Dagbladet er en del av Aller Media. Aller Media er ansvarlig for dine data på denne nettsiden.  Les mer

Vinneren får full score på kjøre­egenskaper

I det som er den mest omfattende testen av sitt slag i verden, har vi funnet ut hvilken bil som klarer seg best under tøffe, norske vinterforhold. Vinneren utmerket seg med full score på kjøreegenskaper.

I tre samfulle uker har vi testet det en bil må ha for å frakte deg trygt og komfortabelt gjennom en lang og tøff norsk vinter. Helt på toppen troner en innfødt nordbo, nemlig Volvo V60.

En tøff nordisk vinter er det mest krevende en bil kan utsettes for, men ikke noe bilprodusentene forteller særlig mye om i sine skrytebrosjyrer. Med snø og is på veiene er marginene for å havne i en ulykke små. Når gradestokken kryper under 20 kuldegrader, er det dessuten stor forskjell på komforten i de forskjellige bilene.

Volvo V60 ble altså vinneren av årets test, men også Ford, Kia og Lexus har laget gode vinterbiler.

Snø, is, mørke og kulde

Vi tok med 15 av de nyeste bilene på markedet til finske Lappland for en tøff bootcamp, der bilene ble satt på ekstreme prøver under tøffe vinterforhold.

Vi testet kjørekomfort på vei, bremsene, evnen til å ta seg fram i snø, hvor godt varmeapparatet og de elektriske varmerne i bilen er og hvordan bilene klarer kritiske manøvrer på glatt føre.

OPP OG FRAM: Det er stor forskjell på hvor godt de forskjellige bilene i testen tar seg fra på dårlige vinterveier. Vi har testet dette på tre forskjellige måter, blant annet i bratte bakker.

Kort og godt alt det en bil må ha for å frakte deg trygt og komfortabelt gjennom en lang og tøff norsk vinter. I tillegg testet vi forbruket, utslippet av skadelige eksosgasser i kulde i laboratorium til VVT Technical Research Centre i Espoo vest for Helsingfors, og bilenes lys i eget laboratorium, før vi satte kursen nordover.

Bilene har like dekk

Denne store testen utføres i samarbeid med finske Tekniikan Maailma, som har gjort tilsvarende tester siden 1980. Alle testbilene er utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2 vinterdekk. Dermed er det bilenes evne til å ta seg fram, bremse og oppføre seg stabilt i kritiske situasjoner som avsløres. Ikke de forskjellige dekkmerkenes egenskaper.

Alle bilene har tohjulstrekk – unntatt Dacia Duster som i tillegg har firehjulstrekk som kan koples inn. Årsaken til det er at det ikke finnes noe laboratorium i Norden som kan kjøre avgasstester på biler med firehjulstrekk.

FORBRUK I KULDE. Forbruket i kulde (liter/100 km) er testet i Technical Research Centre of Finlands laboratorium i Espoo i minus 7 grader, etter EUs syklus ECE 15. Først 12 minutter med kald motor (blå søyle), deretter en oppvarmingsperiode på åtte minutter før det kjøre en 12 minutters test med varm motor (rød søyle).

Seks elektriske

Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk, komfort på fine veier eller andre ting våre vanlige biltester fokuserer på. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet og komfort i mørketid og kuldegrader.

I tabellen med de endelige karakterene kan du sjekke hvilke biler som er best i de enkelte test-disiplinene.

Vi har også plukket ut tabellene som viser detaljene fra noen viktige tester. Ut ifra disse kan du selv plukke ut de egenskapene som passer deg og dine kjøreforhold aller best. Det er ikke sikkert at Volvo V60 er bilen som blir din vinter-favoritt.

Vi hadde også med oss seks elektriske biler på testen, men dette er en annen historie som vi skal fortelle om et par uker.

Volvo V60 D3 Business aut.

VOLVO V60 D3: Testbil fra kr 490 000,- . Motor: 150 hk. Billigste kr 463.000,-.

9,0 POENG: Volvo V60 er den eneste bilen i gruppen som får karakteren 10 på kjøreegenskaper. Selv om det er glatt på veien har føreren en følelse av full kontroll med veien. Bilen er svært stabil og gir deg ingen overraskelser. En ekstravarmer var standard og det gir rask og god varme, men øker forbruket noe. Hovedlysene er litt dårligere enn de beste bilene i testen og nødbremssystemet virker ikke like godt i vintermørke som om sommeren.

PLUSS: Meget gode kjøreegenskaper under alle vinterforhold, og god varme.

MINUS: Svakere nærlys enn de beste, høyt NOx-utslipp.

Ford Focus Titanium 1,5 Ecoboost aut.

FORD FOKUS TITANIUM: Testbil fra kr 358 900,-. Motor: 182 hk. Billigste kr 297 300,-.

8,7 POENG: Kjørefølelsen på glatte vinterveier er utmerket. I tillegg er bilen på topp både når det gjelder akselerasjon og bremsing på glatt føre. Det sportslige understellet gjør at kjørekomforten blir litt dårligere enn de beste. Forbruket og utslipper fra den tresylindrete bensinmotoren er overraskende høyt. På den annen side er varmeapparatet det beste i klassen. LED-lyktene gir godt lys, men halogenlyktene til bilen er ikke like gode.

PLUSS: Svært gode kjøreegenskaper, meget bra varme.

MINUS: Høyt forbruk i kulde. Standard-lyktene er svake.

Kia Ceed 1,4 T-GDI Exclusive aut.

KIA CEED: Testbil fra kr 372 900,-. Motor: 140 hk. Billigste kr 317 900,-.

8,7 POENG: Kia Ceed er mer komfortabel på vinterveier enn Ford Focus. Den kommer også svært bra ut i våre manøver-tester på snø og is, men taper med en liten margin til Focus. Framkommeligheten i bakke-testen er noe dårligere enn de beste, fordi antispinnsystemet trekker ned motorkraften for mye når vi beveger rattet. Bilens dårligste side er bremsing, spesielt der det ene hjulparet er på is og det andre på asfalt. Motoren er svært effektiv også i kulde, noe som gir lavt forbruk og lave utslipp.

PLUSS: Gode kjøreegenskaper på vinterveier. Effektiv motor i kulde.

MINUS: Lange bremsestrekninger. For aktivt antispinnsystem.

Lexus ES 300h Executive aut.

LEXUS ES: Testbil fra kr 627 500,-. Motor: 218 hk. Billigste kr 538 100,-.

8,6 POENG: Lexus har den mest komfortable fjæringen av alle. Her får du virkelig storbilfølelse. Med en litt mer presis styring, ville den fått karakteren 10 som Volvo. Effektiviteten til hybridsystemet utmerker seg ikke når bilen er kald, men med varm motor er det i en klasse for seg. Varmeapparatet er kraftig, nærlyset godt, men det automatiske fjernlyset får ikke full kraft før etter 120 km/t. Bakseteryggene kan ikke felles ned og ski-luka er trang.

PLUSS: Svært god komfort. Godt nærlys.

MINUS: Funksjonen til lys-automatikken er ulogisk. Bakseteryggen kan ikke felles ned.

Audi A1 Sportback S-line 30 TSFI aut.

AUDI A1: Testbil fra kr 314 300,-. Motor: 116 hk. Billigste kr 280 400,-.

8,4 POENG: Audi A1 er på sitt aller beste i våre manøver-tester på snø og is. Den adlyder rattbevegelsene på en eksemplarisk måte. Også på hovedveier kjører den svært bra til en bil i denne størrelsen å være, men det sportslige understellet kan gjøre at bilen blir litt stiv og sump på dårlig vei. Effektiviteten til den tresylindrete motoren er god i kulde, men baksiden er at kupeen blir tregt varm i bykjøring. Vi du ha en bil med sportslig kjørefølelse, er A1 et godt valg.

PLUSS: Gode kjøreegenskaper på snø og is. Lavt forbruk i kulde.

MINUS: Treg varme i kupeen. Litt lang bremsestrekning.

Peugeot 508 Allure Blue HDI aut.

PEUGEOT 508: Testbil fra kr 382 00,-. Motor: 130 hk. Billigste kr 332 00,-.

8,4 POENG: Peugeot 508 presterer jevnt og god i stort sett alle tester, men kommer heller ikke ut på topp i noen. En ganske hard fjæring hindrer en toppkarakter for kjørekomfort. Dashbordet er plassert relativt høyt, noe som er litt forstyrrende under kjøring i mørke. LED-lyktene gir et bredt og godt lysbilde, men er ikke kraftig nok til å lyse opp veien langt foran bilen. Vi anbefaler bilen med ekstravarmer, siden det gir betydelig raskere varme enn det vanlige varmeapparatet.

PLUSS: God retningsstabilitet på dårlig vei. Effektivt antispinn og antisladdsystem.

MINUS: Høye utslipp av NOx i kulde. Middels fjernlys.

BMW X2 sDrive 18i Business aut.

BMW X2: Testbil fra kr 441 400,-. Motor: 140 hk. Billigste kr 417 700,-.

8,3 POENG: I motsetning til mange andre BMW-modeller har X2 forhjulstrekk. Overraskende nok kommer denne bilen dårligere ut enn de andre når vi tester framkommeligheten. I mange av de andre testene kommer imidlertid X2 bra ut. Bilen har godt varmeapparat, utslippene i kulde er ganske lave og kjøreegenskapene på glatte, svingete veier er gode. Bilen er tilgjengelig i en dyrere utgave med firehjulstrekk og da vil også framkommeligheten være på topp.

PLUSS: Gode bremser. Lave partikkelutslipp i kulde.

MINUS: Dårlig framkommelighet. Stiv fjæring.

Mercedes-Benz A200 Business

MERCEDES-BENZ A200: Testbil fra kr 381 000,- . Motor: 163 hk. Billigste kr 327 000,-.

8,3 POENG: Denne minste Mercedes-modellen oppfører seg stabilt og fint under vanskelige vinterforhold. Et pluss for vinterkjøringen er svært gode hovedlys og god varme i setene. For god framkommelighet kreves det at sjåføren er svært følsom på gasspedalen. Antispinnsystemet er nemlig overaktivt og trekker ned på motorkraften med en gang du gir for mye gass. Bilen kommer dårligst ut i testene av varmeapparatet, både i by og landeveiskjøring.

PLUSS: Gode kjøreegenskaper på vinterveier. Godt lys.

MINUS: Mye dekkstøy. Dårlig varmeapparat.

Citroën C4 Cactus PureTech Shine aut.

CITROËN C4 CACTUS: Testbil fra kr 273 000,-. Motor: 110 hk. Billigste kr 233 000,-.

8,2 POENG: Citroëns nye fjæring gir Cactus svært god komfort på dårlige vinterveier. Dette er en av bilens store styrker. Dessverre tar en nervøs styring bort litt av den avslappende kjørefølelsen vi ellers ville kunne hatt. Bilen tar seg godt fram, men med litt for store styreutslag griper antispinnsystemet for kraftig inn på motoreffekten. Varmeapparatet er blant de aller beste, men dårlig lys trekker ned gjennomsnittet. Bremsene kan også bli bedre.

PLUSS: Meget godt varmeapparat. God framkommelighet.

MINUS: Høye utslipp av CO, HC og partikler. Svake elektriske varmere.

Honda CR-V Comfort 2WD

HONDA CR-V: Testbil fra kr 401 500,-. Motor: 173 hk. Billigste kr 401 500,-.

8,2 POENG: Honda får karakteren ni når det gjelder forbruk og utslipp i kulde, noe som viser at fabrikken er gode til å konstruere effektive motorer. Ellers får bien karakteren åtte i de fleste disipliner. Det betyr et greit gjennomsnitt. I testene av akselerasjon og framkommelighet på snø, er bilen blant de dårligste. Er dette noe du verdsetter høy, bør du vurdere utgaven med firehjulstrekk. Fjæringen på CR-V er mer komfortabel og rolig enn gjennomsnittet.

PLUSS: Lavt forbruk og utslipp i kulde. Komfortabel fjæring.

MINUS: Dårlig framkommelighet.

Hyundai Kona 1,0 T-GDI

HYUNDAI KONA: Testbil fra kr 315 000,- Motor: 120 hk Billigste kr 315 000,-

8,2 POENG: Dette er den minste bilen i testen og den presterer helt greit. Motoren er svært effektiv i kulde, både når det gjelder forbruk og utslipp. Dette gir seg imidlertid utslag i treg oppvarming av kupeen. Ellers er prestasjonene jevnt over på karakteren åtte. Kona er lettkjørt på dårlige vinterveier, og med en dyktig sjåfør bak rattet får den raske rundetider i vår bane-test. Den stive fjæringen og relativt høye hjulstøyen, trekker ned komforten.

PLUSS: Lave utslipp i kulde. Kjøreegenskaper på snø.

MINUS: Upålitelig nødbremssystem. Dårlig grep i bakkestart.

Jaguar E-Pace D150 FWD Standard

JAGUAR E-PACE: Testbil fra kr 536 950,- . Motor: 150 hk. Billigste kr 536 950,-.

8,2 POENG: Den tohjulsdrevne utgaven av Jaguars kompakte SUV var en skuffelse. Den stive fjæringen er ukomfortabel dersom veibanen ikke er helt jevn. Forhjulene har problemer med å få grep på glatt underlag, noe som gir dårlig framkommelighet. Forbruket og utslippet fra motoren er relativt lavt, bortsett fra når den er kald. Da gir den høye utslipp av NOx. Bremsene er bra. Vurderer du denne bilen, bør du spare nok penger til utgaven med firehjulstrekk.

PLUSS: Kort bremsestrekning på snø og is. Effektiv ekstravarmer.

MINUS: Hard fjæring. Høyt NOx-utslipp i kulde.

Dacia Duster SCe 115 4x4 Prestige

DACIA DUSTER: Med dieselmotor kr 295 000,- . Motor: 115 hk. Billigste kr 230 000,-.

7,9 POENG: Dette er den rimeligste bilen i testen og den eneste med firehjulstrekk som kan koples ut og inn. Ikke uventet er prestasjonene svært bra når det gjelder framkommelighet. Selv i 2WD-modus tar den seg fint fram. Testbilen har bensinmotor. I Norge selges Duster bare med diesel. Bilen har eldre og rimeligere teknologi, noe som gir seg utslag i under middels prestasjoner når det gjelder forbruk og utslipp. Lyset kunne også vært bedre.

PLUSS: Svært god framkommelighet. Myk fjæring.

MINUS: Høyt forbruk og høye utslipp. Svake lys.

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Int, 2WD aut.

MISUBISHI ECLIPSE CROSS: Testbil fra kr 367 300,-. Motor: 163 hk. Billigste kr 338 000,-.

7,9 POENG: En del egenskaper ved Mitsubishis nye SUV føles gammeldagse. Styringen er upresis og returnerer ikke automatisk til utgangsposisjonen, noe som gjør at føreren hele tiden må være konsentrert om å styre bilen. Dette gjør også sitt til at bilen presterer dårlig i manøver-testene. Bilen presterer eller gjennomsnittlig i de fleste disipliner. Halogenlysene har god rekkevidde på nærlyset, men gir et smalt lysbilde. Fjernlyset er dårlig.

PLUSS: Godt nærlyset

MINUS: Upresis og treg styring. Kort fjernlys.

Opel Combo Life lang

OPEL COMBO: Som varebil kr 223 900,-. Motor: 102 hk. Billigste 193 950,-.

7,5 POENG: Opel Combo tilbys foreløpig bare som treseters varebil i Norge. I testen har den fem seter og stort bagasjerom. Den har søstermodeller fra Citroën og Peugeot. Bilen presterer jevn over OK, men har et varmeapparat som er for dårlig for en bil med så stort innvendig volum. Fjæringen er relativt myk og bilen er mer komfortabel å kjøre på landeveien enn vi hadde ventet. Til å være så stor oppfører den seg også helt greit i kritiske manøvrer.

PLUSS: God kjørekomfort på landevei. Lave partikkelutslipp.

MINUS: Dårlig varmeapparat. Lang bremsestrekning.

Når vi tester bilenes egenskaper på veien, er de flere ting vi mener er viktig. En ting er at bilen er retningsstabil og har en fjæring som gir bra komfort under kjøring på gode landeveier. Ingen av bilene i testen er dårlige på dette, men det er forskjeller.

Volvo V60 er den eneste som får toppkarakter. Bilen er retningsstabil selv på sporet vei og støyen i kupeen er behagelig lav selv på dårlige veier.

Audi A1, Ford Focus, Kia Ceed, Lexus ES300 and Mercedes-Benz A-klasse, er andre biler som scorer høyt her.

At bilen oppfører seg forutsigbart og stabilt i kritiske situasjoner er også en svært viktig egenskap på vinterføre.

Det kan redde deg ut av en unnamanøver for en elg eller et barn som løper ut i veien, uten en alvorlig ulykke.

For å finne ut av dette har vi kjørt flere tester, inkludert en kritisk unnamanøver, kjøring på en snødekt bane og en lang bakke med mange svinger så raskt som mulig. Her var det Volvo V60, Ford Focus og Mercedes-Benz A-klasse som fikk toppkarakteren 10.

FRAMKOMMELIGHET. Veigrepet og evnen til å ta seg fram er testet som akselerasjoner på hardpakket snø fra 5 til 60 km/t i svingete bakke (graf) og i en stadig brattere bakke med snø og en bra sving på toppen. Lys blå søyle = med antispinn- og antisladdsystem koplet ut. Blå = med antispinn- og antisladdsystem.

Dacia drar fra i bakkene

Bilens evne til å ta seg fram, på vanskelig vinterføre er selvfølgelig viktig. Vi har testet bilens egenskaper i flere tester opp bratte bakker med snø, på is og under akselerasjon der ett hjulsett står på asfalt, mens det andre står på kompakt snø.

I tillegg har vi testet bilene i en bakke som blir stadig brattere og avsluttes med en skarp sving. Her får også antispinnsystemet vist hva det duger til.

Dacia Duster er den klart beste bilen til å ta seg fram – enten du kjører den med firehjulstrekk eller tohjulstrekk. Prestasjonene med bryteren i ”2WD” var så god at vi mistenker at bilen overfører noen krefter til bakhjulene også i denne stillingen. Også Citroën og Peugeot gjør det svært bra i disse testene.

BREMSING på snø (lyseblå søyle) og is (blå søyle) er gjort fra 60 km/t til stillestående. I tillegg er det gjennomført såkalte u-splitt bremsing med to hjul på asfalt og to hjul på hardpakket snø fra 80-0 km/t for å fastsette den endelige karakteren for bilens bremser.

Viktig å kunne stoppe

Det sier seg nesten selv at bremser som gir kort stoppstrekning og stabil oppbremsing kan være med på å redde deg ut av kritiske situasjoner.

Vi tester både på snø og is i hastigheter fra 60 til 0 km/t og i situasjoner der ett hjulpar står på asfalt og ett på is. I tillegg har vi i år testet de automatiske nødbremsesystemene i mørke.

På snø er det Jaguar E-pace som stopper raskest. Den dårligste har sju meter lenger bremsestrekning. Årets bremsetester ble gjennomført i minus 28 grader, noe som betyr at friksjonen er bedre enn på normalt vinterføre. Det betyr også at forskjellen mellom bilene blir mindre enn normalt.

Nødbrems-systemene svikter

FORSTÅR IKKE SNØ: Testene avslørte at bilene stopper fra langt lavere hastigheter enn de gjør når det er bar asfalt.

Før vi satt karakteren for bremsene, testet vi også de automatiske nødbremssystemene i mørke. Alle bilene, unntatt Dacia og Citroën, hadde dette. Testene avslørte at bilene stopper fra langt lavere hastigheter enn de gjør når det er bar asfalt.

Årsaken er at systemene ikke klarer å forstå og ta høyde for at det er glatt på veiene.

De fleste bilene klarer en nødstopp fra rundt 20 km/t, mens det på sommerføre ofte klarer 60-70 km/t. Volvo klarte bare 10 km/t og BMW og Hyundai ikke det en gang.

Stor forskjell på lysene

Godt lys gir både høy grad av sikkerhet og god komfort under kjøring på mørke høst og vinterveier. Derfor er dette en av de viktigste testene vi gjør. Vi har testet bilene med de lysene som er mest vanlige. Vi legger stor vekt på et kraftig nærlys med god spredning ut til sidene. Langt og godt fjernlys er selvfølgelig også viktig.

De fleste bilene i testen har nå moderne LED-lykter som gir et hvitt og godt lys. Noen av de rimeligere bilene kommer fortsatt med halogen som standard.

Mercedes-Benz A-klasse har det beste lyset av testbilene og får karakteren ni. Både Lexus ES 300h og Mitsubishi EclipseCross får skryt for nærlyset. Hos flere av de andre bilene er det godt rom for forbedring. For bilene med dårligst halogenlys kan det være en god investering å kjøpe LED hvis det tilbys som ekstrautstyr.

VARME I KUPEEN: Vi har testet med oppvarmingsperiode både i by (graf) og landeveiskjøring. Grafen viser antall minutter til vi oppnår +15 og +23 grader i kupeen. Utetemperaturen er -13 grader, gjennomsnittsfart 35 km/t.

Best varme i Hyundai og Volvo

Testen avslører at det er stor forskjell på hvor raskt de forskjellige bilene oppnår god varme i kupeen. Hyundai Ioniq og Volvo S90 er de to bilene som oppnår 10 poeng i testen. Renault Mégane og Honda HR-V er dårligst, noe som faktisk er hovedårsaken til at de havner på de siste plassene i testen.

ELEKTRISKE VARMERE: Med et termisk kamera har vi testet hvor raskt og effektivt varmen i setene, bakruten og rattet virker.

Hovedregelen er at jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme produseres til bruk i oppvarming.

Med andre ord; de bilene som har det laveste forbruket, vil i utgangspunktet gi dårligst varme. Spesielt på dieselbiler blir det ofte snakk om å ettermontere en ekstra bensin- eller dieselvarmer på de bilene hvor dette ikke er standard. Dette er etter vår mening vel anvendte penger.

Forbruket øker i kulde

Bilenes forbruk i kulde er langt høyere enn det fabrikken oppgir i sine brosjyrer. Vi har testet forbruket og utslippene i minus 7 grader etter ECE15-normen for bykjøring i kuldekammeret til VTT Technical Research Centre i Espoo. Bilene ble først testet med kald motor, deretter kjørt varme og testet igjen med varm motor.

Kia og Hyundai hadde de mest effektive motorene i kulde, mens Lexus hybrid var overlegent mest effektiv etter at motoren var blitt varm.

Biler med dieselmotor har ofte ekstra dieselvarmere som standard for å gi raskere varme i kupeen. Disse vil bidra til å øke forbruket.

HØYE UTSLIPP: Dieselbilene i testen sliter fortsatt med høye utslipp av NOx, mens utslippene av skadelige partikler har gått kraftig ned. Her er det Audi A1 som testes i VVTs laboratorium.

Sliter med NOx-utslipp

Vi har også testet det som kommer ut av bilenes eksosanlegg i minus 7 grader i laboratorium hos VVT, både med kald og varm motor. Det er nitrogenoksid (NOx) og små sotpartikler (PM) som er de mest problematiske. Det finnes ingen krav for hvor mye en kald motor kan slippe ut, men for varme biler er grensen 0,06 gram per kilometer for bensinbiler og 0,08 gram for dieselbiler.

Selv med moderne renseteknikk som AD Blue og NOx katalysator, sliter fortsatt mange dieselbiler med høye utslipp.

Det viser seg at AD Blue fryser ved minus 11 grader og dermed blir renseprosessen dårlig på kalde dager når det virkelig trengs i byene våre.

Partikkelutslippene ned

UTSLIPP AV NOx. Utslipp av NOx (mg/km) er testet i Technical Research Centre of Finland laboratorium i Espo i minus 7 grader, etter EUs syklus ECE 15. Denne dekker kjøring både med kald (blå søyle) og varm (rød søyle) motor. Først 12 minutter med kald motor, deretter en oppvarmingsperiode på åtte minutter før det kjøre en 12 minutters test med varm motor.

Den beste dieselbilen i testen (Volvo V60) hadde 2,8 ganger høyere NOx-utslipp enn den dårligste bensinbilen (Lexus 300h). Den verste dieselbilen (Peugeot 508), hadde 294 ganger høyere NOx-utslipp en den beste bensinbilen (Mitsubishi Eclipse Cross).

Når det gjelder partikkelutslipp har det skjedd en revolusjon på kort tid. Dieselbiler har lenge hatt partikkelfilter. Nå har alle bensinbilene i testen, unntatt Dacia og Lexus, også fått slikt renseutstyr.

Resultatet er at gjennomsnittsutslippet for våre 15 testbiler i år er bare 1,98 milligram per kilometer (mg/km), mens det i fjor var 25,6 mg/km.

Vår test viser også at antall partikler har gått kraftig ned.

SLITER MED UTSLIPP: Det er nitrogenoksid (NOx) og små sotpartikler (PM) som er de mest problematiske.