Supertrent på 120 dager
- Jeg tror faktisk at jeg har skapt det mest effektive slankeprogrammet i verden, sier Moods of Norway-gründeren Stefan Dahlkvist (45).
Stefan Dahlkvist (45) er en av gründerne bak Moods of Norway, som gjorde stor suksess med sine moteklær for noen år siden. De var også kjent for å leve et utsvevende partyliv, med mengder av alkohol, rosa limousiner, og Bislet kebab klokka tre på natta.
Nå har Stefan, som for tiden bor i Los Angeles, snudd om livsstilen sin totalt. Han skapte et nytt kostholds- og treningsprogram; «From Dad Bod to Fight Club in 120 Days». Denne reisen har han delt på Facebook og Instagram, under navnet @Vegtyler (veg for veganer, og Tyler etter karakteren Tyler Durden i filmen Fight Club fra 1999).
- Jeg tror faktisk at jeg har skapt det mest effektive slankeprogrammet i verden, sier han.
I løpet av 120 dager gikk han ned 20,3 kilo i fett, og la på seg 1,6 kilo muskler. Kroppsfettet ble redusert fra 32,9 prosent, til 12,9 prosent. Disse resultatene fikk han ved hjelp av en maskin (Body Spec DXA scan) som måler kroppssammensetningen.
- Jeg klarer nesten ikke å tro på resultatene selv. Det som er frustrerende, er at jeg ikke ble veganer og gjorde dette for 25 år siden. Jeg er i bedre form nå enn da jeg var 19 år. Jeg er et helt nytt menneske.
Kjente ikke igjen seg selv
Stefan har alltid vært aktiv, og holdt på med blant annet fotball, skateboard, snowboard, kampsport og styrketrening. Han husker at trening alltid gjorde ham glad.
- Jeg har stort sett vært fornøyd med kroppen min, frem til for noen år siden, da «pappakiloene» virkelig begynte å synes. På det meste veide jeg 95 kilo – og det var ikke mye muskler å spore der. Ølmagen var på plass, og ansiktet mitt så oppsvulmet ut. Energien forsvant, og det ble gradvis vanskeligere å komme seg opp av senga om morgenen.
På et tidspunkt kjente ikke Stefan igjen seg selv lenger. Personen han så i speilet, var en annen.
- Da innså jeg at jeg var nødt til å ta grep.
Ble veganer
I august 2017 ble Stefan veganer. Han ønsket det av både moralske og helsemessige grunner. Men han understreker at det å bli veganer i seg selv ikke nødvendigvis betyr at man har et sunt kosthold.
- Jeg drakk fortsatt alt for mye alkohol, og hadde et unødvendig høyt kaloriinntak. Proteininntaket var for lavt, og jeg trente lite.
Stefan har alltid vært interessert i vitenskap. Til slutt bestemte han seg for å gjøre et eksperiment på seg selv, og dokumentere det så godt som mulig. Han begynte å loggføre trening, kaloriinntak, fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett, i tillegg til å måle kroppssammensetningen hos legen, og ta bilder av sin egen kropp.
- Jeg delte alt på sosiale medier. Jeg var redd folk skulle oppfatte meg som litt douche som publiserte bilder i bar overkropp, men det var viktig for å vise frem resultatene mine underveis.
Inspirasjonen hentet han fra dokumentarer som «What the health», «Cowspiracy» og «Supersize me», i tillegg til atleter som er veganere. Omleggingen har ikke vært vanskelig, sier han.
- Det finnes utrolig mye god plantebasert kost. Jeg savner faktisk ingenting.
Daglig proteininntak
Eksperimentet startet i april i år. Stefan begynte å tilpasse kaloriinntaket, slik at han kunne oppnå ønsket vekttap. Dette tilsvarte et kaloriinntak på 1600-1900 kalorier per dag.
- Jeg måtte finne ut hvor mye proteiner jeg trengte per dag. Mange studier er finansiert av kjøtt- og melkeindustrien, og firmaer som produserer proteinpulver. Det gjelder å lese seg opp, være kritisk, og skape sin egen oppfatning av hva som er riktig.
Stefan mener at cirka 1,8 gram proteiner per kilo kroppsvekt, er ideelt om man trener mye, og at det har vitenskapelig forankring. Det er utgangspunktet han selv bruker i sin diett. Han får i seg cirka 120-130 gram proteiner hver dag.
- For raskest nedgang i fettprosent er det vanskelig å få i seg tilstrekkelig med proteiner, om man ikke supplerer med en del proteinpulver. Dette gjelder ikke kun for veganere. Nesten alle som holder på med tung styrketrening og bodybuilding, tar kosttilskudd for å få i seg mer proteiner, forklarer han.
Stefan bruker selv et plantebasert proteinpulver som i tillegg inneholder BCAA, Glutamin og probiotika. Han har også tatt multivitamin med B12 og D3 for å få i seg alt han trenger.
- Hvilke veganske proteinkilder foretrekker du?
- Tofu, quinoa, seitan, spinat, brokkoli, bønner, linser, grønne erter, spirulina, edamame, «beyond meat»-burgere- og pølser, soyamelk og økologisk proteinpulver.
70 prosent av resultatene er kosthold
- Hvor viktig har treningen vært for resultatene?
- Jeg mener at kostholdet står bak 70 prosent av resultatene. Det er der de fleste feiler, tror jeg. De fleste lykkes med trening, men det kan være vanskeligere å være nøye med kostholdet, og treffe rett ut ifra hvilke mål man har.
Stefan trener tung styrke med frie vekter fire ganger i uken, og 45 minutter aerob trening de resterende dagene. For enda raskere resultater, har han et godt tips:
- Legg inn en 30-45 minutters rask gåtur hver morgen før frokost. På morgenen har kroppen mer glucagon-hormoner i blodet, noe som fører til at man forbrenner mer fett, hevder han.
Han røper hemmeligheten til hvordan han klarte å kvitte seg med fettet så raskt:
- Gåturer, kombinert med tung styrketrening og aerob trening, er kombinasjonen som fungerte for meg. Da er det også viktig å spise nok proteiner, slik at man ikke mister muskelmasse.
Dagbladet har fått tilsendt resultatene Stefan fikk da han tok blodprøver hos legen sist, seks dager etter 120-dagersprogrammet. Disse viser blant annet at nivåene av B12, folsyre, vitamin D og jern er normale. På dette tidspunktet hadde han spist kun vegansk mat i to år.
- Det er ekstremt kult å kunne bevise at et vegansk kosthold er bra. Samtidig er det viktig å få frem at dette programmet er basert på et relativt lavt kaloriinntak, men at man etter 120 dager kan begynne å spise betydelig mye mer kalorier per dag, om man ønsker å øke muskelmasse.
Er dette en sunn diett for folk flest?
- Å spise mye planter er generelt sett gunstig når man ønsker å gå ned i vekt og samtidig få gunstig helseeffekt på andre måter, forklarer Lars T. Fadnes.
Fadnes jobber som førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, og forskningsleder for en forskningsgruppe ved Haukeland Universitetssykehus, i tillegg til at han er fastlege.
- Om du ønsker å nå idealvekta, tyder forskningsoppsummeringer på at man bør spise mye grønnsaker, belgvekster og fullkornsprodukter, og en god del frukt og bær. En håndfull med nøtter kommer også gunstig ut, og noe fisk er også forbundet med gunstig effekt på vekten.
- Hva bør man unngå å spise?
- Kjøttprodukter, sukkerholdige drikker og søtsaker. Man bør også være litt forsiktig med å spise mye produkter siktet mel og andre raffinerte kornprodukter. Et slikt kosthold er også forbundet med svært gunstig effekt på hjerte- og kar, som igjen gir bedre livsutsikter.
Det kan høres vanskelig ut å spise alt kroppen trenger, om man samtidig følger en diett med lavt kaloriinntak. Fadnes mener at det ikke trenger å være så vanskelig.
- Om du spiser ulike typer planter, inkludert forskjellige typer grønnsaker, belgvekster og fullkornsprodukter, en god del frukt og bær, samt en håndfull med nøtter, vil det være gunstig, sier Fadnes, og tilføyer:
- Om du kutter ut animalske kilder helt eller delvis, bør du sørge for å få i deg B12 og jod gjennom berikede produkter eller tilskudd. Stort sett alle trenger tilskudd av vitamin D om vinteren. Et godt tilskudd som sikrer nok av både B12, jod og vitamin D, er Veg1.
Professor ved Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet, Birger Svihus, har følgende kommentar til Stefan Dahlkvists kosthold:
- Det er ingen tvil om at det både er mulig å få i seg alt man trenger, unngå for mye kalorier og samtidig få i seg nok proteiner selv med et vegansk kosthold. Stefans resonnementer og matvarer ser meget velegnede ut. Han har et relativt høyt proteininntak, og det er lurt både fordi proteiner er mettende uten å inneholde for mye kalorier, og fordi når proteinene kommer fra planter er det nødvendig å spise mer protein enn når proteinene kommer fra animalsk føde for å få i seg nok av proteinenes aminosyrebyggesteiner, framholder professoren.
Mens det i et vanlig kosthold er lett å få i seg nok proteiner gjennom å spise magert kjøtt og mager fisk, kan det være en utfordring å få i seg såpass mye protein uten samtidig å få i seg mye kalorier med et vegansk kosthold.
- Derfor er nok proteinpulver en viktig ingrediens i Stefans kosthold. I tillegg inneholder kosten svært mye grønnsaker, som nettopp kjennetegnes av å være rike på viktige mineraler og vitaminer uten å bidra med mye fett og karbohydrater med et høyt kaloriinnhold. Grønnsakene er i tilegg mettende som følge av et høyt fiberinnhold. På den andre siden er det lite kaloririke kornprodukter i kostholdet. Stefan passer også på å ta de tilskuddene veganere må ta for å få dekket sitt næringsbehov. I tillegg trener han svært intensivt, noe som også er en viktig suksessfaktor for redusert vekt. Jeg er derfor overhodet ikke overrasket over vekttapet til Stefan, men jeg er likevel imponert over suksessen.
Bedre psykisk helse også
I tillegg til å ha fått en helt ny kropp, mener Stefan at han har det bedre med seg selv også psykisk.
- Om du er i god form, klarer du å håndtere hverdagen mye bedre. Jeg har to barn – en datter på snart tre år, og en stesønn på snart åtte år. Hadde jeg ikke vært i god fysisk form, ville papparollen vært mye vanskeligere.
Etter å ha dokumentert forvandlingen, mener Stefan at han har bevist at et plantebasert kosthold, kombinert med et tilpasset treningsprogram, kan gi ekstremt gode resultater – på kort tid.
- Jeg er kanskje naiv, men jeg tror at jeg kan være med på å forandre verden gjennom å inspirere andre til å velge mer plantebasert kost. Det er det beste for planeten, dyrene og egen helse.