobilfolket tjener mellom 600- 800 000 kroner, og bare 41 prosent sier de er i jobb. Hele 40 prosent av dem som kjører bobil er pensjonister, men tallet antas å være synkende. Flesteparten av turene tas i eget land, Norge. Det er i Nordland det finnes flest bobiler, ifølge undersøkelsen fra TNS.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Kjøp tilgang til denne saken uten abonnement. Du belastes kun 39 kr.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn