Dagbladet er en del av Aller Media. Aller Media er ansvarlig for dine data på denne nettsiden.  Les mer

Superform på 28 dager

Løpetrener Petra Månström hatet å løpe, men én hendelse endret alt. Med hennes ukeplan kan du gå fra null til tre kilometer på under en måned.

VIL SPRE LØPEGLEDE: Journalist Petra Månström (45) gir i denne artikkelen sin ukesplan over fire uker, noe som gir deg en knallstart med løpingen. Foto: Evelina Sigetty
Publisert
Sist oppdatert

– På under en måned kan du gå fra å ikke løpe i det hele tatt til å løpe tre kilometer, sier løpetrener Petra Månström (45).

Hennes ukeplan har som mål at du som nybegynner raskt skal se resultater, selv om du aldri har trent før.

Hun snakker av egen erfaring. Selv gikk hun fra å hate det – til å elske å snøre joggeskoene.

Sa ja til maraton

Tilbake i 2009 ble den da 33 år gamle journalisten Petra Månström spurt om hun ville løpe Stockholm maraton – og blogge om hvordan hun trente før løpet.

Petra hørte seg selv si ja til forslaget, selv om hun hatet å løpe. Hun tenkte at det var på tide å ta et oppgjør med de gamle demonene.

– Mitt forhold til løping startet på skolen, forteller hun.

OMFAVNER LØPING: Journalist og blogger Petra Månström hatet å løpe. Så ble hun påmeldt et maraton og ville lære å like det, og i dag er hun løpetrener. Foto: Evelina Sigetty

– Man løp ofte sammen med klassen i skogen på tid, og mange kan sikkert relatere seg til at det ikke var så gøy. Jeg hadde ikke noe naturlig talent for løping og var blant de dårligste i klassen, så jeg lærte å assosiere det med noe negativt som jeg var dårlig på.

På noen få måneder gikk hun seinere fra å hate løping til å løpe 4,2 mil – og hun innså at det var morsommere enn hun hadde forestilt seg.

I dag er hun løpetrener og jobber med å inspirere og hjelpe folk både å komme i gang og bli bedre til å løpe.

IKKE GLEM STYRKE: For å øke sannsynligheten for suksess som løper, bør du også bygge opp musklene, råder løpetrener Petra Månström. Foto: Evelina Sigetty

Løpetrenerens råd

At hun selv trente jevnlig gjorde det lettere da hun var nybegynner, men hun forklarer at selv utrente kan fort bli flinke til å løpe.

– Dette kan gå veldig fort. På under en måned kan du gå fra å ikke løpe i det hele tatt til å løpe tre kilometer!

Hennes første råd er:

1)Start sakte. Den vanligste feilen man gjør som nybegynner er å løpe for fort. Du vil brenne deg ut altfor raskt. Ro ned farten, dette er det absolutt viktigste om du skal lykkes, sier løpetreneren.

Petra Månströms tips er å ignorere tiden i starten, men ganske enkelt velge en runde som du vet er rundt tre kilometer og ta den i et rolig tempo.

Dette trenger ikke være mye raskere enn en powerwalk, og merker du at blodsmaken slår til eller føler deg sliten, kan du roe ned tempoet ytterligere.

– Hopp over klokka og jogg superrolig. Du skal absolutt ikke tro at det er dårlig å løpe sakte, det er da du bygger opp utholdenhet, sier hun.

Hun legger til at i et helseperspektiv er det viktigste å komme seg ut og bevege seg – ikke hvor fort det går.

2) – Styrketrening. Det er vanligvis ikke tilstanden som setter bremsen når du begynner å løpe, for de fleste merker forskjell på kroppen allerede etter noen få ganger. Det tar imidlertid lengre tid for musklene å holde tritt med den nye vanen, noe som kan resultere i både frustrasjon og smerte, forklarer Månström.

– Løping er en tung sport, ettersom du er på ett bein hele tiden og hver støt utgjør en enorm kraft. Derfor er det viktig å ta det med ro slik at kroppen får tid til å venne seg til belastningen, sier Månström.

GOD SNØRING: Kle deg komfortabelt før joggeturen, og begynn med må steg for å øke sannsynligheten for suksess. Foto: Evelina Sigetty

For å styrke musklene ytterligere, minimere risikoen for skader og oppnå raskere resultater, er det greit å gjøre andre øvelser parallelt. Framfor alt er det viktig å trene styrke.

– Du trenger styrketrening, men det trenger ikke være komplisert. I starten kommer man veldig langt med din egen kroppsvekt som motstand. Ulike øvelser med strikk, hoppetau og knebøy er eksempler på god komplementær trening hvor egen vekt er motstanden, sier hun.

Petra anbefaler også vanligvis hofteløft som en effektiv måte å trene setet på.

– Det er en magisk øvelse!

Hofteløft: Slik gjør du det

1) Ligg på ryggen, bøy bena og plasser føttene i hoftebreddes avstand

2) Løft baken slik at du hviler på skulderbladene

3) Klem rumpa og løft hoften

4) Hold hoften i øvre posisjon en stund, før du går tilbake til startposisjonen

5) Gjenta øvelsen
Kilde: Løpetrener Petra Månström

– All smerte er ikke farlig

Ønsker du å være forsiktig og skreddersy treningen din, kan du få hjelp til å analysere løpeskrittene dine og dermed finne muskelgruppene som må styrkes.

Et godt løpetrinn betyr mindre risiko for skade.

– Be noen filme deg forfra når du løper. Helst en lengre video slik at du kan ta en pause for å se hvordan du slår ned og analyserer, forklarer Månström.

FRISK LUFT: Å løpe om vinteren kan gi energi-boost. Få hjelp til å finne riktige løpesko, og sett ut på tur med løpetrener Petra Månström sine beste råd. Foto: Evelina Sigetty

– Går knærne rett blir det mindre belastning på kroppen, men det er vanlig å falle innover med knærne. For å øke kontrollen må du ofte trene opp styrken i rumpa og hofter.

Hun forklarer at et hinder for mange i treningen kan være at kroppen gjør vondt. Men selv om det er viktig å ta hensyn til kroppens signaler, bør du ikke være redd for å gi opp å løpe ved den minste motstand i kroppen.

– Dette er fordi smerte ikke alltid er farlig, sier hun.

PETRAS UKESPLAN - 4 uker til løpeglede

UKE 1
Dag 1: Gå 3 min, jogg 1 min, gå 2 min, jogg 2 min, gå 3 min, jogg 2 min, gå 2 min. Total tid: 15 min

Dag 2: Hvile

Dag 3: Alternativ kondisjonstrening (sykling, crosstrainer, romaskin, stablemaskin etc) i 20-30 min.

Dag 4: Hvile

Dag 5: Gå 2 min, jogg 1 min, gå 2 min, jogg 1 min, gå 2 min, jogg 1 min, gå 2 min, jogg 2 min, gå 2 min, jogg 1 min. Total tid: 16 min

Dag 6: Hvile

Dag 7: Styrketrening (som knebøy, hofteløft, utfall og ryggløft) 30 min.

UKE 2

Dag 1: Gå 2 min, jogg 4 min, gå 3 min, jogg 5 min, gå 3 min. Total tid: 17 min

Dag 3: Alternativ kondisjonstrening (sykling, crosstrainer, romaskin, stablemaskin etc) i 20-30 min.

Dag 5: Gå 2 min, jogg 6 min, gå 3 min, jogg 7 min. Total tid: 18 min

UKE 3
Dag 1:
Gå 3 min, jogg 5 min, gå 4 min, jogg 6 min, gå 3 min. Total tid: 21 min

Dag 3: Alternativ kondisjonstrening (sykling, crosstrainer, romaskin, stablemaskin etc) i 30-35 min.

Dag 5: Gå 3 min, jogg 4 min, gå 2 min, jogg 4 min, gå 1 min, jogg 4 min. Total tid: 18 min

UKE 4

Dag 1: Gå 3 min, jogg 4 min, gå 3 min, jogg 4 min, gå 2 min, jogg 3 min. Total tid: 19 min

Dag 3: Alternativ kondisjonstrening (sykling, crosstrainer, romaskin, stablemaskin etc) i 35-40 min.

Dag 5: Gå 2 min, jogg 6 min, gå 2 min, jogg 6 min, gå 2 min, jogg 5 min. Total tid: 23 min

Dag 7: Styrketrening (som knebøy, hofteløft, utfall og ryggløft) i 30 min.

Dagene er forslag til opplegg, det er mulig å blande treningsdager og hviledager på andre måter.

– Smerter sitter i hodet og er kroppens måte å varsle oss på, men det trenger ikke bety at noe er skadet, sier hun.

– Det er ikke farlig å ha litt vondt ved løping, men det er viktig at det ikke blir kronisk. Du bør også være på vakt om den henger i etter treningen eller smerten sniker seg inn dagen etter.

– Hvor ofte må man trene for å klare disse tre kilometerne?

– Jeg anbefaler å ha to løpeøkter fordelt i løpet av uka og i tillegg legge til en styrkeøkt og en økt med annen kondisjonstrening, som crosstrening, sykling eller roing, råder hun.

– Da rekker løpemusklene å restituere seg.

Slik kan du forebygge skader

Hos Olympiatoppen, som er et organ under Norges idrettsforbund og med ansvar for å utvikle norsk toppidrett, er det stort fokus på å forebygge skader under trening.

Paul Solberg har doktorgrad i treningslære og helsepsykologi fra Norges idrettshøgskole, og er fagsjef Olympiatoppen og fagansvarlig styrke.

Han mener det er viktig å ta hensyn til par områder før du starter på løpingen:

VIKTIG Å FOREBYGGE SKADER: Paul Solberg er fagsjef ved Olympiatoppen og fagansvarlig for styrke. Forsker innen trening, treningsprotokoller, mental helse, styrke, spenst, hurtighet og restitusjonstid. Foto: Olympiatoppen

– Progresjon i treningen på mengde og intensitet, og sørg for å variere treningsform slik at du kan tåle større treningsmengde, sier Solberg.

Han legger til at man bør ta hensyn til underlag det løpes på, og unngå å løpe mye på asfalt.

– Ha gode løpesko, enten ved at de er innløpt eller som man vet passer foten din, råder Solberg.

Her kan du få hjelp av en personlig trener eller ekspertise i din nærmeste sportsbutikk.

Thomas Losnegard er professor i skiidrett med hovedansvar for langrennsforskning og langrennsundervisning. I tillegg er han leder i Feltlab -gruppen.

Professor og forsker Thomas Losnegard fra Norges idrettshøgskole stiller seg også bak disse rådene, og legger til at underlaget er viktig.

– Jeg ville hatt fokus på gode sko, gjerne springe på grus som er mykere enn asfalt - og progresjon. Ved progresjon er det viktig at man forsiktig øker varighet på økter, sier han og forklarer:

– For eksempel at du øker total draglengde på intervaller, heller enn å øke intensitet. Som ved at 5x3 minutter den første uka blir til 6-7 eller 8x3 minuttermot slutten av perioden.

Fakta: De norske kostholdsrådene

Når du trener, trenger du også energi for å ha noe å gå på. De norske kostholdsrådene gir en veiledning for å spise sunt og variert, som kombinert med fysisk aktivitet er bra både for helse og trivsel.

Kostrådene kort oppsummert

1. Spis mer av dette:

• Grønnsaker
  • Frukt
  • Bær
  • Fisk og fiskeprodukter

2. Spis mindre av dette:

• Rødt kjøtt og kjøttprodukter
  • Salt og matvarer med mye salt
  • Sukker, brus, saft og godteri

3. Velg disse matvarene:

• Grove kornprodukter i stedet for fine