Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Du vil ha de beste og sikreste vinterdekkene på bilen din. Vi har testet 22 dekk, både med og uten pigger, og forteller deg hvilke som er best - og dårligst - på forskjellig føre.

For første gang er Dagbladet, Autofil og dinside.no med i den store, nordiske vinterdekktesten og kan vise deg hvilke dekk som er de beste når vinteren setter inn for fullt. Og med best mener vi sikrest. Det meste handler om sikkerhet når vi tester dekk:

Hvor godt de bremser på snø og is, hvor stabile de er sideveis når kritiske situasjoner oppstår og hvor godt de tar seg fram når forholdene er som vanskeligst.

Vi tester også hvor bra de er på våt asfalt. Norge er et land med flere klimasoner og det finnes bilister som stort sett kjører på våt asfalt vinteren igjennom. I tillegg gjør vi tester på komfort og økonomi. Når vi kårer vinnere legger vi aller mest vekt på prestasjonene på is og snø.

Vinner med 250 pigger

Best av alle piggdekkene i årets test er altså nye Michelin X-Ice North 4, fulgt av Continental IceContact 2.

Det spesielle med Michelins nye dekk er at det har 250 små pigger. Regelverket sier at dekkene i utgangspunktet kan ha 50 pigger for hver meter rulleomkrets. For et dekk i dimensjon 205/55 R16, som vi tester, betyr det i underkant av 100 pigger.

GRUNDIGE TESTER:Den store nordiske vinter-dekktesten er utviklet gjennom 25 år og er anerkjent blant dekkprodusentene som svært grundig.
GRUNDIGE TESTER:Den store nordiske vinter-dekktesten er utviklet gjennom 25 år og er anerkjent blant dekkprodusentene som svært grundig. Vis mer

Det gis imidlertid dispensasjon for flere pigger dersom produsenten kan bevise at dekket ikke sliter mer asfalt enn et dekk med under 100. Og det kan de fleste bevise, når piggene blir mindre og lettere.

Det startet med 190 pigger i Nokians dekk i 2013 og siden har de fleste kommet etter. Nå har altså Michelin økt til 250, og det er tydeligvis en vinner-oppskrift med svært godt grep på is.

Continental best uten pigg

Når det gjelder de piggfrie dekkene, så er det Continental som går til topps med nye Continental ContiVikingContact 7, fulgt av Goodyear Ultra Grip Ice 2 og Pirelli Ice Zero.

Helt på bunnen finner vi kinesiske Linglong. Det er et billig dekk, men kan vanskelig anbefales dersom du er på jakt etter et dekk som gir deg god sikkerhet når forholdene er som vanskeligst.

BEST PÅ SNØ OG IS: Vinterdekk handler først og fremst om sikkerhet på vanskelig, norsk vinterføre. Derfor legger vi aller mest vekt på prestasjonene på is og snø.
BEST PÅ SNØ OG IS: Vinterdekk handler først og fremst om sikkerhet på vanskelig, norsk vinterføre. Derfor legger vi aller mest vekt på prestasjonene på is og snø. Vis mer

Ellers vil trolig en del stusse over at dekk som franske Michelin og italienske Pirelli, står oppgitt med produksjonsland Russland.

Dette henger sammen med at stadig flere av de store produsentene bygger fabrikker i Russland og produserer dekkene der. Og det gjør de på en god måte, siden Michelin er vinneren blant piggdekkene og Pirelli kommer på en delt andreplass blant de piggfrie.

Store forskjeller

Et vanlig spørsmål er om jeg som vanlig bilist kan merke forskjellene mellom de beste og dårligste dekkene i testen. Svaret er ja, det kan du.

OMFATTENDE Vinterdekktesten består av hele 22 forskjellige vinterdekk, fordelt på pigger og piggfritt.
OMFATTENDE Vinterdekktesten består av hele 22 forskjellige vinterdekk, fordelt på pigger og piggfritt. Vis mer

Forskjellene er store, noe som ikke minst vises i bremsetestene på is og snø.

Vi har spesielle krav til vinterdekk i Norden. Dekkene som selges i Norge er helt forskjellig fra de vinterdekkene som selges for eksempel i Danmark og Tyskland. Det er ikke alle dekkprodusenter som ønsker å legge mye penger i å utvikle dekk som passer et lite marked som Norden. Det er en av forklaringene til at forskjellene blir såpass store.

Selv om vi kårer vinnere i denne testen, bør du selv studere resultatene i detalj og finne et dekk som passer akkurat dine kjøreforhold. Det er slett ikke sikkert at dekkene med de høyeste karakterene, der egenskapene på snø og is teller mest, passer deg best.

Å kombinere gode egenskaper på is og snø med gode egenskaper på våt asfalt, er svært vanskelig. For å si det på en annen måte: Det er ikke fysisk mulig å bygge topp egenskaper på alle underlag inn i ett og samme dekk. Derfor bør du velge dekk ut i fra dine kjøreforhold.

Kanskje er et dekk som er best på våt asfalt og bra på snø, det rette for deg.

Sjekk prisen og spar 2000

Vår dekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet i Sverige og Tekniikan Mailma i Finland. Testene kjøres av profesjonelle dekktestere hos Test World i Ivalo i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg.

Vi kjøper så langt som mulig inn alle dekkene fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan produsere spesialdekk til testen.

PIGG ELLER PIGGFRITT?: Dette er ofte det store spørsmålet for mange. I tabellene i testen kan du gjøre en direkte sammenlikning mellom prestasjonene til dekkene med og uten pigger.
PIGG ELLER PIGGFRITT?: Dette er ofte det store spørsmålet for mange. I tabellene i testen kan du gjøre en direkte sammenlikning mellom prestasjonene til dekkene med og uten pigger. Vis mer

I de tilfelle der nye modeller ennå ikke er til salgs, plukker vi testdekk hos produsenten, men kjøper nye sett med dekk når de kommer i butikken og gjennomfører kontrolltester dersom vi har mistanke om forsøk på juks.

Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris sjelden eller aldri er den du finner i butikken. Ved å sjekke prisen hos tre-fire forhandlere, kan du fort spare 2.000 kroner, viser undersøkelser.

Test av piggdekk

Michelin X-Ice North 4

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Michelins nye piggdekk er det beste vi noen gang har kjørt på is. Grepet er svært godt, det oppfører seg stabilt uten brå slipp under krevende forhold og er derfor svært sikkert. På snø bremser det litt dårligere. På asfalt er det ikke like bra som på is. Grepet er midt på treet og sidegrepet i dårligste laget, men sladder er enkle å hente inn igjen. Støynivået er gjennomsnittlig for et piggdekk, mens retningsstabiliteten er svært god.

IS POENG
Bremsing10
Akselerasjon10
Raskest på bane10
Kjørefølelse10
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon9
Raskest på bane9
Kjørefølelse9
VÅT ASFALT
Bremsing7
Raskest på bane6
Kjørefølelse7
TØRR ASFALT
Bremsing8
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet10
Støy6
Rullemotstand7




Continental Icecontact 2

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Continental har svært godt grep på de fleste vinterforhold og føles trygt og stabilt å kjøre på svingete veier. Også på snø føles det trygt og mister aldri grepet helt. På asfalt er ikke bremsestrekningen den korteste, men i kritiske manøvrer oppfører det seg stabilt. Dette dekket gir deg gode egenskaper både på is, snø og asfalt. Det støyer relativt lite til å være et piggdekk, retningsstabilteten er grei, men rullemotstanden litt høyere enn de beste.

IS POENG
Bremsing10
Akselerasjon9
Raskest på bane9
Kjørefølelse9
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon8
Raskest på bane9
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing7
Raskest på bane8
Kjørefølelse9
TØRR ASFALT
Bremsing7
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy7
Rullemotstand8




Hankook Winter I*Pike RS2

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Hankook gir svært godt grep på is, stabiliteten på svingete vei er god og styringen presis. Heller ikke på snø gir det deg noen overraskelser i form av tidlige og brå slipp. Selv om grepet skulle slippe i en kritisk situasjon, er det ganske enkelt å gjenvinne. På asfalt er prestasjonene dårligere. Bremsestrekningen er lang og sidegrepet kunne vært bedre. Dekket støyer en del og er ikke blant de mest retningsstabile.

IS POENG
Bremsing9
Akselerasjon10
Raskest på bane10
Kjørefølelse10
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon10
Raskest på bane10
Kjørefølelse9
VÅT ASFALT
Bremsing6
Raskest på bane7
Kjørefølelse7
TØRR ASFALT
Bremsing7
Kjørefølelse6
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet6
Støy5
Rullemotstand8




Nokian Hakkapeliitta 9

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Nokian har godt grep på is og du opplever sjelden problemer i vanskelige situasjoner. På snø er ikke bremsegrepet blant de aller beste, men dekket oppfører seg svært logisk og gir balanserte kjøreegenskaper. På våt asfalt er bremsestrekningen kort og styringen presis. Nokian har klart å lage et dekk som et godt kompromiss mellom egenskaper på snø, is og våt asfalt. Stabiliteten, støynivået og rullemotstanden er på et godt gjennomsnitt.

IS POENG
Bremsing10
Akselerasjon10
Raskest på bane9
Kjørefølelse9
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon8
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing8
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing7
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy6
Rullemotstand8




Bridgestone Noranza 001

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

På is er grepet til Bridgestone godt, spesielt ved bremsing og akselerasjon. Styringen er presis, men bakhjulene har en tendens til å ville slippe. På snø er dekket lettkjørt og gir deg ingen overraskelser til tross for litt lang bremsestrekning. På våt asfalt er både bremsestrekningen og sidegrepet dårligere enn ønskelig. Dekket har lav rullemotstand og gjennomsnittlig støy, men på sporet vei er det ustabilt og krever justering med rattet.

IS POENG
Bremsing8
Akselerasjon10
Raskest på bane9
Kjørefølelse9
SNØ
Bremsing6
Akselerasjon8
Raskest på bane10
Kjørefølelse9
VÅT ASFALT
Bremsing6
Raskest på bane6
Kjørefølelse7
TØRR ASFALT
Bremsing9
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet6
Støy6
Rullemotstand9




Vredestein Wintrac Ice

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

På is oppfører Vredestein seg logisk og gir ingen brå overraskelser til tross for at grepet ikke er blant de aller beste. På snø er sidegrepet for dårlig, noe som kan skape utfordringer på svingete veier og i en unnamanøver. På våt asfalt oppfører dekket seg logisk og er lett å kontrollere. Styringen er presis, ikke minst på tørr asfalt. Støy og rullemotstand er gjennomsnittlig og dekket har god retningsstabilitet på sporet vei.

IS POENG
Bremsing8
Akselerasjon8
Raskest på bane9
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon8
Raskest på bane7
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing8
Raskest på bane8
Kjørefølelse9
TØRR ASFALT
Bremsing8
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy6
Rullemotstand8




Pirelli Ice Zero

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Pirelli har isgrep litt over middels. Dekke gir en presis styrefølelse og sidegrepet beholdes godt i kritiske manøvrer. På snø overstyrer dekket litt, men det er lett å beholde kontrollen selv i vanskelige situasjoner. På våt asfalt er styringen mindre presis og grepet på bakhjulene slipper relativt tidlig. På tørr asfalt kjører dekket bra. Dekket støyer relativt mye, mens rullemotstanden og retningsstabiliteten er gjennomsnittlig.

IS POENG
Bremsing8
Akselerasjon9
Raskest på bane8
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing7
Akselerasjon9
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing8
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing8
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet7
Støy5
Rullemotstand8




Gislaved Nord Frost 200

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Med «bare» 130 pigger er Gislaveds grep på is dårligere enn mange av konkurrentenes. I svinger slipper forhjulene grepet relativt lett sideveis. På snø er bremseegenskapene til dekket svært bra. På våt asfalt er dekket lettkjørt, gir oss ingen overraskelser i form av brå slipp, men kunne vært litt mer styrepresist. På tørr asfalt slipper bakhjulene lett i brå manøvrer. Gislaved er et stillegående piggdekk, rullemotstanden middels, men retningsstabiliteten relativt dårlig.

IS POENG
Bremsing7
Akselerasjon7
Raskest på bane9
Kjørefølelse8
SNØ
Bremsing10
Akselerasjon9
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing7
Raskest på bane7
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing7
Kjørefølelse6
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet7
Støy7
Rullemotstand7




Yokohama Ice Guard iG65

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Yokohama har bra grep på is, men ikke like bra som de beste. Styringen er presis, men dekkene bak slipper grepet og bilen blir derfor litt vanskelig å håndtere i kritiske situasjoner. Også på snø har bakhjulene en tendens til å slippe grepet litt tidlig. Bremsegrepet på våt asfalt er godt, men sidegrepet ikke helt på samme nivå. Likevel er sladdene enkle å ta inn takket være presis styring. Støyen er middels, men på sporet vei er dekket ustabilt.

IS POENG
Bremsing9
Akselerasjon9
Raskest på bane9
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing7
Akselerasjon8
Raskest på bane7
Kjørefølelse7
VÅT ASFALT
Bremsing8
Raskest på bane7
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing7
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet6
Støy6
Rullemotstand8




Goodyear Ultragrip Ice Arctic

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Goodyear bremser godt på is, men sidegrepet er for dårlig. Med store styreutslag, mister forhjulene lett grepet sideveis. På snø oppfører dekket seg stabilt, bremser godt, men også her er sidegrepet følsomt for store rattutslag. På våt asfalt er grepet godt, også i kritiske situasjoner, og gir deg ingen ubehagelige overraskelser. På tørr asfalt er ikke grepet på forhjulene godt nok. Dekket har høy rullemotstand, men er stabilt på sporet vei.

IS POENG
Bremsing9
Akselerasjon7
Raskest på bane8
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing9
Akselerasjon8
Raskest på bane9
Kjørefølelse7
VÅT ASFALT
Bremsing7
Raskest på bane7
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing8
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy5
Rullemotstand7




Cooper Weather-Master WSC

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Cooper har få antall pigger og grepet på is er såpass dårlig at det blir slått av de beste piggfrie dekkene. Dekket mister grepet sideveis hele tiden og gjør bilen vanskelig å kontrollere. På snø er grepet bedre, men det slipper brått og overraskende. På asfalt er dette et utmerket dekk med korte bremsestrekninger og fin kontroll. Også på tørr asfalt er det lett å kontrollere. Dekket har høy rullemotstand, men gjennomsnittlig støy.

IS POENG
Bremsing5
Akselerasjon6
Raskest på bane7
Kjørefølelse6
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon5
Raskest på bane5
Kjørefølelse6
VÅT ASFALT
Bremsing10
Raskest på bane9
Kjørefølelse9
TØRR ASFALT
Bremsing7
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy7
Rullemotstand7




Nexen Winguard WinSpike

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

På is har Nexen lang bremsestrekning og relativt dårlig sidegrep. På snø er det om mulig enda et hakk dårligere. Skulle du komme borti bremsepedalen i en sving, er det nok til å miste grepet. På våt asfalt er grepet imidlertid svært godt og dekket er lett å kontrollere i kritiske situasjoner. På tørr asfalt er det Nexen som bremser best av alle og gir de beste kjøreegenskapene. Støynivået er middels og rullemostanden høyest av alle testdekkene.

IS POENG
Bremsing5
Akselerasjon6
Raskest på bane7
Kjørefølelse6
SNØ
Bremsing5
Akselerasjon5
Raskest på bane5
Kjørefølelse6
VÅT ASFALT
Bremsing9
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing10
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet7
Støy6
Rullemotstand6




Test av piggfrie dekk

Continental ContiVikingContact 7

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Continentals grep på is er meget bra til et piggfritt dekk å være og gir deg god kontroll på bilen. Også på snø oppfører dekket seg stabilt og logisk, samtidig som styreresponsen er god. På våt asfalt er ikke bremselengden den korteste, men godt sidegrep gjør at det likevel er enkelt å kontrollere i kritiske situasjoner. Dette er et stillegående dekk, med lav rullemotstand. På sporet vei er det stabilt og komfortabelt.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon6
Raskest på bane7
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon10
Raskest på bane10
Kjørefølelse10
VÅT ASFALT
Bremsing7
Raskest på bane9
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing9
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy10
Rullemotstand8




Goodyear Ultra Grip Ice 2

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Goodyear bremser og tar seg godt fram på is, men sidegrepet er ikke på samme nivå. Det oppfører seg stort sett stabilt, men klarer ikke store styreutslag uten at forhjulene mister grepet. På snø er dekket mer stabilt og beholder veigrepet godt. Dette er det beste piggfrie dekket på asfalt. Det bremser svært godt og gir så presis styring at det er vanskelig å tro at dette er et piggfritt vinterdekk med myk gummi. I tillegg er det støysvakt.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane5
Kjørefølelse5
SNØ
Bremsing9
Akselerasjon9
Raskest på bane8
Kjørefølelse9
VÅT ASFALT
Bremsing10
Raskest på bane10
Kjørefølelse9
TØRR ASFALT
Bremsing10
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet9
Støy9
Rullemotstand9




Pirelli Ice Zero FR

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Pirelli klarer seg fint på is. Grepet er godt og styringen presis, noe som gjør at dekket får de raskeste rundetidene av de piggfrie. Også på snø oppfører det seg fint og gir deg ingen overraskelser i form av brå slipp. På våt asfalt er det annerledes: Det reagerer tregt på rattutslag og grepet på bakhjulene slipper lett i kritiske manøvrer. På tørr asfalt gir dekket svært kort bremsestrekning. Dekket er gjennomsnittlig stillegående og rullemotstanden er lav.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane7
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing9
Akselerasjon10
Raskest på bane9
Kjørefølelse9
VÅT ASFALT
Bremsing6
Raskest på bane8
Kjørefølelse7
TØRR ASFALT
Bremsing10
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy9
Rullemotstand8




Nokian Hakkapeliitta R3

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Nokian klarer seg bra på is, selv om det ikke når helt opp til de beste konkurrentene. Det gir imidlertid super styrepresisjon og er lett å kontrollere i kritiske situasjoner både på is og snø. Dette dekket gir deg ingen dårlige overraskelser i noen situasjoner. På våt og tørr asfalt holder dekket også godt nivå, selv om det heller ikke her kommer helt opp mot de aller beste. Dekket er stillegående og rullemotstanden lav. Det er litt ustabilt på sporet vei.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane6
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing7
Akselerasjon8
Raskest på bane9
Kjørefølelse9
VÅT ASFALT
Bremsing8
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing9
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet7
Støy9
Rullemotstand10




Hankook Winter I*Cept IZ2

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Både når det gjelder bremsing og sidegrep på is, er Hankook blant de beste piggfrie dekkene. Det styrer presist og gir deg god kontroll over bilen i så og si alle situasjoner. På snø får vi den samme trygge og gode kjørefølelsen. På våt asfalt derimot, er bremsestrekningen lang og dekket vanskelig å kontrollere fordi forhjulene raskt slipper grepet sideveis ved brå rattutslag. Dette er et stillegående dekk, med den laveste rullemotstanden i testen.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane6
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing10
Akselerasjon10
Raskest på bane9
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing6
Raskest på bane6
Kjørefølelse6
TØRR ASFALT
Bremsing8
Kjørefølelse6
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet9
Støy9
Rullemotstand10




Bridgestone Blizzak WS80

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Bridgestone fungerer bra på is, selv om det ikke når helt opp til de beste. Det oppfører seg uten store overraskelser, men sladdene kan bli lange. På snø understyrer dekket noe, men grepet på bakhjulene holder godt. På våt asfalt er dekket mykt, bremsestrekningen litt for lang og grepet slipper tidlig sideveis i kritiske manøvrer. På tørr asfalt er bremsegrepet svært godt. Dekket er stillegående, men litt nervøst på sporet vei.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane6
Kjørefølelse6
SNØ
Bremsing9
Akselerasjon8
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing7
Raskest på bane7
Kjørefølelse6
TØRR ASFALT
Bremsing10
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet7
Støy9
Rullemotstand7




Yokohama IceGuard iG60

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Yokohama oppfører seg stabilt på is, gir stabil styrefølelse og varsler deg i god tid før grepet slipper. På snødekte veier er oppførselen logisk uten store overraskelser, men grepet på bakhjulene kan slippe i kritiske situasjoner. På våt asfalt bremser dekket brukbart, men sidegrepet kan slippe brått. På tørr asfalt er dekket som best - lett å kontrollere selv om styreresponsen er litt treg. Rullemotstanden er lav, støyen og retningsstabiliteten gjennomsnittlig.

IS POENG
Bremsing5
Akselerasjon5
Raskest på bane6
Kjørefølelse7
SNØ
Bremsing8
Akselerasjon9
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing7
Raskest på bane6
Kjørefølelse6
TØRR ASFALT
Bremsing8
Kjørefølelse7
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy9
Rullemotstand9




Falken Espia EPZ II

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Falkens grep på is er akseptabelt, men det er vanskelig å kontrollere fordi grepet slipper brått og kraftig. På snø har dekket betydelig bedre grep, oppfører seg bra også i ekstreme situasjoner og sladder er enkle å ta inn igjen. På våt asfalt bremser dekket godt og oppfører seg stabilt i kritiske manøvrer med godt grep på bakhjulene. På tørr asfalt slipper dekket brått sideveis. Dekket er stillegående og stabil på sporet vei. Rullemotstanden er høy.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane6
Kjørefølelse5
SNØ
Bremsing9
Akselerasjon8
Raskest på bane9
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing8
Raskest på bane8
Kjørefølelse7
TØRR ASFALT
Bremsing6
Kjørefølelse6
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet8
Støy9
Rullemotstand7




Michelin X-Ice XI3

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Michelin har brukbart bremsegrep på is, men dårlig sidegrep. Ved brå rattutslag slipper forhjulene lett. Også på snø mangler dekket grep, men når grepet slipper skjer det relativt kontrollert. På våt asfalt er opplevelsen motsatt: Dekket styrer presist og god, gir godt grep og gir de ingen brå overraskelser. På tørr asfalt er dekket enda bedre. Dekket er stillegående og tidligere tester har vist at Michelin er mer slitesterkt enn konkurrentene.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane5
Kjørefølelse5
SNØ
Bremsing7
Akselerasjon7
Raskest på bane7
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing8
Raskest på bane9
Kjørefølelse8
TØRR ASFALT
Bremsing9
Kjørefølelse8
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet7
Støy9
Rullemotstand9




Linglong Gree-Max Winter Ice I-15

image: Stor test av vinterdekk med og uten pigger: Vinneren er det beste vi har kjørt på is

Linglong er et billig, kinesisk dekk med moderat bremsegrep på is. Sidegrepet er godt, men kan slippe brått og uten forvarsel. På snø er grepet litt under middels, men oppførselen forutsigbar. På asfalt er dekket utfordrende å kjøre. På våt asfalt understyrer dekket mye og grepet forsvinner lett under akselerasjon i sving. På tørr asfalt er situasjonen noe av den samme, med for dårlig grep i kritiske situasjoner. Rullemotstanden er høy, støyen godt hørbar, men stabiliteten på sporet vei god.

IS POENG
Bremsing6
Akselerasjon5
Raskest på bane5
Kjørefølelse5
SNØ
Bremsing7
Akselerasjon9
Raskest på bane8
Kjørefølelse8
VÅT ASFALT
Bremsing6
Raskest på bane7
Kjørefølelse6
TØRR ASFALT
Bremsing7
Kjørefølelse6
KOMPFORT OG ØKONOMI
Stabilitet10
Støy8
Rullemotstand7

Slik testet vi dekkeneBREMSING: Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjen-nomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av de forskjellige testene. På is tester vi fra 50 – 0 km/t, på snø og våt og tørr asfalt fra 80 – 0 km/t. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet og eliminere påvirkningen fra været.AKSELERASJON: Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, både utendørs og innendørs.KJØREEGENSKAPER: Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle runde-tider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.KJØREFØLELSE: Her gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg og hvor sikkert det vil være i daglig trafikk for vanlige sjåfø-rer. Det viktigste er hvor brått en sladd oppstår og hvor enkel den er å rette opp. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.STØY: Dekkstøyen måles under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet, med utstyr som etterlikner det menneskelige øret.STABILITET: Dekkene kjøres på en vei med langsgående spor. Dekkenes påvirkning på bilen evne til å holde rett kurs og hvor store rattutslag som er nødvendig, evalueres av tre forskjellige førere. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.RULLEMOTSTAND: Rullemotstanden måles ved at bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i forskjellige temperaturer. Resultatet av testen angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.

Her ser du alle piggdekk samlet og hvordan de ulike karakterene er vektet. Trykk på tabellen for å se den større
Her ser du alle piggdekk samlet og hvordan de ulike karakterene er vektet. Trykk på tabellen for å se den større Vis mer
Her ser du alle piggfrie dekk samlet og hvordan de ulike karakterene er vektet. Trykk på tabellen for å se den større
Her ser du alle piggfrie dekk samlet og hvordan de ulike karakterene er vektet. Trykk på tabellen for å se den større Vis mer