Dagbladet
er en del av Aller Media. Aller Media er ansvarlig for dine data på denne nettsiden.
Les mer
Nå koster bobilene like mye som svindyre hytter
Om drømmen er et eget hus på fire hjul, var caravan-messa stedet for inspirasjon i helga. Glem teltet, nå er trenden bobil framfor campingvogn.
Publisert
Det er registrert rundt 40 000 bobiler i Norge, og trenden er stadig økende. Mange av camping-entusiastene er nye og yngre enn før, mens andre har tatt steget opp fra den tradisjonelle campingvognen.
I helga var det det caravanmesse på Norges Varemesse. Aldri før har det blitt solgt dyrere enheter enn nå. Dette skyldes i stor grad at trenden går mer mot bobiler – enn campingvogner.
Små og praktiske: Mange velger de mindre skapbilene, også kalt cityvans, og bare 13 prosent av bobileiere sier de vil velge større neste gang. Citybobiler er biler som har lite fotavtrykk, og passer godt for dem som ofte kjører i trangere strøk.
TRANGT OM PLASSEN: Bilene inneholder omtrent det samme som alle de mer voluminøse bilene, men i en trangere innpakning. Også disse kommer i et stort antall varianter, med forskjellige seng-, skap- og doløsninger. Regn likevel ikke med å spare så veldig mye penger å velge en slik bil, sammenliknet med de tradisjonelle. Bilde: Citybobil og Citybobil 02
TNS Gallup har nylig gjort en undersøkelse om kundene i denne bransjen, og det er interessante observasjoner som er gjort. Bare 13 prosent vil ha større bil neste gang. Nær en fjerdedel av bobilfolket tjener mellom 600- 800 000 kroner, og bare 41 prosent sier de er i jobb. Hele 40 prosent av dem som kjører bobil er pensjonister, men tallet antas å være synkende. Flesteparten av turene tas i eget land, Norge. Det er i Nordland det finnes flest bobiler, ifølge undersøkelsen fra TNS.
COMBI-CAMPEN LEVER: Trodde du den gamle Combi-Campen var død? Nei da, den lever i beste velgående, og finnes i flere forskjellige varianter, fra det helt enkle til det mer luksuriøse. Denne versjonen rommer det aller meste, og har fastmontert kjøkken, stor soveplass, enormt lager, og mer en god nok plass til å sitte inne, når alt er slått ut. Bilder: Combi-Camp 01 og 02
KJØKKEN PÅ HJUL: Prisen på messen var satt til 128 000 kroner. Vekten er i overkant av 400 kg, men selv om den har brems, så kan du bare laste den opp til 750 kg 300 kg nyttelast burde likevel holde for de fleste. Bilder: Combi-Camp 01 og 02
Effektiv plassutnyttelse: Fra kjøreretning til stuebord.
Fiat-chassis: De aller fleste campingbiler som ruller er basert på et Fiat chassis. I fjor kom bilen i en oppgradert versjon, hvor interiøret og deler av eksteriøret ble fornyet. I år er det motoren sin tur. utvalget som har fått gjennomgå. Den største 3-literen er nå erstattet av en opptrimmet 2,3-liter på 177 hestekrefter. Dette for å kunne tilfredsstille utslippskravene til den nye Euro-6 standarden. Dette betyr at de nyeste bilene fortsatt kan kjøre i hovedstaden dersom det skulle bli begrensninger rundt dette.
FIREHJULSTREKK: I fjor viste Hymer fram en bil med firehjulsdrift for litt røffere bruk. Interessen var enorm, men kundene uteble. Nå tilbyr Hymer firehjulsdrift på sin ML-I serie. Bilde Hymer ML-I 4x4
Slik kan det se ut: Tverrsnitt av en tradisjonell campingvogn.
Nytt konsept: Knaus har tatt fram et nytt konsept når det gjelder campingvogner. De kaller den Travellino, og er satt sammen av helt nye lettvektsmaterialer.
Lette materialer: Eksempelvis er de innvendige skapene laget i en form for sort isopor, trukket med et annet lett materiale for dekorens skyld. Panelene er laget av en sandwich-konstruksjon av et slags eggkartongliknende materiale av papp, med tynn laminat på hver side. Resultatet blir svært stivt og lett, noe hele vogna drar nytte av.
Halvintegrert luksus: Niesmann Bischhof er store på bobiler. Regn med 1,6 millioner kroner om du vil legge til et snev av ekstrautstyr.